Ken jij affirmaties ?

Wat zijn affirmaties

Een affirmatie is een positief zinnetje, wat je regelmatig tegen jezelf kunt zeggen. Het hiervan is dat je onderbewust dat zinnetje uiteindelijk gaat geloven, zodat je een positieve invloed in je leven gaat bemerken. Het onderbewuste heeft namelijk de eigenschap dat je het als waarheid aanneemt wat je tegen jezelf zegt en kijkt dus niet naar hoe het werkelijk is. Dit klinkt misschien een beetje vreemd, maar je kent vast wel het fenomeen dat als iemand maar vaak genoeg zegt dat hij iets niet kan, dat het dan ook inderdaad vaak niet lukt. Dus als het op een negatieve manier kan werken, dan kan het ook zeker op een positieve manier. Alleen dat beseffen we vaak niet. Onze gedachten bepalen dus voor een groot deel hoe ons leven eruit ziet en door te affirmeren kunnen we ons leven een positieve wending geven.

Wat denk je : werkt dit ?
kun je een affirmatie verzinnen? wil je die op GV met
anderen delen? Nu?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie
1.5K

Het beste antwoord

Misschien niet helemaal wat jij bedoelt, maar het is ook zoiets: vervelende of stressvolle situaties maken soms dat ik denk: Knap vervelend nou, maar wel grappig of interessant om later over te vertellen. Bijvoorbeeld pech tijdens een vakantie. Je hebt toch een ander verhaal dan wanneer alles prima verlopen is.
Zo helpt het ook om irritante figuren in je familie of op het werk in gedachten te zien als humoristische stripfiguren. Billie Turf, Guust Flater, je wil ze niet meemaken, maar er over lezen is leuk!
Ook hier wordt je leven een stuk gemakkelijker door.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Het gaat je lukken / Je kunt het is hier volgens mij een passen voorbeeld dan...

Of tjakkaa (ook al vind ik de "uitvinder" een #@!$)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zou kunnen werken in bepaalde lijnen. Soms kun je iets niet meer op kracht, maar kun je het nog wel doorzetten op mentale kracht door jezelf te overtuigen dat je het wel kan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als hij het kan, kan ik het makkelijk.

Zoiets?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja, leuk! Je kan het !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
xD
Ja, ik geloof zeker dat dit werkt.

Denk alleen maar aan een ziek persoon (dan bedoel ik écht ziek, als in een kleine overlevingskans). Uit onderzoek is gebleken dat als deze personen positief blijven over hun leven en ziekte, de kans veel groter is dat ze het uiteindelijk ook overleven als wanneer ze negatief zijn. Natuurlijk is dit anders dan de situatie die jij beschrijft, maar ik vind dit een bewijs ervoor dat je eigen ideeën inderdaad invloed hebben op hetgeen wat je gelooft en uiteindelijk ook gebeurt.

Hoe vaak hoor je mensen ook zeggen dat je iedere ochtend in de spiegel moet zeggen dat je er weer knap uitziet.. en het helpt echt! Zo vergeet je als het ware je minpunten en zie je het veel positiever in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet of het een goede is; maar ik zeg soms wel eens tegen mezelf: Je bent niet minder als je een fout maakt, je mag fouten maken! Omdat ik van mezelf alles perfect moet doen en daarom de lat heel hoog leg voor mezelf. En dit is niet haalbaar natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad, je bent niet minder als je een foutje maakt, het mag ! Je leert van fouten maken.
Nobody is perfect...
Goed bezig!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leuk !
Aangezien ik nooit dingen voor de eerste keer doe zeg ik meestal tegen me zelf 'er zijn meer mensen die het al gedaan hebben voor jou' en toen ik examen moest doen voor mijn rijexamen zei ik 'elke idioot heeft zijn rijbewijs, dan moet mij het helemaal lukken'. Uiteindelijk heb ik het (natuurlijk) wel gehaald.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tijdens het lijden: Ook dit gaat weer over...
tijdens geluk: Dank U dat ik dit mee mag maken...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook dit kun je weer omkeren, eigenlijk X ini X .....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik bedoel
tijdens het lijden: Dank U dat ik dit mee mag maken...
tijdens geluk: Ook dit gaat weer over ...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
snapte ik al wel hoor.... kan wel zoals je zegt, maar is niet gebruikelijk... (ik doe dat inderdaad soms)
Rustig blijven. Wat is het beste? Waar kan het zijn? Wat kan ik doen? Wat is nodig?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Het gaat je lukken"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk wel dat het werkt, want het bepaalt de invalshoek waarmee te alles beschouwd. Voor mezelf werkt de zin "alles is relatief" en "de waarheid bestaat niet" altijd heel positief. Het dwingt je namelijk om een probleem of stelling altijd van diverse kanten te benaderen waarbij je je realiseert dat elke invalshoek zijn "waarheid" heeft. Je krijgt daardoor meer begrip voor je medemens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het leven is heerlijk!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb andere dingen die ik beter kan. Dit gebruik ik zelf erg veel als ik telkens opnieuw ontdek dat ik bepaalde dingen totaal niet kan of wil begrijpen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben ik nou de enige die zo arrogant is om dit regelmatig tegen mezelf te roepen?

"I'm good!"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij zijn affirmaities in de psychologie al vrij oud. Ik kan me niet voorstellen dat de werking ervan nog nooit eerder wetenschappelijk is onderzocht. Valt volgens mij wel ergens op te speuren. Volgens mij is het niet helemaal een geloofskwestie en gaat er wel degelijk eenobjectief te meten werking vanuit. Er is wel een onderscheid waar het wel en waar het niet werkt. Al weet ik die niet helemaal precies. Ik dacht bij mentale zaken zoals faalangst oid. werkt het. Bij lichameijke ziekten zoals kanker niet (hoewel een spirituele vertakking van de psychologie dit wel beweerd, omdat zij van mening zijn dat alle lichamelijke ziekten een oorsprong hebben in het mentale).
Mijn affirmatie: Ik ben docent en moeder, twee van de meest nobelste taken die je kan vervullen op aarde. (Hiermee pep ik mezelf op als ik denk onder de tafel geluld te worden door superieuren oid. Ik kan mezelf nogal onderschatten. Ben dus op zoek naar een gepaste vorm van zelfverzekerd zijn.)