Bestaat er een absoluut goed of kwaad, of is moraliteit subjectief?

10 maanden geleden
in: Filosofie
1.2K
TurfGraver
10 maanden geleden
Naar mijn mening (mag dat?) Is het subjectief.
tinus1969
10 maanden geleden
Filosofen zijn hier nog niet over uit
erotisi
10 maanden geleden
Het nihilisme zou zeggen van wel, maar plato en anderen zoals de kerk zeggen van niet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 maanden geleden
Wat versta jij onder "absoluut goed" of "absoluut kwaad" ?
teusvh
10 maanden geleden
Op die vraag is geen eenduidig antwoord mogelijk. Vanuit de evolutietheorie geredeneerd zit het in de aard van alle levende wezens om hun eigen nageslacht te beschermen. Leeuwen en wolven vreten welpen op, maar uitdrukkelijk niet die van henzelf. Om maar een voorbeeld te noemen. Kuddedieren (dus ook mensen) werken op een bepaalde manier samen. Zij volgen zonder veel morren de leider, ook al hadden ze zelf iets anders gewenst, omdat het veiliger is om bij de groep te blijven. Iemand van je eigen groep doodmaken is niet handig, dan wordt de groep kleiner, maar iemand van een rivaliserende groep afslachten kan juist heel profijtelijk zijn. Dan heb je immers meer ruimte, voedsel en grondstoffen. Je kunt zelfs de vrouwen van die rivaliserende stam verkrachten of helemaal in bezit nemen, om nóg meer je genen te verspreiden. Vanuit dergelijk biologisch bepaald gedrag' heeft de moraal zich ontwikkeld. Daarin bestaan grote verschillen, afhankelijk van cultuur, godsdienst en het tijdsgewricht.

Antwoorden (1)

Er is een absoluut kwaad en dat is de duivel. Het absolute goede is God. Moraliteit is op zich niet subjectief maar kan zo wel ervaren worden.
10 maanden geleden