Nee, zwart betekent dat al het licht wordt opgenomen door het opject, dus zwart = geen licht

Toegevoegd na 10 seconden:
object*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor in de donkere kamer van de fotograaf
daar gebruiken ze zwart licht volgens mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
t is wel komisch maar zie je t al voor je in een donkere kamer een zwarte lamp aansteken? wel een rood lichtje
Ja. Er is een hip hop bandje dat zo heet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. De afwezigheid van licht is wat wij de kleur zwart noemen (Geen andere kleur aanwezig).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn lampen die veel UVA licht afgeven en voor het oog zeer zwak paars licht geven.
Dit noemt men blacklight.
Vooral wit katoen , je tanden en fluo-kleuren zetten dit UVA om in zichtbaar licht, waardoor deze zelf licht lijken te geven.
In die zin bestaat dus black-light, de golflengte (400-300 nM) is slecht-niet zichtbaar voor het menselijk oog maar dit hoogenergetische licht wordt door veel stoffen omgezet in kleuren die we goed waarnemen.
In disco's ed. zie je dit nogal vaak.
Omdat je oogpupil er niet op reageert maar het wel krachtig licht is, kun je wat hoofdpijn krijgen.
Bij sterke blootstelling, zoals bij lassen kan je hoornvlies geirriteerd raken en heb je lasogen.
Van gewone black-light installaties zul je in dat opzicht niets te vrezen hebben.