Stel je moet kiezen; dood gaan voor waar je in gelooft of leven volgens de waarden van iemand anders?

Een voorbeeld: Stel dat je sterk in de vrijheid van mensen gelooft. Zou je daar voor willen sterven of pas je je aan en probeer je zo goed en zo kwaad als het kan te leven in onvrijheid. Zijn mensen sowieso bereid te sterven voor zulke fundamentele waarden of is het leven op zich daar te waardevol voor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou dood gaan voor waar ik in geloof. Dood gaan we allemaal. Ik zou niet onderdrukt kunnen leven. Vindt er in Nederland al teveel regelgeving en de vrijheid hier is ook maar betrekkelijk.

Sterven voor je idealen heeft een zweem van heldendom aan zich kleven maar de romantiek van het martelaarschap weegt mijns inziens nagenoeg nooit op tegen het verdriet dat je je naasten ermee aandoet. Een jonge moeder bijvoorbeeld die zich opblaast in een bus vol schoolkinderen in dienst van haar ideaal kan ik dan ook maar moeilijk plaatsen.

Dat is toch hetzelfde?

Dood gaan natuurlijk. Je hebt die waarden toch niet voor niets? Anders zijn ze best waardeloos.

Ik zou proberen de anderen zoveel mogelijk te veranderen, waardoor ze zich meer aanpassen aan mijn waarden. Ervoor sterven zou ik sowieso niet doen, dan ben je namelijk dood en heb je er toch niets meer aan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100