Waar was je voordat je geboren was?

Waar was ik bijvoorbeeld 100 jaar geleden? Ben ik al die tijd niets geweest totdat 'ik' werd geboren? En als ik dan over (hopelijk) iets van 60 jaar dood ga, word ik dan weer niets? De aarde bestaat al zo lang, is het dan niet super toevallig dat ik net nu leef? En waarom was ik niets en ben ik mezelf geworden? Waarom ben ik ik? Waar zijn de mensen nu die later worden geboren? Sorry voor zo veel vragen, 't houdt me gewoon veel bezig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
13.9K

Het beste antwoord

Tessa,

Ik denk dat alles, ook wij mensen, zijn opgebouwd uit een en dezelfde energie.
Die energie, levensenergie, is overal en altijd in beweging.
Het kosmisch rad, een oneindige levenscyclus.

Ik zeg bewust kosmisch, niet karmisch.
Het kosmisch rad is namelijk geen ladder.. het is een rad.
Het kent geen hoger en geen lager.

Die energie schept en herschept voortdurend.

"Dood" is weer deel zijn van het grote geheel. Energie in zijn meest pure vorm. Collectief bewustzijn.
Pure energie/het collectief bewustzijn is een scheppend en creerend bewustzijn. Een bewustzijn dat continu wil ervaren.

"leven" is deels afgescheiden zijn van het grote geheel, maar nog steeds opgebouwd uit dezelfde energie. Afgescheiden heb je nog steeds een deel van het collectieve bewustzijn.
"leven" is ervaren als deel van het collectief bewustzijn.

Als de druppel uit de oceaan.
Zie die druppel als afgescheiden van het grote geheel maar met nog steeds dezelfde eigenschappen. Alleen minder krachtig.

Na een lange weg en ervaringen (leven) van verdamping, ijs, regen zal de druppel uiteindelijk weet terugvallen in de oceaan.
Hij zal zijn vorm als druppel verliezen maar krijgt daarvoor in ruil weer alle kracht van het geheel.. de oceaan.
De druppel zal waarschijnlijk een poos rusten in de oceaan. Om uiteindelijk weer afgescheiden te raken als druppel of damp, of ijsklontje. Klaar voor een nieuwe cyclus.

Je vraagt: waarom ben ik mezelf geworden.

Jouzelf is energie. Altijd, overal. Alleen de vorm waarin jouw energie zich vertoond verschilt bij elke cyclus.
Jij bent altijd jezelf geweest en je zult ook altijd jezelf zijn.
Je bent nooit " niets" geweest. Je bent en zal altijd "alles" zijn.

En nee... het is niet toevallig dat je NU leeft.
Niets leeft uit of in toeval.
Jij leeft NU om dat jouw bewustzijn zich weer heeft afgescheiden van het collectieve bewustzijn.
Jij leeft NU omdat je wilde ervaren.
Je bent afgescheiden van het geheel omdat je dat voor jou ervaring nodig had.

En al je ervaringen die je hebt opgedaan tijdens dit "leven" neem je straks weer mee terug naar het collectief.
En je zal daar rusten, tot jouw bewustzijn het weer tijd vindt voor een nieuwe ervaring.

Hoe bewuster jij tijdens je afgescheiden ( leven) bent van jouw oceaan, jouw pure energie bron, jouw collectiefbewustzijn.
Hoe concreter en volmaakter jouw ervaringen zullen zijn.

Het geheim van die bewustwording?

Her INneren en bewust ZIJN.

Je bent op weg van alleen zijn naar ALeen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Daar zijn verschillende meningen over, dat komt omdat niemand het écht weet, dan gaan mensen dingen bedenken.
Sommige mensen denken dat je terug komt, andere dat je in de hemel komt en weer andere denken dat er niets is buiten ons aardse leven.
Dus een duidelijk antwoord op deze vraag is niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
zo is dat :)
Rieneke1
14 jaar geleden
ik ben er van ovewrtuigd dat er voor mijn geboorte niets was, en na mijn dood idem dito.
ik vind dat wel goed zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk er net zo over als Rieneke, het is ook puur toeval dat ik nú leef en niet 100 jaar terug. En omdat ik het fijn heb denk ik er ook niet verder bij na, ik geniet van wat er nú is. Omdat je het toch niet weet wat de toekomst brengt, daar kan je wel over gaan nadenken of erger nog over piekeren, het brengt je nergens.
Natuurlijk heb ik wel tijden gehad dat ik me die dingen afvroeg, maar dat was rond mijn pubertijd, nu denk ik er nooit meer over.
Als je zelf niet eens weet waar je 100 jaar geleden was, hoe moeten wij het dan weten?

