Wie is je favoriete filosoof en waarom?

Met name de reden lijkt me interessant, bijvoorbeeld omdat hij/zij de invloedrijkste was/is, of....

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie
1.7K

Het beste antwoord

Ken Wilber, omdat ik denk dat zijn integrale visie echt is hoe de wereld in mekaar zit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Niccolò Machiavelli, vanwege de amoraliteit van zijn denkbeelden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind John Rawls wel erg interessant, met zijn boek A theory of Justice. Waarom? Omdat hij kijkt naar de term rechtvaardigheid, zonder de rechten van het individu aan te tasten.
Verder was Rawls iemand die tot denken wilde aanzetten, ipv een mening op te dringen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nobelprijswinnar Albert Camus omdat hij zo menselijk was en de meest van zijn toneelstukken en romans tenminste leesbaar zijn. la Peste- caligula- l'etranger - le mythe de sysyphe -stuk voor stuk pareltjes; De pleiade uitgeverij heeft Camus een maand geleden terug herdrukt in de meest prestigioeuse uitgeverij van parijs.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Soren Kierkegaard.
Omdat hij de nadruk er zo op legt dat je wel de geniaalste filosofie kunt bedenken, maar als je er niets mee kunt in je leven of er niets mee doet, dat het dan niets betekent.
Je kunt nog zo'n groot kasteel bouwen, maar als je er in een hutje naast gaat wonen, doe je iets niet goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is een heel erg moeilijke vraag om te beantwoorden. Ik denk dat mijn favoriete filosoof toch wel de oude Griekse filosoof Democritus is. Hij heeft in de Griekse oudheid duur puur de reden het bestaan van atomen bedacht. Iets wat we tegenwoordig als normaal beschouwen maar hij heeft duizenden jaren voor de uitvinding van de elektro microscoop. Het is naar mijn idee erg briljant hoe iemand kan beredeneren dat er überhaupt dingen zijn die zo klein zijn dat we ze niet kunnen zien. Laat staan dat hij door had dat alles uit deze kleine deeltjes is opgemaakt. Kortom een briljant man.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jean- Jacques Rousseau, ik weet niet waarom.. Zijn ideeën spreken me aan en hij heeft een uitspraak die me altijd is bijgebleven: Mensen die weinig weten, praten doorgaans veel, terwijl mensen die veel weten, weinig zeggen.