Wat is het belangrijkst: het streven , het hunkeren naar iets of het resultaat.?

Vroeger verzamelde ik postzegels...jaren was ik op zoek naar dat 'missing piece'.....soms had ik het bijna (spanning) en uiteindelijk weer niet (teleurstelling)
En nu ik het heb : is de lol eraf.
Gelukkig heb ik een andere verzamelwoede

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
1.2K

Het beste antwoord

Op zich geen van beide.
Wat de werkelijke kick geeft is iets dat de Amerikanen zo mooi 'flow' noemen.
'Flow' is de tijd waarin je zo opgaat in hetgeen je doet, dat de tijd en de wereld om je heen even wegvalt. Dat zijn volgens de geleerden de momenten die je als totaal geluk zult ervaren.

Op het moment dus dat jij bezig bent met weer wat nieuwe postzegels zoeken, vinden, inplakken, bekijken, vergelijken etc, zit je in die flow. Dat is de wezenlijke doelstelling van de hele hobby.

Kortom: Het belangrijkste deel van een liefhebberij is de periode tussen hunkeren en resultaat in: De flow waar je je in bevind wanneer je er even helemaal mee bezig bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

eeh, de jacht is mooier dan de vangst?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het spreekwoord zegt al: Het bezit van de zaak, is het eind van het vermaak. Dus voor veel dingen zal dat wel kloppen.Je verzamelt met het doel een grote , unieke verzameling te hebben, je doet iets om een wereldrecord te vestigen. het kan allemaal overtroffen worden door de daden van anderen. resultaat weg, wat blijft is het streven naar nog beter.
Het was toch Het goede doel, die al zongen:Is dit nu alles
13 jaar geleden
Als het gaat om zoiets als jouw postzegel verzameling is het zoeken vaak leuker dan het hebben, want dan heb je geen nieuw doel meer.
Maar spaar je 2 jaar voor die leuke auto en kan je hem eindelijk kopen dan is het resultaat absoluut leuker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Typisch de marketing gedachte. De behoefte kweken... Je ziet het in de consumentenwereld. Het verlangen, het willen hebben, het kopen.... het is allemaal veel leuker dan het hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alle dingen die je noemt
streven
hunkeren
resultaat
hebben begin en een einde.

belangrijk m.i. is altijd de weg ernaartoe
hoe loop je die
hoe ga je
welke zijpaden sla je al dan niet in

en tussendoor kijken waar je staat of bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het streven! Het kan een enorme bezigheid zijn waar je veel energie (en plezier) aan beleeft. Als je het dan eenmaal hebt dan is het klaar, over en uit.
Maar niet altijd..
Zo ging het trouwens niet met mijn autootje:
Ik zocht en en zocht.. toen had ik het gevonden, en toen werd het een hobby van verzamelen en opknappen, knutselen en oplappen/opknappen en er komt maar geen einde aan :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet nergens heen en er valt niets te bereiken.Alles waar je naar hunkert zal als het bereikt wordt naar een volgende hunkering leiden.
Alles wat je doet is uiteindelijk onbelangrijk maar het komt er op aan hoe je het doet.Als je met overgave postzegels telt of steentjes, dan kom je tot eenheid,al je problemen verdwijnen,je bent goed bezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste antwoord is denk ik te vinden in het vissen.
Mensen zitten uren aan de waterkant te hunkeren op een vis en als deze eenmaal gevangen is, gooien ze hem terug in het water.
Prachtig.