Waarom is iets leuk?

Zo moest ik bijvoorbeeld al lachen om deze vraag. Maar ik heb geen flauw benul waarom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
4.6K

Antwoorden (12)

Het is ook eigenlijk niet leuk. Het is eigenlijk om te huilen.
Maar we laten ons niet kennen en lachen er maar om.
14 jaar geleden
Dat is voor iedereen anders.
Dat iets volgens een algemeen oordeel leuk is, wil niet zeggen dat het door iedereen leuk gevonden wordt.
Over het algemeen is iets leuk als het als dolletjes, moppig, amusant, grappig, lollig, mieters, prettig, tof, vermakelijk wordt ervaren.
Je kunt het algemeen oordeel meten op www.leuk.nl

Toegevoegd op 17-05-2009 22:24:23
Dit filmpje vind ik bijvoorbeeld heel erg leuk...
http://www.youtube.com/watch?v=ye_hlKeIzYI
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL, die is echt leuk!
Ik denk dat "iets" nooit (maar dan ook ècht nooit!) vanuit zichzelf leuk is. Iets kan alleen maar leuk lijken omdat jij dat iets op dat moment leuk vindt. Dus volledig afhankelijk van de persoonlijke beleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er moet een verrassingselement in zitten, het moet positief zijn om leuk te zijn, Als je ermee kan instemmen met dat wat gebeurt... Als ik leergierig ben en ik kan er wat van leren, dan is dat leuk...
Leuk zou wel eens kunnen komen van to like... Het lijkt op wat ik wil...

I like you if you are like me...
I like you if you like me...

Lachen is een vaak plotselinge (schokkende) ontlading van spanning, ontlading van energie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms wordt de draak gestoken met iets wat je afkeurt of zelfs weerzinwekkend vindt, waar je bang voor bent of wat om een andere reden dan ook helemaal niet leuk is.
Maar de spot drijven met zoiets is dan vaak weer wel leuk, en maakt je aan het lachen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iets als prettig, grappig of aangenaam ervaart.
(Uiteraard is dat persoonlijk.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Humor beleeft iedereen op zijn eigen manier.
Men heeft vaak zijn/haar voorkeur.

Sinds enige tijd ben ik erg gecharmeerd van Jay London, voor mij de (amerikaanse) koning van de one-liners.

"You might recognize me; i'm the fourth guy from the left on the evolutuonary-chart".

Ik vind hem geweldig! (maarja, wie ben ik?)
Kijk zelf naar de bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is altijd een onverwachte wending. Je denken wordt eerst op een bepaald spoor gezet, en dan blijkt er ineens iets totaal onverwachts en heel anders. Dat zijn we humor gaan noemen.

Als je gevoel voor humor hebt dan.

Neem maar eens een paar mensen in gedachten die volgens jou geen gevoel voor humor hebben. Die zullen vrijwel altijd star, dogmatisch of rechtlijnig van denken zijn. Die willen geen onverwachte dingen. Dat vinden ze te moeilijk, het vereist flexibiliteit, om ineens een 'ander' standpunt in te moeten nemen.

en neem nu een paar 'leuke' mensen in gedachten. Dat zijn mensen die het leuk vinden om een twist in het denken te ondergaan of aan een ander te geven.

Hoewel dit uit-analyseren van 'humor' eigenlijk helemaal niet zo leuk is. Maar het zou wel interessant kunnen zijn:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind je vraag ook leuk.. Net als alles wat flauw, bleud, onnozel is. Is een persoonlijke beleving. Ik vind krenkende humor (die andere mensen afkraakt) ook niet leuk, anderen komen niet bij vant lachen. Ik vind engelse humor leuk, amerikaanse humor over het algemeen niet (die vinden zichzelf al iets te leuk, overbodig als ik dat ook nog zou gaan doen). Is maar niet hoe je opgevoed bent, uit welk milieu je komt, waar je gevoelig voor bent, waar je je goed bij voelt en hoe je bent als persson.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
humor is voor ieder anders
als iemand onder uit gaat en of plat op zijn ......
dan leg de ene dubel en de ander schikt zig rot
dus wat is leuk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal is iets leuk als er een onverwachte wending
aan een verhaal/anekdote zit.
Je wordt op het verkeerde been gezet en hield geen rekening met de afloop zoals verteld. De kwinkslag doet het hem meestal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er veel lol aan is. Het is bijvoorbeeld heel grappig.