Wat is nog een zinvol leven? Oftewel, hoe geef je je leven zin in een wereld die geen zin meer lijkt te bieden?

De wereld lijkt geen zin meer te bieden omdat we niet meer in God geloven en omdat de wereld steeds beter door de wetenschap kan worden verklaard. Ik bedoel, wat is er nog als je weet dat je niets meer bent dan een zak neuronen? Dat is geen grap of overdreven stelling, het boek Mindfield van de neurowetenschapper Lone Franken gaat daar bijvoorbeeld over. En ook het boek van Victor Lamme stelt dat we geen vrije wil hebben. De vraag is dus wat er nog aan is om in zo'n wereld te leven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
3K
rose
13 jaar geleden
Waarom moet het leven zinvol zijn om waarde te hebben?
rose
13 jaar geleden
Kan ik mij niet in vinden. Ik kan best het leven zinloos vinden, maar toch waardevol. Het kan best zo zijn dat enige zingeving de waarde verhoogt. Maar zin en waarde zijn geen uitwisselbare begrippen. Als je vind dat het leven zinvol moet zijn, heb je er blijkbaar moeite mee om waarde aan het leven te hechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die boeken zijn geschreven door wetenschappers die geloven in een puur materialistische werkelijkheid. Durf te geloven dat er veel meer mogelijk is ( begin bijvoorbeeld door je dromen te gaan begrijpen en op te schrijven) . je zal zien dat je in een multi- dimensionale realiteit bevindt en dat je bestaan veel veelzijdiger is dan wat de wetenschapper die alleen in materiële realiteit geloofd.

Het beste antwoord

Tja ik vindt het nog steeds leuk om te leven, en dat is voor mij zinvol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

zin is er ook niet als je geen absoluut referentiekader accepteert zoals een een maker die een bedoeling heeft. vandaar dat veel mensen nogal voor zichzelf leven. deze mensen kunnen wel goede dingen doen maar hun beweegreden is meestal een gevoel van medelijden of onrecht. dat is in de basis dus gewoon stofjes die je ergens toe leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het je niet kunnen vertellen, want ik geloof absoluut NIET dat we geen vrije wil hebben. In dat geval namelijk zou het leven inderdaad behoorlijk zinloos zijn.
Ook in een wereld zonder God en zonder lotsbestemming of opeenvolging van levens, leven nog steeds heel veel andere mensen die je leven zin kunnen geven. Het leven was er al voor wij er waren en gaat ook na ons nog door. Nu leven met en voor de mensen om je heen en hen die na je komen kunnen je leven voldoende zin geven om een heel bevredigend leven te leiden.
Het is wat je DOET met die zak neuronen wat telt. Net zoals je een zak met knikkers niet aan de kapstok moet hangen, maar er mee moet spelen om er uit te halen wat er in zit. Een leven waarin je heel af en toe, hoe klein of ogenschijnlijk onbelangrijk ook, iets voor een ander kunt betekenen is een zinvol leven. Een leven waarin je jezelf doelen stelt en die weet te behalen is een zinvol leven. Een leven waarin je de keuzes die je krijgt voorgelegd en de problemen die op je pad komen leiden tot een beter leven voor jou of de mensen die je na staan, is een zinvol leven. Meer is er niet : we hebben alleen dit leven, dus daar moeten we het beste van zien te maken. Voor onszelf en voor hen die na ons komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Marleen, voor een mooi omschreven antwoord
als je deze heb gezien heb je gelijk weer zin om te leven :)
http://www.youtube.com/watch?v=is1HD9b4sRI
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen vrije wil hebben...?
Als je dat nou zegt over andere landen...ja, daar zijn heel veel mensen die geen vrije wil mogen hebben. Die moeten zich gewoon houden aan de regels van een Geloof bijvoorbeeld. Of zich te pletter werken in werkkampen in China bijvoorbeeld. Pure slavernij daarzo...
Maar hier...in ons landje..kun je toch aardig een vrije wil hebben. Je kunt kiezen wat voor opleiding je wilt gaan doen, wat voor werk je wilt gaan doen, met welk persoon je wilt trouwen etcetera. Er is hier geen dictator aan de macht die alleen maar aan zichzelf denkt en DENKT te kunnen en mogen heersen over anderen.
Wat hier in Nederland kan en mag....dat is nergens anders zo. Alleen hier. Wij zijn wel het meest ruimdenkende landje van deze aardbol. Hier word je niet dood geschoten of gevangen gezet als je op hetzelfde geslacht valt...Hier...mag je zijn...wie je bent.
En dat moet ook vooral zo blijven. Zonder dat je een ander schade toebrengt op wat voor manier dan ook.
Dus...het valt allemaal nog wel mee in dit landje.
En een zak neuronen...een mens heeft wel degelijk gevoel.
Niet allemaal maar een hoop mensen wel.
En dat bepaalt ook heel erg veel...hoe je in je leven staat.
Je kunt zeggen....die ander heeft me beduveld maar...jij hebt je dus ook laten beduvelen. Dat stukje is je eigen aandeel.
Oorzaak met gevolg.
Kijk eens naar het journaal...dan zie je elke dag, dat wij hier toch wel in vrijheid leven ook al zijn er een aantal mensen....die deze vrijheid hier vreselijk verderfelijk vinden...wel...dat is Holland. Zo is het hier gelukkig.
Groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een 'zinvol' leven is gewoon een denkfout. Is een deurknop zinvol? Jouw genen zorgen ervoor dat jij wilt leven. Op het moment dat je dat niet meer voelt is sprake van een voltooid leven, Die mensen willen er ook wel uitstappen zodra dat mogelijk is. Zinvol of nuttig zijn geen argumenten, omdat het leven gewoon niet zinviol of nuttig is. Zolang het lekker is om te leven ga je door met leven.

