Hoe ontkleuren ze drinkwater?

Dus welk(e) proces(sen) zijn gebruikelijk om drinkwater te ontkleuren.

Dit n.a.v. berichtgeving over het waterleidingbedrijf dat sinds eind september het water ontkleurt (zonder het te melden) en nu zijn er ineens honderden mensen met bepaalde problemen. (Knetterende en fluitende waterkokers en koffiezetapparaten).

Het bedrijf houdt vol dat er niets aan de samenstelling van het water veranderd is, dit lijkt mij (met mijn elementaire chemische kennis) vrij stug.

Toegevoegd na 29 minuten:
Even ter aanvulling n.a.v. de reacties, Vitens zegt zelf onder meer dit:

Omrop Fryslân meldde op maandag 8 november dat sommige klanten in het westelijk deel van Friesland last hebben van slecht functionerende waterkokers en koffieapparaten. Dit probleem zou zich sinds dit najaar voordoen. Sinds eind september wordt het drinkwater op Vitens' productiebedrijf Spannenburg in Tjerkgaast ontkleurd. Hierdoor vraagt men zich af of er een verband is.
(...)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was voor september ons drinkwater dan gékleurd? Ik zie geen verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat die journalist niet goed heeft begrepen hou de waterzuivering werk. Ik heb het ook gelezen, maar heb nog nooit van ontkleuren gehoor. Waarschijnlijk doelen ze op een filtratie techniek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je hetzelfde wlb als Martijn hebt, moet je dat gemerkt hebben. Vroeger was het transparant, nu is het kleurloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel er mensen zijn die het hebben over een blauwe kleur (nu) heb ik zelf eerder een witte kleur (het lijkt wel een suspensie) bemerkt, daarnaast lijkt het water wel harder geworden te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier vind je er alles over: http://www.vitens.nl/PersMedia/Documents/Pres%20SP%20Seminar%20Ontkleuring%20PeterSjoerdsma%2030sep10.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Moolkeesje. @Loek, zie ook de toevoeging die ik net deed op mijn vraag. Vitens heeft het zelf ook over ontkleuren.

Het beste antwoord

Dit probleem treedt op in het westen van Friesland. Het water was daar lichtgelig door humuszuren.

Het waterleidingbedrijf aldaar ontkleurt het water nu door de humuszuren te adsorberen aan harsbolletjes.

Gegeven de klachten zal er nu vast worden uitgezocht of de harsbolletjes wellicht toch iets afgeven aan het water. Een andere mogelijkheid is dat zuiver water *altijd* geluiden veroorzaakt bij plaatselijke verhitting, maar dat die geluiden in het betreffende gebied voorheen juist werden onderdrukt door de aanwezigheid van de humuszuren. Een eenvoudige thuistest om dit laatste te onderzoeken is het gebruiken van flessenwater - als dat ook geluiden maakt, zijn die geluiden juist de normale situatie, en was de geluidloze situatie die tot voor kort voorkwam juist niet normaal.

Toegevoegd na 2 dagen:

Vitens heeft het onderzocht, en ze hebben een verklaring gevonden. En wat blijkt: tegelijk met de humuszuren, halen ze nu ook het kalk uit het water.

Dat kalk zorgde vroeger voor "dampkernen" (een soort condensatiekernen, maar dan voor het koken). Door het vele kalk in het water, onstonden bij het koken al heel snel bellen - een heleboel kleine dampbellen dus.

Nu er geen kalk meer in het water zit, ontstaan er niet meer een heleboel kleine dampbellen, maar veel minder grote dampbellen. Die grotere dampbellen maken een heel ander geluid als ze uiteen spatten of imploderen.

De Friezen horen nu dus het "gewone" geluid van kokend water - een geluid dat de rest van Nederland al decennialang hoort, maar wat de Friezen nooit eerder hebben gehoord.

In feite horen de Friezen sinds hun water wordt ontkleurd voor het eerst het gewone geluid da kokend water maakt.

Ik heb een bron toegevoegd waarin Vitens het zelf prima uitlegt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, +1, mijn 'money' heb ik dan toch op harsbolletjes die iets afgeven. Het kraanwater lijkt de laatste tijd wel een suspensie van een witachtige materie, ook wordt het verwarmingselement van mijn waterkoker ontzettend snel wit, wat normaal niet zo snel gebeurde, er lijkt dus (wellicht losstaand van dit verhaal) nog iets met de hardheid te zijn veranderd.
Cryofiel
13 jaar geleden
Nu weet ik dat waterontharders (zoals ze bijvoorbeeld in de vaatwasser zitten) ook met harsbolletjes werken. De kalkzouten worden uit het water gehaald door ze te adsorberen aan die harsbolletjes. Regelmatig moeten die harsbolletjes worden geregenereerd met regeneratiezout - dat is de reden waarom je regelmatig het zoutreservoir van je vaatwasser moet bijvullen. Misschien dat dit er iets mee te maken heeft - hebben ze misschien (een deel van) de onthardingsharsbolletjes vervangen door humuszuuradsorbtieharsbolletjes?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ga ik haast wel aan denken, in de presentatie waarvan Moolkeesje via zijn link de slides (als PDF) weergeeft werd kennelijk gesproken over het terugwinnen van humuszuur omdat dat geld oplevert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had iets dergelijks inderdaad zelf inmiddels ook vernomen. Dit is dus duidelijk het beste antwoord geworden.

Andere antwoorden (1)

Vitens laat hier zien, hoe het in zijn werk gaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.vitens.nl/PersMedia/Documents/Pres%20SP%20Seminar%20Ontkleuring%20PeterSjoerdsma%2030sep10.pdf