Stel je moet kiezen; dood gaan voor waar je in gelooft of leven volgens de waarden van iemand anders?

Een voorbeeld: Stel dat je sterk in de vrijheid van mensen gelooft. Zou je daar voor willen sterven of pas je je aan en probeer je zo goed en zo kwaad als het kan te leven in onvrijheid. Zijn mensen sowieso bereid te sterven voor zulke fundamentele waarden of is het leven op zich daar te waardevol voor?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie

Antwoorden (11)

Ik zou dood gaan voor waar ik in geloof. Dood gaan we allemaal. Ik zou niet onderdrukt kunnen leven. Vindt er in Nederland al teveel regelgeving en de vrijheid hier is ook maar betrekkelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je naar de verzetstrijders in de 2e wereldoorlog kijkt dan weet je dat mensen willen sterven voor de vrijheid. Voor mezelf weet ik het nu niet. Dat weet je pas als de situatie er naar is.
Nu roepen ja dat zou ik doen kan makkelijk tot je er echt voor staat.
Wat doe je dan, de levensdrang is sterk. Je weet het pas als je in die situatie terecht komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sterven voor je idealen heeft een zweem van heldendom aan zich kleven maar de romantiek van het martelaarschap weegt mijns inziens nagenoeg nooit op tegen het verdriet dat je je naasten ermee aandoet.

Een jonge moeder bijvoorbeeld die zich opblaast in een bus vol schoolkinderen in dienst van haar ideaal kan ik dan ook maar moeilijk plaatsen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je er ergens in gelooft ben je bereid daar voor te sterven. kijk maar de Indianen die op een gegeven moment in reservaten werden gestopt. velen hebben gevochten ook al wisten ze dat ze het uiteindelijk zouden verliezen, zolang ze maar niet in gevangenschap hoefden te leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is toch hetzelfde?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Persoonlijk denk ik dat het zinloos is te sterven voor iets waar je in gelooft, je kan nog zo principiëel zijn...als je dood bent heeft het geen waarde meer. Je vraag is echt zwart-wit gesteld maar mijn mening is dat alles een tussenweg heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit geldt alleen als alleen de waarde van een ideaal (bijvoorbeeld vrijheid) voor jezelf telt. Als ik sterf voor vrijheid, dan doe ik dat in de hoop dat die vrijheid voor *anderen* waarde zal hebben.
Je weet zoiets natuurlijk nooit 100% zeker als je nooit voor die keuze heb gestaan. Maar er zijn dingen (bijvoorbeeld de vrijheid die je noemt) waarvan ik hoop dat ik bereid zou zijn ervoor te sterven, mocht het zover komen.

En er zijn mensen voor wie ik zeker (zo zeker als je kunt zijn) zou sterven. Als ik een auto op mijn man af zou zijn rijden, zou ik er zonder nadenken voorspringen om hem weg te duwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gelukkig maar dat er mensen zijn die voor een onvoorwaardelijke vrijheid zelfs hun leven willen geven. Zoniet waren we allen al eeuwen slaven van één of ander dictators generatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dood gaan natuurlijk.
Je hebt die waarden toch niet voor niets? Anders zijn ze best waardeloos.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou proberen de anderen zoveel mogelijk te veranderen, waardoor ze zich meer aanpassen aan mijn waarden.

Ervoor sterven zou ik sowieso niet doen, dan ben je namelijk dood en heb je er toch niets meer aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het leven is waardevol, maar als je ergens echt een passie voor hebt, kan ik mij voorstellen dat ik daar voor dood zou willen gaan. (hangt er wel weer vanaf HOE.)
Maar helemaal mijzelf overgeven, nee nooit. Kijk ik probeer iedereen zijn standpunt te bekijken en accepteren. Dus een beetje van alles is prima. Maar één iemand gaan volgen als een hondje? Nee dankje ;)