Sommige mensen hebben de zin van het leven zelf gedefinieerd, zoveel mogelijk geld op de bank, zo vaak mogelijk klaarkomen per week, zo lekker mogelijk eten.
Als je het daarmee kan redden, dan OK
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wordt altijd zo moe van dit soort fatalistische stellingen: er is iets aan de hand en daardoor kan het niet anders of het meest negatieve scenario moet toch wel van toepassing zijn.
GVD; kijk dan om je heen en GENIET. van de natuur, van je vrienden, van een goed glas wijn of bier van een concert of van een leuk gesprek met je buurman/vrouw, van schilderijen in een museum of juist van heerlijk en zalig nietsdoen met je luie reet in de zon.
er is keus zat. doemdenken is nergens voor nodig. dat veroorzaakt alleen maar een negatieve spiraal.
en als je niet wil genieten, maar juist iets positiefs wil doen, meld je dan aan bij een vereniging als vrijwilliger. of bij een instelling voor minder bedeelden in de samenleving. geniet er van als je hen helpt en als je ziet hoe zij ondanks hun beperkingen genieten van het leven en activiteiten ondernemen.
mijn hond is nog een beter lid van de samenleving als dit soort sombere, zwartgallige doemdenkers. zijn wereld bestaat uit mijn huis en mijn tuin in plaats van de weide wereld. maar elke keer als ik thuis kom pist hij van blijdschap over mijn schoenen en als hij buiten komt rent hij meteen naar het gazon en gaat van blijdschap liggen rollen. ondanks zijn beperkingen gaat hij niet bij de pakken neerzitten, maar maakt hij er iets van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je gewoon wat te weinig om handen en last van te veel welvaart.

Ga niet te veel op zoek naar jezelf want hoe harder je zoekt, des te minder je vindt. Ga vooral op zoek naar de ander; zó interessant ben je zelf nou ook weer niet.

Kijk om je heen en maak mensen gelukkig, dan heb je meteen weer een zinvol leven en krijg je er vanzelf weer zin in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om zin te geven aan je bestaan moet je herformuleren wat zinvol is. Maar...

Stel dat dit leven alles is wat je krijgt.

Stel dat er verder niets is.

Dan is het leven niet zinvol.

Is dat erg?

Moet het leven zin hebben om waardevol te zijn?

(Overigens, wat betreft vrije wil. Je bent vrij om te doen wat je wilt, maar je kunt niet iets anders willen.)
13 jaar geleden
De zin in je leven
is de zin
de je er zelf aan geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er vanaf of je een jonge of een oude zak neuronen bent.
De wereld lijkt juist zinvoller te worden als je alles middel van de wetenschap kan ontdekken.Want jij bent toch nieuwsgierig, anders zat je niet op goeie vraag.
Lees eens wat andere boeken, over vogels of schildpadden of over de zee die een plastic soep wordt.Wist je dat een zak neuronen ook kan zwemmen, fietsen, bergbeklimmen, schrijven, schilderen, boetseren, zingen, krijsen, dansen?
Laat de moed niet zakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je ervan uit gaat dat er geen God is, bestaat er geen zinvol leven daar je uiteindelijk toch dood gaat. Je kunt dan wel zeggen dat je moet 'genieten' van het leven, maar ook dat hoeft niet, wat maakt het uiteindelijk namelijk uit of je genoten hebt of niet?

Maar aangezien dit nogal deprimerend klinkt, trekken mensen een illusie als zin van het leven voor (bijv. familie stichten, veel geld verdienen etc.). Iedereen bepaalt zo voor zichzelf wat een zinvol leven is, hoewel het allemaal enkel een illusie is daar het leven eindig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stap uit je slachtoffer rol.