En als je dood gaat, wordt je niet niets, zoals je schreef, maar wordt je een lijk. Klinkt niet prettig maar is nu eenmaal zo.

En ja, het is inderdaad toevallig dat je net nu leeft.
Met dank aan je ouders die elkaar toevallig hebben leren kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent eeuwig, en jouw tijd op aarde is slechts tijdelijk.
Voor jouw bezoekje aan deze aarde bevindt je je op dezelfde plek als waar je weer heen zult gaan na je bezoekje aan deze aarde: In de eeuwigheid.

Je bent op aarde om een aantal zaken te 'regelen', te 'leren'. Dit leerproces heb jij zelf ontworpen voordat je op aarde verscheen, en heeft te maken met liefde.
Dat je je dit nu niet bewust kunt herinneren, heeft te maken met het feit dat je anders niet optimaal dit leerproces kan volbrengen.

In je onderbewuste ligt jouw herinnering aan de eeuwigheid wel degelijk opgeslagen.
Het vergt echter oefening en meditatie om je hier bewust van te worden.

Het waarom van jouw 'zijn' is iets waar we ons op aarde maar moeizaam bewust van worden.
Soms echter kan het je plotseling heel helder worden, maar die momenten zijn zeldzaam tijdens je leven op aarde.

Eenmaal 'terug' in de eeuwigheid zal het je volkomen duidelijk zijn wat de basis en de reden is van jouw 'zijn'.
En nogmaals: Ook dit heeft te maken met liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel het, en zie de bewijzen ervoor om mij heen:
Wanneer ik iemand tegenkom die ik onmiddelijk herken, terwijl ik hem of haar nog nooit eerder tegen ben gekomen in dit leven.
Wanneer ik onvoorwaardelijke liefde voel stromen, van twee kanten, tegenover iemand die ik niet ken, zomaar in het voorbijgaan.
Wanneer ik me gedragen voel door liefde, en ik kan niet verwoorden waar die kracht vandaan komt.
Wanneer ik de wereld om me heen bezie en de gekte ervaar als 'niets'.
Dan weet ik dat ik eeuwig ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ook een mooi en persoonlijk antwoord!
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaaf om dit met jullie te delen! Over licht en liefde gesproken!
in de buik van je moeder =D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100 jaar geleden??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ah zo..
idk xD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, van mij krijg je een +1. De vraag zelf vraagt niets over 100 jaar geleden, alleen de toevoeging ;).
Voor je geboren bent,ben je idd niets,althans 100 jaar voor je geboorte. Misschien,dat je 10 jaar voor je geboorte in aanleg aanwezig zou kunnen zijn,gedeeltelijk als beginnende eicel in je moeders lichaam,of als een idem zaadcel in dat van je vader. Maar dan ben "JIJ"het nog niet1 Pas na samensmelting van ei en zaadcel begin je jij te worden.
En na je overlijden ben je volgens mij alleen nog maar een herinnering.Dus probeer in de tijd dat je jij bent zoveel mogelijk liefde te geven en te ontvangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof, dat als een mens sterft dat de ziel dan na verloop van tijd weer in een nieuw leven plaats neemt! tussen deze levens in wordt de ziel gereset. Maar hebben jullie nooit dat je ergens komt, waarvan je zeker weet dat je er nooit geweest bent, toch iets bekents ziet?
Angsten voor bepaalde dingen(bv watervrees) Zou je dan in een vorig leven verdronken zijn? Noem maar op! Volgens mij komen we na elke dood weer terug in een nieuw leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grappige van deze vraagstelling is dat het me erg doet denken aan een vraag van Danniel Dennett. De beroemde cognitie filosoof. Hij stelde de vraag: Waar ben ik? In een geval dat je hersens ergens anders zijn dan je lichaam. Ben jij dan je lichaam of je hersens. Hier gaf hij zelf trouwens geen antwoord op. Genoeg nutteloze triviale toevoeging. Antwoord op de vraag.

