Hoe kunnen stunt vliegtuigen ondersteboven vliegen?

De vliegtuig vliegt door zijn vleugels. Je kan door vleugels vliegen omdat de luchtstroom aan de bovenkant sneller is dan aan de onderkant. Dit zorgt voor een verschil in luchtdruk wat voor "lift" zorgt. Maar als een vliegtuig ondersteboven vliegt is deze werking andersom je zou dus verwachten dat ie naar de grond stort toch doen ze dat niet. Hoe kan dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In alle natuurkundelessen wordt verteld dat een vliegtuig vliegt door het door jouw beschreven Bernouilli-effect. Het vreemde is dat dat eigenlijk niet klopt. Veel belangrijker is de stand (pitch) van de vleugels, die de langsstromende lucht naar beneden 'drukt'. Zo kun je je voorstellen, dat als een vliegtuig ondersteboven vliegt (niet echt aan te raden met een verkeersvliegtuig) dat je gewoon doorvliegt, als je er maar voor zorgt dat je vleugels weer in diezelfde schuine stand staan. Het Bernouilli effect is er wel, daarom hebben stunt-vliegtuigen nauwelijks een bolling aan de bovenzijde van de vleugel. Hetgeen bewijst dat het ook zonder kan...

Heel simpel, dat wat je geleerd hebt op school was gewoon niet waar... Hoe het wel werkt, is als volgt: De vleugel gooit lucht omlaag doordat de vleugel van achter naar onderen wijst... De omlaag-gegooide lucht dat is een momentum... (momentum is massa met een snelheid) Dat vertegenwoordigt een gewicht dat zich daartegen kan afzetten... Er wordt lucht omlaag gegooid door de vleugel, dus dat weegt precies op tegen het gewicht van het vliegtuig... daardoor vliegt het dus... Als een vliegtuig op zijn kop vliegt dan worden de flappen een beetje anders gezet, dus dat ook hier de lucht netto omlaag gegooid wordt... En zo kan een vliegtuig net zo goed op zijn kop vliegen... zie ook dit: Wanneer je de aerodynamica van een vleugel gaat bekijken, moet je niet zo zeer afgaan op het bernouilli effect, maar op de invalshoek van de vleugel (Angle of Attack, AoA) ten opzichte van de luchtstroom. De lift geproduceerd door een vleugel is evenredig met de invalshoek, althans, tot een bepaald maximum. Op dit maximum (kritische invalshoek) neemt de lift snel af (dit is 'stall'). Je kunt het afleiden van de liftformule: L=1/2 rho V^2 S Cl (L=lift, rho=dichtheid lucht, S= oppervlak en Cl= de lift coefficient) In de liftformule is het de liftcoefficient die een directe relatie met de invalshoek van de vleugel heeft. Iedere vleugel heeft een bepaalde verhouding tussen de liftcoefficient en de invalshoek, ook een inverted wing (een vliegtuig 'op z'n kop'). Dus, wanneer een vliegtuig 'inverted' vliegt, zal de piloot de stand van het vliegtuig, en daarmee de invalshoek van de vleugel, zodanig moeten aanpassen dat de vleugel weer lift genereerd.

Wanneer je de aerodynamica van een vleugel gaat bekijken, moet je niet zo zeer afgaan op het bernouilli effect, maar op de invalshoek van de vleugel (Angle of Attack, AoA) ten opzichte van de luchtstroom. De lift geproduceerd door een vleugel is evenredig met de invalshoek, althans, tot een bepaald maximum. Op dit maximum (kritische invalshoek) neemt de lift snel af (dit is 'stall'). Je kunt het afleiden van de liftformule: L=1/2 rho V^2 S Cl (L=lift, rho=dichtheid lucht, S= oppervlak en Cl= de lift coefficient) In de liftformule is het de liftcoefficient die een directe relatie met de invalshoek van de vleugel heeft. Iedere vleugel heeft een bepaalde verhouding tussen de liftcoefficient en de invalshoek, ook een inverted wing (een vliegtuig 'op z'n kop'). Dus, wanneer een vliegtuig 'inverted' vliegt, zal de piloot de stand van het vliegtuig, en daarmee de invalshoek van de vleugel, zodanig moeten aanpassen dat de vleugel weer lift genereerd.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Angle_of_attack
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100