Welke drie basisangsten zijn bij de mens te onderscheiden?

In de Divina Commedia wordt hij belaagd door wilde dieren, die symbool staan voor zijn zonden: een panter symboliseert de lust, een leeuw de hoogmoed en een wolvin de hebzucht.
Ik heb me laten vertellen dat je deze dieren ook als symbool voor basisangsten van de mens kunt zien:
zo staat de panter dan voor angst voor controleverlies, de leeuw symboliseert de angst voor egokrenking. Ik kan echter niet bedenken welke angst de wolvin zou vertegenwoordigen. De dood misschien? Of iets anders? (Angst voor controleverlies lijkt me eveneens angst voor de dood...)

Toegevoegd na 9 uur:
Bij nader inzien bedacht ik dat de wolvin kan staan voor angst voor sociale uitsluiting. Iemand nog een idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Filosofie
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De twee basisangsten die je beschrijft zijn ook het tegenovergestelde van de zonden: de lust-controle verlies en hoogmoed-egokrenking. Je zou dus kunnen bedenken dat hebzucht zou kunnen staan voor eigendommen verliezen of eigendommen die gestolen worden. Maar ik zet het niet voor niets alleen maar in de reacties, het is maar een theorie.

Antwoorden (2)

Angst komt voort uit de verwachting van gevaar;
-indien niet te groot, kan ze een nuttige alarmfunctie hebben.
-Bij overmatige of langdurige angst spreekt men van een angststoornis.
-Paniek is plotse en intense angst, waarbij vaak lichamelijke symptomen.
-Een fobie is een irrationele angst voor een bepaalde situatie.
-Diffuse angst is niet aan een bepaalde situatie gekoppeld.
-Tekent met verlatingsangst, doch met genoegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaan inderdaad maar een aantal soorten angst voor mensen:

-Trauma (angst voor herhaling van een situatie)
-Onbekendheid (angst voor iets waarmee men niet bekend is)
-gevaar (angst voor letsel of viezigheid)
-Verlies/verandering (angst voor een verandering die volgens die persoon nadelig zal uitwerken)
-Permanentie (angst vanwege het uitzicht van een situatie of leven dat niet zal veranderen, tegenovergestelde van angst voor verandering)

Toegevoegd na 4 minuten:
Mmmm... misschien is controleverlies moeilijk in een van deze categorieën te plaatsen. Maar controleverlies heeft te maken met ervaring dat als je het niet zelf in de hand hebt, het waarschijnlijk mis zal gaan. dit hangt dus nauw samen met alle soorten angst maar het meeste met onbekendheid. De wolvin zal dan waarschijnlijk de angst voor verlies zijn. Angst voor egokrenking heeft te maken met verandering. namelijk de verandering van je eigen status die nadelig voor je zal uitwerken.