Die met warmer water; Daar verdampt het water in ieerste instantie het sneltse
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het er mee eens dat het warme washandje sneller droogt, door het drogen koelt hij trouwens af. Als je ze dus aan de waslijn zou hangen zou die warme binnen 2 (gok ik, probeer het maar) minuten dezelfde temperatuur hebben dan de koude, is er wel iets meer verdampt (maar nog niet veel en daarna gaat het even snel
Echter.....
Praktisch gezien denk ik dat het bijna onmogelijk is precies even veel water even gelijkmatig te verdelen.
Dus dan zou ik zeggen, degene waar het minste water inzat is het eerste droog
amigo
13 jaar geleden
Ik denk dat het helemaal niks uitmaakt want het warme washandje is binnen 1 minuut afgekoeld. In die tijd kan niet veel water verdampen.

Wat overigens het geval is, is dat het verdampen zelf de washandjes afkoelt. Er is energie voor nodig om water in damp om te zetten. Dat komt uit dat washandje. In het begin zal er dus een beetje meer verdamping zijn, maar na een kwartier zal het verschil echt triviaal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er van uitgaande dat er evenveel water in de beide washandjes (wh) zit en in stilstaande lucht worden gedroogd zal het warme wh het eerste droog zijn.
Omdat het ene wh warmer is zal het water in aanvang sneller verdampen dan in het koude wh en neemt daarmee een voorsprong. Natuurlijk zal het warme wh in aanvang sneller afkoelen dan het koude (het koude koelt ook een beetje af), maar zal het nooit onder de temperatuur komen van die het het koude wh. Zodra het warme wh de temperatuur heeft bereikt van het koude wh heeft hij reeds meer water verloren en zal vanaf dat moment het verdampingsproces voor beide ongeveer gelijk verlopen. Ik zeg ongeveer, want in het begin verdampt er oppervlakwater en dat gaat sneller dan het water dat dieper in de stof zit opgesloten.