in hoeverre is theologie aan logica onderhevig?

ervan uitgaande dat het fundament (God & de Bijbel) van de kunde niet aan menselijke logica onderhevig is. maar in hoeverre is de logica uitgaande van dat fundament aan logica onderhevig?

ik doel hierbij vooral op geschoolde theologen die zelf geloven. en met dit soort werk op de proppen komen:

http://www.kok.nl/CNT-serie/

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie

Het beste antwoord

Logica beschrijft de manier waarop je, door middel van redeneren, tot ware uitspraken kunt komen.

Dit gaat altijd op basis van vooronderstellingen. Je hebt altijd eerst een uitgangspunt van waaruit je door logisch te redeneren nieuwe stellingen afleidt.

Dit kunnen ook best theologische vooronderstellingen zijn, christelijke dogma's en dergelijke.

De logica houdt zich met inhoud niet bezig. Het is eigenlijk meer een vorm van taalkunde, het beschrijft bepaalde wetmatigheden van communicatie, als het ware.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier is de logica totaal zoek, omdat alle bewijs ontbreekt.
En dan blijven er alleen maar sprookjes over, die voor sommige mensen wel heel verkeerd hebben uitgepakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat per definitie om GELOOF. Binnen geloof kun je natuurlijk wel logica toepassen, maar geen bewijzen, en dan wordt het lastig, omdat je toch met bepaalde aannames zult moeten werken.