Kan een moreel oordeel ook niet universeel geldig zijn?

Zo ja, graag een voorbeeld van een desbetreffend oordeel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Filosofie
1.5K
jc54
10 jaar geleden
Je vraag is voor tweeërlei uitleg vatbaar. Bedoel je : niet-universeel?
Of : ook niet........universeel?
Het eerste staat voor ontkennend....universeel, het tweede staat voor bevestigend.....universeel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een aspect van een moreel oordeel is dat het universeel is, bestaan er morele oordelen die dat niet zijn en toch een moreel oordeel zijn? nu beter?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie een moreel ordeel altijd als nonuniverseel. Volgens mij is je vraag sowieso onjuist. Wie stelt dat een moreel ordeel altijd universeel geldig moet zijn. Of eerder je reactie: "een aspect van een moreel oordeel is dat het universeel is, " http://nl.wikipedia.org/wiki/Moreel_relativisme

Het beste antwoord

Geen enkel moreel oordeel is universeel maar juist zeer individueel van aard.
Het is namelijk een uitspraak over goed of slecht die iemand doet op basis van een combinatie van zijn/haar emotie en ratio. De basis daarvoor ligt in zijn/haar ontwikkeling.
Je vraagt een voorbeeld van een niet-universeel oordeel. Mijn punt is dus dat ieder moreel oordeel niet-universeel is. Ergo: elk moreel oordeel is een voorbeeld. Ik noem er maar eens twee:

Vrouwenbesnijdenis is goed
Vrouwenbesnijdenis is slecht

Toegevoegd na 2 uur:
Het gegeven dat het individueel is neemt niet weg dat grote groepen mensen overeenkomstige morele oordelen kunnen hebben omdat hun achtergrond vergelijkbaar is (=cultuur)
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, in principe is elk moreel oordeel non-universeel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja een moreel oordeel is mogelijk niet universeel ,zo is het moreel niet juist om seks met een 14 jarige te hebben in Europa , in sommige stammen en bij sommige volken zijn de meisjes met deze leeftijd volwassen en in staat te trouwen en is het hebben van seks met deze kinderen normaal.