welke filosofen hebben nagedacht over een wereld zonder religie?

Ik moet een opdracht voor filosofie maken waarbij ik zelf een stelling moet verzinnen. Ik heb gekozen voor: de wereld is beter af zonder religie. Ik moet hiervoor ook een filosoof kiezen die hier een mening over heeft gegeven. Ik kon alleen niemand vinden. Heeft iemand wel een idee?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Filosofie
2.1K
fremar
7 jaar geleden
http://www.tijdschriftkarakter.be/religie-voor-atheisten/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Alle filosofen hebben nagedacht over een wereld zonder religie. Tenzij je heel veel aan wishfull thinking en tunnelvisie gaat doen is je stelling niet te onderbouwen. Het tegendeel trouwens evenmin.
God moge behoeden dat ik ga geloven! In ieder geval zal je ook nog moeten beargumenteren wat je onder "beter" verstaat daar dit natuurlijk een subjectief begrip is.

Het beste antwoord

Je vraagt eigenlijk twee dingen enerzijds filosofen die nagedacht hebben over een wereld zonder religie en anderzijds een wereld die beter af is zonder religie. Die twee lijken veel op elkaar maar heel de filosofie door nemend valt de een onder de eerste en een andere onder de tweede.

Als een van de eerste die nagedacht hebben over een wereld zonder religie is democrites die heel de wereld verklaarde met zijn beroemd geworden atomen.

Pas later sinds de verlichting (16/17e eeuw) zie je al wat meer echte aversie tegen religie daarvoor was dat net wat minder, anders of voorzichtiger. Een van degene die hier onder vallen is toch wel Nietsche. Een interessant filosoof, die soms wat ambigue overkomt wat voorvloeit uit zijn worteling met de religie. Maar er zijn duidelijke signalen van zijn aversie tegen religie (al zal in sommige geschriften van hem die uit een andere tijd kwamen wat gematigder waren).:

'Tweede periode: (Menselijk, al te menselijk; De vrolijke wetenschap) keert zich tegen al zijn vorige idealen, bekijkt alles nu vanaf een positivistisch standpunt: metafysica, kunst en religie zijn een verraad aan het werkelijke leven, een niet-aanvaarden dat het leven leed inhoudt' https://nl.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Nietzsche

Maar er zijn nog veel meer filosofen die er onder vallen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik hoop dat ik hier wat mee kan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kom ook tot Nietzische, vooral vanwege zijn uitspraak God is dood. Maar Karl Marx heeft er ook over nagedacht. Religie is Opium van het volk.

Andere antwoorden (1)

Een filosoof die nadenkt over een wereld zonder religie noem je een humanist en hun leer humanisme. Een willekeurige naam is Prabhat Rainjan Sarkar, maar kies je eigen humanistische stroming en de filosoof er achter, want de wereld is groot, zeer groot.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Een filosoof die nadenkt over een wereld zonder religie noem je een humanist en hun leer humanisme." Dat is net zoiets als zeggen een theoloog die over god nadenkt is een christen. Die stelling rammelt ook aan alle kanten. Als filosoof (ongeacht je religie of gebrek eraan) kan je filosoferen over de invloed van religie, of het ontbreken ervan in de wereld. Je kan het dus enkel andersom zeggen. De filosofie van humanisten is er een die stelt dat religie niet nodig is voor de mensheid. Maar er zijn bijvoorbeeld ook atheïstische maar ook vast gelovige filosofen die er iets over gezegd hebben.