Infraroodlicht is onzichtbaar. Hoe kan het dan dat er van die medische infraroodlampen zoveel licht afkomt?

Volgens mij zijn het gewoon gloeilampen met een rood glaasje ervoor.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Het infrarood wordt bij dit soort lampen opgewekt door een lamp met een gloeispiraal die bepaalde eigenschappen heeft dat er relatief weinig zichtbaar licht afkomt en meer, niet zichtbaar, infrarood licht. Het rode filter(glaasje) is voor het zichtbare licht zoveel mogelijk tegen te houden en de infrarood straling heeft daar geen hinder van.
Tegenwoordig worden infraroodlampen met ledtechnologie gemaakt zo`n lamp heeft geen component zichtbaar licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is zo dat je kan zien dat de lamp aan staat. Als je een lamp hebt die alleen infrarood licht geeft, kan je niet zien of hij wel aan is. Er zit gewoon wat gewoon rood licht bij.

Iedereen zou terug gaan naar de winkel omdat de lamp het niet zou doen, als deze alleen maar infrarood licht zou uitstralen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Infrarood zie je inderdaad niet, maar je voelt het wel als warmte. Kunstmatige infraroodbronnen produceren echter nog wel de nodige rode gloed. Dat komt natuurlijk doordat infrarood en rood naast elkaar zitten in het elektromagnetische spectrum. De grens zit ongeveer bij een golflengte van 700nm. Dat is nog net zichtbaar voor de gemiddelde mens als diep rood. Nog langere golflengtes zijn infrarood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad kan je infrarood licht niet zien ;-) Maar ze maken het zichtbaar door er ook wat normaal rood licht aan toe te voegen.
Kijk bijvoorbeeld naar afstandbedieningen, die zijn meestal ook infrarood, en daar zie je inderdaad niets van. Je kan het overigens wel zien als je door de zoeker van een fotocamera bekijkt, want die vertaald het gewoon naar zichtbaar licht!