Wat is de logica van de 10 geboden?

Als we er van uitgaan dat God de mens naar Zijn gelijkenis heeft geschapen, waarom zou Hij dan Mozes de berg afsturen met een stel regels waarin staat dat al de dingen die we van nature hebben meegekregen eigenlijk fout zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
1.2K

Het beste antwoord

Wellicht.. God is bekend met zijn eigen zwakheden en wil de mens -die die gebreken derhalve ook heeft- beschermen door hun te infomeren over de beperkingen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het hele leven geeft toch aan dat we geboden en verboden nodig hebben. Stel je voor dat je maar deed wat je het liefste doet. Met 160 over de snelweg, alcohol achter het stuur en noem maar op. En wat dat aangaat. 10 geboden is niet veel als je het naast het nederlands wetboek legt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die logica is er niet. Religie is niet te vangen door logica.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De logica is dat: 1) God niet bestaat. 2) Het verhaal van Mozes ca 3000 jaar geleden door mensen geschreven is. 3) De 10 geboden juist die regels bevatten waar mensen van nature achterstaan. Die regels zitten in onze genen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks dat ik best een religieus mens ben (op mijn eigen manier) zeg ik altijd:"En de mens schiep God naar zijn beeld".
Er is niks zo subjectief als de bijbel, een bundel met verhalen die door overlevering zijn gevormd en uiteindelijk opgeschreven, waarvan slechts een gedeelte, uitgekozen door een Romeinse keizer en een groep bisschoppen, het geresulteert in de bijbel zoals we deze nu kennen.

Je kent vast wel dat 'spelletje' waarbij twintig mensen in een kring zitten, je fluistert de eerste wat in, die moet het de volgende influisteren en zovoort, en dat er bij nummer twintig toch iets heel anders uitkomt dan wat de eerste ingefluisterd is...

Ik heb ook een sterke hang naar logica en ik denk dat het hoofddoel destijds was om ten eerste de onderdamen te verenigen die allerlei verschillende geloofjes hadden, ten tweede om een leidraad voor het dagelijks leven te verschaffen en ten derde om een soort 'basiswetten' in het leven te roepen waar iedereen zich aan moest houden om chaos te voorkomen.

Waarschijnlijk stoot ik nu zeer veel mensen tegen het verkeerde been, waarvoor mijn excuses, maar dat is wel hoe ik het zie. God=liefde, niets meer en niets minder, en al die wetten en regels zijn gemaakt door mensen.

Als jij van binnen een goed mens bent, dan zul jij van nature niet moorden en stelen etcetera, dus zijn die tien geboden overbodig.

Toegevoegd na 55 seconden:
(sorry voor de spelfouten, zie ik nu...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je krijgt een knuf van me, komt tie: (((((((lesdunes)))))))))))
Bij de sociologie kan je leren dat er afspraken nodig zijn om in groepen goed met elkaar te kunnen samenleven. Ook andere geloven en culturen hebben daartoe geschreven en ongeschreven regels gemaakt.
Gelijkenis betekent lijkend op en niet gelijk aan. En daarom zijn er voor de op God lijkende figuren regels nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je op TIEN vingers natellen, letterlijk.
Zo onthoud je ze ook gemakkelijker.
Dit is zeer serieus bedoeld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de bijbel staan eigenlijk 2 scheppingsverhalen, namelijk in Genesis 1 en in Genesis 2.

Als je je focust op de tekst die alleen over schapen van de mens gaat dan staat er het volgende: (tekst komt uit de nieuwe bijbelvertaling)

Genesis 1 vers 26: God zei: 'Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken.
Genesis 2: 7: Toen maakte God, de Heer, de mens. hij vormde hem uit stof, uit aarde, en bleis hem levensadem in de neus. Zo werd de mens een levend wezen.

Dus in genesis 2 staat helemaal niets over een gelijkenis, en in gensis 1 staat: evenbeeld en lijken op God.

als je het hebt over op iemand lijken bedoel je meestal uiterlijk. Zo is het dus ook door de meeste mensen opgevat, dat God er dus uit zou zien als de mensen.

Echter, Adam en Eva, de eerste mensen (volgens de bijbel dan) die hadden in de tuin van Eden van de boom van Goed en Kwaad gegeten. Hiervoor hadden zij geen weet van kwade dingen. Hierna wel.
Dus vanaf dat moment hadden mensen regels nodig om naar te leven. Regels die duidelijk maakten wat wel en wat niet kan. De 10 geboden waren dus meer leefregels.