Wat is het verschil tussen hedonisme en utilisme?

Wat is het verschil tussen hedonisme en utilisme

Ik weet dat bij hedonisme genot belangrijk is... maar bij utilisme toch ook?
Je hebt twee utilisten Bentham en John Stuart wat is het verschil in hun standpunt?

7 jaar geleden
in: Filosofie
12.5K
Antoni
7 jaar geleden
"John Stuart Mill" bedoel je.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik het zo snel lees lijkt vooral hedonisme meer persoonlijk gericht en utilisme meer op het geheel van mensen (en dieren).

Het beste antwoord

Bij hedonisme is het grootste goed 'genot'. Utilisme is iets anders. Dat is een ethische stroming die moreel handelen afweegt aan het geluk dat de handeling voor zoveel mogelijk mensen oplevert.

Toegevoegd na 17 minuten:
Volgens Jeremy Bentham is geluk de som van plezier min pijn. Als het handelen gericht is op het vergroten van plezier en het verminderen van pijn, dan wordt er het grootste geluk van een groep mensen gerealiseerd. John Stuart Mill stelt dat er niet moet worden gestreefd naar het maximaliseren van geluk, maar naar het maximaliseren van vrijheid. Mill ziet vrijheid als een voorwaarde om gelukkig te zijn. Er moeten volgens hem geen regels worden opgelegd om het geluk van mensen te maximaliseren, maar zijn mensen vrij in hun handelingen, zolang zij geen schade toebrengen aan anderen. Dit laatste is belangrijk omdat beslissingen die puur gebaseerd zijn op de belangen van de grootste groep, ervoor kunnen zorgen dat een minderheid onheus wordt behandeld. Dus ieder mens heeft het recht op vrijheid.

Je kunt stellen dat 'genot' kan leiden tot geluk. In die zin kunnen hedonisme en utilisme worden verbonden met elkaar. Echter kan het ook nadelig zijn voor het geluk van mensen en hun omgeving. Denk bijvoorbeeld aan overlast bij drugsgebruik.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
taydan03
7 jaar geleden
Aah heel mooi uitgelegd, ik heb het tentamen gisteren gekregen en daar kwam de vraag: Hoe zou een utilist handelen in deze casus... en ik moest uitleggen wat het verschil is tussen het standpunt van Mill en Benthamm maar nu ik zo lees, heb ik het niet zo goed beantwoord, maar heel erg bedankt! Hoop dat ik hem bij de herkansing haal.