Is een goede vraag enkel een goede vraag als het met feiten kan worden beantwoord ?

Ik lees regelmatig dat men vragen die enkel een mening inhouden van minder waarde vindt dan vragen die met feitelijkheden te beantwoorden zijn.. Dat verbaast mij enigszins..

Kan je spreken van waarde als het om goede vragen stellen gaat ?

Wat jij of ik interessant of goed vind, dat verschilt volgens mij van mens tot mens en in welke levensfase je zit...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie
1.1K

Het beste antwoord

Nee, natuurlijk hoeft een vraag niet met feiten beantwoord te worden. Echter de vragen waarbij dat niet gaat, gaan vaak hun eigen leven leiden. Neem bijv. de vraag "Geloof jij in God?" of "Ga je na je dood naar de hemel?". Hier krijg je een welles en nietes verhaal. Soms best leuk om te lezen, maar zinloos om erg lang op door te gaan. Het is de ene tegenover de ander zijn mening.

Desondanks kunnen het toch goede vragen zijn, aangezien het je soms tot nadenken zet. Ook kun je door iemand overtuigd worden door zijn of haar antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1+

Andere antwoorden (9)

integendeel zou ik bijna zeggen, de moeilijkste vragen zijn degenen die niet met feiten beantwoord kunnen worden. Is er leven op andere planeten, bestaat God........

Toegevoegd op 29-04-2009 23:00:09
ehhhh, de goede dus ook
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De clou is, dat een feitelijke vraag veelal fout of goed kan worden beantwoord. Een goed antwoord is leuk om te geven en is te checken.
Op een subjectieve vraag zijn een waaier van antwoorden te geven. Het is daarom geen minder goede vraag, maar zodra het over smaak gaat wordt het vaak nogal vaag waarom de vraag eigenlijk gesteld werd.
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja…want feiten kan men achterhalen…een mening kan positief zijn of niet…. en dan ligt het eraan jou hoe jij deze interpreteert…
Veel vragenstellers willen keihard bewijs als antwoord voor een gestelde vraag. Deze vraagstellers kunnen dan beter op google gaan kijken, want daar vind je ze meestal. Een gegeven mening is totaal iets anders, het is een persoonlijke gedachte, een uitgangspunt voor een verdere discussie die dan nog alle kanten op kan. Feiten zijn niet meer dan hapklare brokken. Meningen zijn een avontuur zonder voorspelbare afloop. Geef mij de laatste maar!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Alleen wordt het idee van 'beste antwoord' dan nogal moeilijk.
"Heeft het leven zin?"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
< Het beste antwoord >is voor mijn ego, een goede mening geven is voor mij zelf. Heeft het leven zin , begrijp ik niet?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zie mijn reactie hieronder, volgens mij doelt de Antwoordman daar op.
AWM
15 jaar geleden
Ja, ik doelde inderdaad op vragen als 'Heeft het leven zin?' en 'Zijn bloemen mooi?'
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antwoordman, ik zag de vraag van jou, heeft het leven zin, als een vraag en niet als een voorbeeld, nu begrijp ik je ,groeten.
Vragen die een mening uitlokken zijn prima.

Helaas kun je ze hier maar één keer stellen. Als de vraag al gesteld en beantwoord is op GV, bestaat er geen mogelijkheid meer om nieuwe meningen en gewijzigde inzichten (bijv. naar aanleiding van gewijzigde omstandigheden) toe te voegen. Zo kunnen antwoorden (en dus ook GV zelf) gedateerd raken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag komt mij nogal paradoxaal voor. Immers, als ik ja antwoord, zal ik met een of ander onderzoek voor de dag moeten komen. Indien ik neen antwoord, is er sprake van een cirkelredenering of autologica.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een mening geven over vragen gerelateerd aan meningen zonder dat hier naar gevraagd wordt vind ik foeilijker dan de betreffende vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
[copy/ paste] uit vraag:
Ik lees regelmatig dat men vragen die enkel een mening inhouden van minder waarde vindt dan vragen die met feitelijkheden te beantwoorden zijn.. Dat verbaast mij enigszins.. Dit lijkt mij genoeg grondstof om tot mijn antwoord te komen.
Er zijn nu éénmaal verschillende categoriën : vragen die een digitaal antwoord behoeven : ja of neen. Vragen die een wetenschappelijk antwoord vereisen : zie google e.a. En vragen die om een opinie vragen : open vragen zoals bv. Wat denk je van de invloed van de vrijmetselaars? Alle drie zijn gv mits de enige beperking dat ze niet thuishoren in de categorie : banaliteiten en ander wisse-wasjes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij hangt dat af welk soort vraag er gesteld is.
'Waar liggen de eieren bij Albert Heijn?' Feiten wenselijk. 'Geloof je in een hiernamaals?' Feiten onmogelijk.
En mij lijkt ook dat je oordelen het liefst hoort van mensen wie je kent. Ik zit niet zo te wachten op oordelen en ficties van mensen op goeie vraag.nl omdat ik geen idee heb met wie ik discussieer. En bovenalles.. veel mensen roepen maar wat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
misschien op een andere website... goeiefilosofischevraag.nl :)

een vraag van iemand die daar nog geen antwoord op heeft is naar mijn inzien altijd een goede vraag!

(er verschijnen hier wel veel vragen die mij het idee geven dat ze gesteld worden om een discussie uit te lokken)

vragen die feitelijk kunnen worden beantwoord zijn makkelijker goed te beoordelen... anders gaan we speculeren, (persoonlijk) geloof erbij halen en een discussie beginnen... da's jammer, want zo hoort het hier op goeievraag niet echt te werken. naar mijn inzien hoor :)

* stel een vraag
* zie de antwoorden verschijnen
* bepaal welk antwoord jou het meest aanspreekt en/of raak geinspireerd door de antwoorden en formuleer zelf een antwoord op je eerder gestelde vraag :)