Ik denk persoonlijk dat deze vraag een zogenaamde categoriefout is. Een concept dat is uitgevonden door Gilbert Ryle. Wat dit is ilustreert hij met het volgende voorbeeld. Stel je stelt de vraag: Waar is de universiteit? Vervolgens ga je opweg en krijg je de campus te zien, de sportvelden, de gebouwen alles wat bij de universiteit hoort. Vervolgens zeg je dat is allemaal heel mooi maar waar is de universiteit. Op dat moment maak je een categoriefout. Aangezien je niet door hebt dat al die gebouwen samen de universiteit vormen. Kortom je denkt in de verkeerde categorie door te denken dat de universiteit een gebouw is. Als je vraagt waar je was voor je geboren was dan maak je een dergelijke fout. Je denkt namelijk dat het "zelf" iets is dat je kan aanwijzen. Dat een plek heeft ruimte en tijd. Echter dat is niet geval. Het "zelf" is een moeilijk definieerbaar concept die samenhangt met het menselijke lichaam en geest. Je kan de universiteit niet aanwijzen omdat het bestaat uit allerlei onderdelen. Hopelijk moge het duidelijk zijn dat het zelf natuurlijk niet bestaat zonder lichaam en geest net zoals de universiteit niet bestaat zonder gebouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de man stelde zichZELF (!) een Koan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord +!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
begrijpelijk antwoord!
Ik weet waar ik was.
Had in mijn kindertijd heimwee.
Wilde weer daar zijn.
inmiddels, ben ik er weer.
(ik weet dat het vaag klinkt, sorry daarvoor, het is wel waar)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan ik het in mijn tomtom invoeren ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, alleen richting IN volgen.. kan niet missen het is maar 1 kant op!
er zijn zoveel speculaties over waar je dan was of wie je dan was.Geloof je in reincarnatie of ben je religieus etc.Je moet in ieder geval beginnen met de vraag:Wanneer is mijn ik gevormd?Als je op die vraag beantwoord dat je bij je geboorte lichamelijk geboren werd dan zit je nog met het geestelijke.Wanneer is dat gevormd?

Persoonlijk geloof ik dat je jezelf nu beleefd met de zintuigen die je bij je geboorte hebt gekregen en in je verdere leven hebt ontwikkeld.Je kunt je,met het belevingsvermogen wat je nu hebt,niet indenken waar je was voordat je geboren werd.Dus volgens mij kun je zijn geweest wat je je nu ook maar kunt bedenken!

Maar je kunt wel regressiehypnose of regressietherapie gebruiken om te kijken of je een vorig leven hebt gehad.Er was hierover ook een jaar of 5 terug een televisieprogramma over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vroeg jouw vraag eens aan mijn zoontje van toen 2 (nu 23!) hij zei "waar je heengaat als je hier weggaat"......!!!! tot mijn verbazing

hij had nog nooit iets of iemand zien doodgaan, en zei het alsof het de domste vraag was waar hij antwoord op moest geven

vervolgens zei hij "iedereen weet dat nog wel!" dus mijn antwoord op deze vraag is dat iedereen dat nog wel weet alleen niet iedereen is het zich nog bewust....

Toegevoegd na 3 minuten:
ondertussen is het een zwaargetrainde beroepssergeant, hij is nog steeds zo ; ziet het probleem niet zo van doodgaan, niet dat hij gevoelloos is en hij heeft ook weleens verdriet ervan maar stapt er snel overheen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens zijn thuisland is het hemelrijk, waar jij ook vandaan komt.
Om ervaring op te doen en te groeien, is het noodzakelijk dat je een stoffelijk lichaam hebt, net zoals een harde schijf een computer nodig heeft.
Bij het moment van bevruchting daal jij af naar het lichaam, en de ouders die uitgekozen zijn, om je daarmee te versmelten.
Op het moment dat jouw ziel zicht bind aan het lichaam wordt het ik, en bezield.
Alle herinneringen worden gewist, vanuit jouw verleden, zodat jij blank aan een nieuw leven kunt beginnen, waarin je onbekommerd niet gehinderd door jouw afkomst ervaringen kunt opdoen.
Op het moment van jouw overlijden, verlaat jouw ziel je lichaam weer, voegt zich weer in het hemelrijk, en wacht op een nieuw geschikt lichaam, indien nodig, of blijft daar.
Hele kleine kinderen hebben vaak nog wel het besef waar ze vandaan komen, maar naarmate je ouder wordt, verdwijnt dit, en ga je meer aarden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vastgeketend binnen een vaccuum van verleidenissen.