Zijn er bekende filosofen geloofden in paranormale dingen?

zijn er bekende filosofen zoals Plato of Aristoteles die geloofden in paranormale dingen (geesten, aura en chakra, helderziendheid)? of juist niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Filosofie
2.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga naar Startpagina.nl en toets in : filosofen en paranormale verschijnselen,
en je wordt op je wenken bediend !

Het beste antwoord

Telepathie, verschijningen, animaal magnetisme, hypnose, leven na de dood: er is in de samenleving veel belangstelling voor, maar onderzoek naar zulke verschijnselen en overtuigingen lijkt zich hooguit af te spelen aan de periferie van de gevestigde wetenschap en filosofie. Toch hebben diverse filosofen erover geschreven. Bij Kant, Schopenhauer, James, Bergson, Driesch, Marcel en Derrida is de kennismaking met verschijnselen als telepathie van invloed geweest op hun filosofie. Hun teksten op dit gebied zijn echter grotendeels onbekend gebleven.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ow; wat grappig; ik las u reactie en ik bedacht me dat ik alle namen heel erg aan een docent van mij doet denken. Hierna schreef ik mijn eigen antwoord. Ik las hierna nog eens u antwoord door en zag dat u een bron had; ik klik er op en daar staat een foto van mijn docent (Sneller). Wat is de wereld toch klein.

Andere antwoorden (2)

In de oudheid geloofden ze bijna allemaal wel in paranormale verschijnselen. In de vorige eeuw heeft Gustav Jung heeft er uitgebreid over geschreven (psychoanalyticus, maar toch ook filosoof). Hij hoorde zelfs knallen in zijn boekenkast en raakte aan de rand van de waanzin... Een andere serieuze gek is Wilhelm Reich. Lees bijvoorbeeld over hem het Seksule Bolwerk van Harry Mulisch.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat Fremar beschrijft is een goede aanrader. Als u ook Duits leest, zal ik ook Ludwig Klages aanraden (echt een aanrader). Veder is Marcel ook inderdaad een aanrader. Een goede aanrader is ook Martin Buber, hij heeft het boek Ich und Du geschreven en dit boek is ook vertaald in het Nederlands (genaamd: Ik en jij). Ook heeft een docent aan de universiteit Leiden (Rico Sneller) met twee andere personen een boek geschreven over paranormale onderwerpen binnen de Filosofie, de naam van het boek is''Wild Beasts of the Philosophical Desert'', het boek is wel in het Engels geschreven.