Je zou misschien denken van wel, maar het feit dat het niet zo is, geeft al aan dat er iets aan de hand is waarom dat dus niet gebeurt. En het antwoord ligt voor de hand : de aarde houdt niet op bij de aardkorst. Het hele gebied dat we atmosfeer noemen, hoort er gewoon bij, en wordt gewoon meegetrokken in de stroming van de aarde, zodat de lucht voor ons gevoel stil blijft staan.

Overigens waait het in het luchtledige - in een vaccuum ook niet ; zou de aarde helemaal géén atmosfeer hebben, dan zou het nog steeds niet waaien. In lucht zitten ondanks het schijnbare niets een heleboel stoffen, die je voelt wanneer ze in beweging zijn. Wat wij waaien noemen is het verplaatsen van lucht binnen de atmosfeer van een koud naar een warmer gebiedje. Ook dat gebeurt voortdurend, onafhankelijk van het draaien van de aarde zelf. Er moet dus al lucht aanwezig zijn om überhaupt te kunnen waaien.

Op de maan, die geen dampkring heeft, geen lucht, waait het dus niet. Nu beweegt die natuurlijk ook niet zo snel als de aarde, maar toch nog snel genoeg om het niet bij te kunnen benen. Als je een beetje doorfietst, kun je al een flinke rijwind veroorzaken, dus zo snel hoeft die beweging ook niet eens te zijn om wind waar te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee hoor, de atmosfeer draait vrolijk mee, dus daar merk je niets van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee,de atmosfeer draait mee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De atmosfeer draait mee en de zwaartekracht mag je ook niet vergeten.
1.D zwaartekracht helpt je om niet weg te zweven.
2.De atmosfeer draait mee dus je blijft gewoon staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, de atmosfeer (dus: de complete luchtlaag) draait mee met diezelfde 1700 km/u.

Vergelijk het met het vliegtuig: dat vliegt met 900 km/u, maar het waait er niet, omdat de lucht in de cabine met het vliegtuig meebeweegt. Zou je in een cabrio-vliegtuig vliegen, dan zou de lucht niet meebewegen, en zou er dus een storm van 900 km/u staan.

Vandaar dat Airbus geen cabrio-uitvoering levert.

Met de aarde is het net zo. Zou de atmosfeer stilstaan, dan zou aan de evenaar een storm van 1700 km/u staan; omdat de atmosfeer met de aarde meedraait, is dat niet zo.

Maar wat dacht je van de beweging van de aarde rond de zon? De hele aarde beweegt met ongeveer 107589 km/u rond de zon - wat een geluk dat onze atmosfeer meebeweegt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze dampkring is aan de aarde gekoppeld , mogelijk door kosmische werking ontstaan, deze zorgen er ook voor dat de aarde anders draait dan 100 miljoen jaar geleden maar omdat de dampkring toen dikker was andere grotere luchtdruk (variatie) gaf , het weer tevens onrustiger was gegaan . Zou mij niet verbazen dat het een hartritme had