Heeft god de naam aarde bedacht?

Heeft god de naam aarde bedacht of heette dat al zo toen hij de aarde schiep?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke lolbroek vond het nodig om hier op 'goeie vraag' te drukken ???

Het beste antwoord

Nee, dat hebben Nederlanders bedacht ; het is namelijk een Nederlands woord (afgeleid van een oud germaans woord vermoedelijk). In alle andere talen wordt de aarde danwel de wereld weer met een ander woord aangeduid, waarvan Terra en Gea tot de wat oudere behoren, maar er zullen nog veel meer veel oudere zijn. Maar ook die woorden zijn minder oud dan de aarde zelf - tenslotte is de mens er nog maar nét en de planeet al een heel tijdje.

Wat we eerder bedacht hebben, een woord voor de aarde of een God, wordt lastig te verifiëren. Eerlijk gezegd denk ik dat we eerst God bedacht hebben (in onze behoefte een antwoord op onmogelijke vragen te vinden / bedenken), en dat we onze planeet pas aarde zijn gaan noemen toen we doorkregen dat we niet alleen zijn in het heelal en er nog een hoop andere planeten rondzeilen.

We gebruiken de term aarde alleen maar om met andere mensen te kunnen communiceren over een verschijnsel dat we allemaal kunnen waarnemen ; de planeet waarop we wonen. Ook de woorden 'planeet' en 'god' bestaan alleen maar omdat mensen ze nodig hebben voor hun communicatie. Dieren gebruiken bijvoorbeeld geen woorden, en we hebben niet van buitenaardse wezens leren communiceren ofzo. Alle taal berust op onderlinge afspraken tussen mensen. Zo ook deze woorden. Dus was de aarde er al miljoenen, miljarden jaren voor iemand besloot haar 'aarde' te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

ook dit 'beestje' heeft hij net als andere materie vast geen naam gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die naam is, net als god, door mensen bedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het heette al zo toen hij de aarde schiep. In zijn illusie. In de naam van vader, moeder heilige geest en amen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Aarde is de enige planeet die niet een naam heeft van een Griekse of Romeinse god. De Nederlandse naam voor de Aarde komt uit een oude Noord-Europese taal: het Oud-Germaans. Er zijn honderden andere namen voor de Aarde in andere talen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen hij de aarde schiep, toen was er nog niemand die iets kon zeggen, dus ook geen "aarde".

Maar als je toch gelooft dat er een god was - oudere man met grijze baard - die vanaf de wolken de aarde aan het scheppen was, dan kan je ook wel geloven dat hij tegen Adam en Eve zei: Hee jongelui, hier waar jullie wonen, dat heet de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God bestaat niet, dus hij heeft ook niet de naam van onze planeet bedacht. Bovendien, wat is DE naam eigenlijk ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens bedenkt namen voor anderen, dieren, planeten en dergelijke. Dus ook voor de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is van een andere orde dan wij. God houdt zich niet bezig met namen voor dingen enzo. Het probleem is dat mensen allerlei menselijke eigenschappen aan God toeschrijven. God eet een ijsje, God is boos, God heeft een goede dag, God leest de krant... allemaal onzin. God heeft niets van een mens.

Toegevoegd na 2 minuten:
Erger nog, God is door mensen verzonnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor de schepping heete het al aarde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
....eeh....bron ??
En wie NOEMDE het dan zo ?
En spraken die allemaal Nederlands ? Wow...heftig.....
God schiep niet de 'Aarde':
Dag 2
God schiep het hemelgewelf, het uitspansel, dat de watermassa onder het gewelf scheidde van het water erboven.
Dag 3
God liet het water samenvloeien. Het droge noemde hij aarde, het samengestroomde water noemde hij zee. Voorts liet God zaadvormende planten en bomen ontkiemen.

Hij noemde alleen het droge gedeelte ‘aarde’ als in ‘grond’. Het zijn later mensen die de planeet Aarde hebben genoemd. Dus in theorie; God schiep gewoon een massa met water en aarde. De mensen noemden het Aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja God heeft dat zo genoemd en Adam heeft alle dieren een naam gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle religies zijn door de mens gecreeerd, dus ook god. Dan kun je dus ook concluderen dat het woord "aarde" ook door de mens is bedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, God heeft de naam aarde bedacht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aarde ontstond 4,6 miljard jaar geleden in een heelal dat toen al ruim 9 miljard jaar bestond. Na de implosie van een oerster (supernova) is een hoop materiaal de ruimte in geslingerd en hieruit is ons melkwegstelsel gevormd.
Ons zonnestelsel met onze aarde is ook uit die wolk van oude resten van die oerster ontstaan. Mooie recycling!!
Na miljarden jaren ontstond er leven op aarde wat nog steeds een raadsel is, hieruit ontwikkelde zich de intelligente mens die de aarde vernoemd heeft.