Als jij het leven niet meer zinvol vindt, dan zal jij vast en zeker door het leven geleeft worden. Wees geen slachtoffer van het leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Technisch gezien hebben we geen vrije wil, en zijn onderhevig aan de interne prikkel. Het idee dat je krijgt in je bewustzijn, is dan al 1 seconde eerder gemaakt. Vrije wil, nee, kijk maar naar verslavingen. Niemand maakt zichzelf graag langzaam kapot, met roken, drank, drugs enz. Maar wie wij zijn, is slechts een fractie van je gehele denken. denk aan reflexen..
vanzelf gaat die hele handel draaien, en wij lopen achter de feitjes aan. toch hebben we het idee dat we zelf kunnen sturen en alles direct regelen. Omdat we niet zien dat we in rondjes draaien. We zijn stereotypisch. we worden personages met karaktertrekken. voorspelbaar. Robotachtig. Toch denkt die robot van niet. alleen van buitenaf, naast het individu is die observatie objectief. Omdat je niet kunt verwachten dat het kleine deeltje hersens, zichzelf wegcijfert voor het grote lichaam. ik ben het! alleen kan ik niet dtoppen met drinken en roken... snap je. niets geen vrije wil. Het is de gedachte, en daar kun je in berusten. Berusten in het feit, dat het zo ook prima vertoeven is. Ontdanks al die herhalingen, en rituelen, die met de leeftijd sterker inslijten. Neuronen die gebruikt worden, worden gepotentieerd. wat niet gebruikt wordt, ebt weg. "Dit is het in banen slijten" Blanco geboren, en aldoende komen we erachter, dat dat vel kleur krijgt, en invulling. Dat neemt ruimte weg, potentie vermindert. Ikzelf klieder mijn blaadje vol, zodat het ergens op lijken kan. Misschien wordt het wel moderne kunst?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feit dat god dood is (In Nederland in ieder geval stervende), is voor veel mensen inderdaad een probleem. Ze boden hoop en bevrediging uit het feit dat leven een doel had. Het eeuwige geluk van in de hemel komen. Langzaam komen we van het warme naiviteit tot de koude werkelijkheid. De wereld van de wetenschap is koud en biedt geen sturing. Ik ben het niet vaak met continentale filosofen eens (filosofen uit overwegend Duitsland en Frankrijk) maar in dit geval sluit ik me aan bij de existentialistische filosofie. Ze geven een boodschap van zowel vrijheid als noodzaak. Het leven heeft geen zin maar je moet er zelf zin aan geven. Dit is zowel een positieve als negatieve boodschap. Je bent vrij om je eigen leven te lijden maar de enige die verantwoordelijk is voor je leven dat ben jij! Je moet de wereld niet zien als nutteloos en je moet je niet afvragen wat voor nut het heeft omdat alles toch weg is als je dood bent. Je moet je niet afvragen of alles wel zin heeft omdat toch al je acties gepredestineerd zijn. Je moet jezelf net zien als een een zak neuronen. Als je dit denkt dan leef je een zeer pessimistisch bestaan en wat heb je daar nou aan? Je bezoek aan deze aarde is maar kort en het enige wat je kan doen is dingen die nuttig zijn voor jezelf. Geen enkele filosoof kan jouw vertellen wat een nuttig leven is. De enige die hier antwoord op kan geven ben jijzelf. Wat vind jij een zinvol leven? waar wordt jij gelukkig van? In een bepaalde zin is dit een zeer koude boodschap. Verschuil je niet achter de gedetermineertheid van het leven, jij bent in vrijheid geworpen. Dit betekend dat je zelf verantwoordelijk bent voor je leven. Doe er wat aan! En wat zinvol is of niet daar kan je alleen zelf antwoord op geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je alleen zeggen wat ik daaraan gedaan heb.
Kijk naar en beleef je leven met kinderen.
Kinderen zijn eerlijkin hun mening, steeds weer verrasend in hun doen en laten en hét middel om als mens te groeien waar het gaat om geduld, empathie, Maar kinderen zijn ook vervelend, lawaaierig, vuil en brutaal, eigelijk wat we allemaal wel een beetje zijn of zijn geweest. Dus kinderen zijn alles enals alles nog niet genoeg is om te leven moet je maar denken dat sterven ook tot niet positiefs zal leiden. Dus of en welke zin het leven voor jou heeft zul je zelf moeten bepalen,.
Voor mij is dat mijn medemens en dan vooral het kind en dan nog een keer vooral die welke het moeilijk hebben of moeilijk zijn omdat ze het moeilijk gehad hebben.
Jou wens ik dat je een mooie bestemming ag vinden voor jou leven.
En als jij jou leven zin kunt geven door in God te geloven dan moet je dat vooral doen maarniet van een ander (we geloven) af laten hangen want dan leeft een ander jou leven en dat moet je nu juist zelf doen.
En uit respect voor het feit dat jou het leven is geschonken moet het tochn iet zo moeilijk zijn er iets van te maken.Uiteindelijk zul je er ook zelf wel bij varen. Wat ge zaait....zult ge oogsten.
En wat die Victor stelt is ook maar een menig. Vorm je iegen mening en ga op zoek naar wat voor moois er nog allemaal is in dit leven. Muziek, kleidng, dans, bouwkunst, schilderkunst natuur, vrouwen voor mannen en mannen voor vrouwen. Kinderen voor mannen en vrouwen. Man open je ogen en oren en gebruik al je zintuigen om elke dag als je op staat diep in te ademen (ff vast houden is goed tegen rek uit de longen op latere leeftijd) en stel jezelf steeds weer de vraag en geef jezelf steeds weer de opdracht er naar op zoekt te gaan want wat ge zaait zult ge oogste gaat hand in hand met zoekt en ge zult vinden, ook jij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jasper, de wetenschap is niet zo heilig als ze zichzelf verklaart. Het is een hobbyistenclubje dat zich voornamelijk bezig houdt met ideetjes uit te testen in de hoop dat ze een bewijs vinden van hun eigen gelijk (is dus altijd bevooroordeeld); het zijn amateurdetectiefjes die niks liever doen dan één oplossing in één situatie te veralgemenen naar alle situaties. Ze twijfelen nooit, tenzij voor de vorm, zwijgen als de dood over hun angsten en werkelijke drijfveren en schermen met termen als feiten en objectiviteit om te maskeren dat ze gewoon hun groot ego in een gerenommeerd tijdschrijft willen krijgen, in de hoop genoeg geld te krijgen om de rest van hun leven spelletjes en experimentjes te mogen uitvoeren met belastinggeld.

