ik geloof vast en zeker van wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die vraag moet iedereen voor zichzelf beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die vraag is met de wetenschappelijke methode niet te bewijzen nog te falcificeren.
Puur door redeneren zul je het bestaan van God waarschijnlijk niet kunnen geloven, de bijbel zegt echt dat wie zoekt zal vinden.
Het devies is dus zoeken en niet redeneren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naar mijn idee niet. Er zijn geen bewijzen voor god, god is iets dat zich per buiten het terrein van het waarneembare begeeft. Ik vind het een onzinnige notie dat er iets is dat zich buiten het terrein van het waarneembare zou bevinden. Maar religie is erg persoonlijk laat je dus vooral niet overtuigen door de antwoorden van mij en anderen die hier hun mening verkondigen. Het komt er uiteindelijk op neer of je zelf geloofd in een god.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het feit dat je het jezelf afvraagt geeft het een zekere waarheid
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je op deze site kijkt, kun je lezen dat er hier al een interessante en goed onderlegde antwoorden op gegeven zijn. Als dit echt je interesse heeft, kijk dan naar de antwoorden die gegeven zijn op de vraag: "Zijn er bewijzen dat God bestaat?" gesteld door Eddjist.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
God kan een metafoor zijn voor:

Orde en regelmaat: (natuur) wetten, morele regels.

Vroeger was ik A, nu ben ik B.

Beweging of motivatie: In psychologische zin - wat beweegt ons, wat laat ons denken.

Als ik vroeger A was maar ik ben nu B, dan ben ik dus iets anders dan A of B.

Abstracte of trancendale begrippen: Waar ligt een middelpunt, wat is groter dan.. of waar ligt de grens van het logisch denken?

Ik ben C.

Dan zijn er ook niet-Christelijke concepten van God.

Verwantschap: Het Goddelijke herkennen in de natuur, andere mensen of symbolen. Dit noemt men ook wel pantheisme.

A = B en B = C
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wat een lulverhaal met je A B C. "Als ik vroeger A was maar ik ben nu B, dan ben ik dus iets anders dan A of B."
Nee dan ben je B. Dat zei je namelijk net. Ga eens gewoon aan 't werk, want je tijd verdoen aan nadenken sorteert overduidelijk geen constructief resultaat.
Nee, niets wijst daarop. Alleen een boek, of je ouders. En dan hebben die ouders het weer uit dat boek of van hun ouders.
En wat mensen ook zeggen, dat is de enige bron voor het bestaan van een god. Ga maar na.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In den beginne schiep God den hemel en de aarde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het Godsbestaan is even onbewijsbaar als het niet bestaan van God. dat is de kern van de existentiële filosofen : je hebt er die in God geloven (Bergson) en anderen niet (Sartre , Camus) Allen hadden respect voor elkaar. God kan ook transcedent zijn. Aanbevolen lectuur : Bonhoeffer, Bultman,Teilhard de Chardin, Robinson en vele andere theologen)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor de 5000 (+) goden die de mens tot nog toe verzonnen heeft bestaat precies evenveel bewijs: Geen.

Dit sluit het bestaan van een eventueel andere god niet uit. Echter, ik acht de kans klein dat het dan een god zal zijn zoals de meesten deze zien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wanargument dat voor elk sprookje kan worden gebruikt. Er is ook geen bewijs dat quarks niet eigenlijk kleine hartjes zijn, of dat god er niet uit ziet als een olifant met 5 tieten.
Dat kun je dus ook geloven ja, je kunt overal in geloven. Het probleem ontstaat als god in de weg gaat staan van de zoektocht naar kennis en inzicht. kennis en inzicht zijn de middelen om de wereld beter te maken dan die nu is, en niet het blind vertrouwen in iets waarvoor er geen enkele aanwijzing is dat het bestaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee, sorry.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk bestaat God, dat ben je zelf en ik en zij en hij.
We zijn een deel van het geheel, een deel van God dus een deel God.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
veel belangrijker dan het antwoord is: wat doe je met dat antwoord? Ga je daar anderen mee om de oren slaan? Dan heb je ongelijk. Wat het antwoord ook is. Ga je er het leven van jezelf en anderen mooier mee maken? Dan heb je gelijk. Wat het antwoord ook is.