Pas op, de wetenschap heeft haar waarde, maar neem wetenschappers niet al te serieus. Ze zijn niet beter dan jij of ik.

Dus, kies eens zelf of je een vrije wil hebt! Je hebt je vraag toch vanuit je eigen bewustzijn gesteld? En je kiest op dit moment of je mijn antwoord wil (verder)lezen of niet! :-)

En dat is waar het om draait met vrijheid: je bent maar zo vrij als dat je bewust bent. Hoe bewuster je leeft, hoe groter je vrije wil en hoe meer kansen je zal waarnemen en kunnen aangrijpen (als je het wilt én doet!!).

Deze grote omweg leidt ons naar wat in onze huidige context nog een zinvol leven is: een zinvol leven is een bewust leven, want wie bewust is, beseft dat hij niet geleefd hoeft te worden, maar wel elk moment bewuste keuzes kan maken. Kiezen om je huidige leven te aanvaarden. Kiezen om zaken te veranderen of te verbeteren binnen de waargenomen mogelijkheden, kiezen om fijne dingen verder te zetten binnen de waargenomen mogelijkheden...

En voor de rest mag je je gerust bezighouden met al die spelletjes van meningen, overtuigingen, theorieën, maar neem het allemaal niet te serieus. Het zijn slechts spelletjes.

Wie bewust is speelt de spelletjes die hij fijn vindt, en is creatief genoeg om zelf nieuwe spelletjes te verzinnen die leuker zijn dan het huidige aanbod!

Have fun! :-D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt heel veel gezegd... maar... zolang je kunt kiezen tussen verschillende opties, is er wel degelijk sprake van een vrije wil... en we zijn ook verantwoordelijk voor onze keuzes... daarin kun je je leven wel degelijk zin geven...

En zelfs als je niet gelooft in vrije wil, wat is er mis met dieren? Die hebben ook geen extra zingeveing nodig om te leven... het leven is de zin van het leven... de eeuwige kringloop...waar we allemaal een heel klein stukje van uitmaken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leven is net zo zinvol of zinloos als je er zelf zin of zinloosheid aan verbindt. Dus zoek een zin en verbindt dat aan je leven. En als je dat kunt of doet, dan ervaar je dus die zin. De keuze is aan jou, je krijgt te ervaren wat je ervan maakt.

Het laatste deel van de vraag is zinloos, dat is dus de verkeerde weg, als je zinvolheid wilt ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het LIJKT geen zin te hebben… De menselijke zintuigen zijn versleten door jaren van ego gedreven consumptie. Er zijn manieren om je zintuigen uit te breiden. Het feit dat je stelt een goeie vraag is een goed begin. Er zijn vele wegen die leiden tot de waarheid. Veel succes!