Wanneer is kennis wijsheid? (zie toelichting)

Ik ga hierbij uit van informatie via kennis naar wijsheid. Maar wanneer wordt die kennis nou tot wijsheid, en wat is het verschil? Is het een persoonlijk proces, of kan iedereen het leren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Filosofie
3.3K

Het beste antwoord

Je hebt kennis en kennis.
Een deel is gewoon feitjes leren, weten hoe dingen functioneren, een grote algemene ontwikkeling hebben en dergelijke.

Het andere deel is minder direct en niet zozeer uit een boekje te leren. Hoe mensen reageren, hoe mensen dezelfde patronen lijken te volgen, maar ook hoe achter de wolken altijd weer de zon schijnt, hoe de soep zelden zo heet gegeten wordt als die wordt opgediend, kortom, hoe het leven een beetje in elkaar zit en een stukje mensenkennis.

Dat tweede deel gaat uiteindelijk een vorm aannemen waarbij we zeggen : dat is een wijs inzicht. Of : dat is een wijs besluit. Vaak gaat het dan om iemand die zich de pis niet meer zo snel lauw laat maken en wel weet waar de beste vooruitzichten liggen.

Niet voor niets dichten we dergelijke wijsheid vaak aan oudere mensen toe - die hebben tenslotte , zij het ook vaak door schade en schande - heel wat van dergelijke kennis vergaard en leren toepassen. Maar ook heel jonge mensen, zelfs kinderen, kunnen soms verrassend wijze inzichten hebben. (En oudere mensen kunnen soms verrassend domme dingen doen;)

Je zou , kortom, kunnen zeggen dat kennis wijsheid is als die heel weloverwogen en goed onderbouwd kan worden toegepast. Of : kennis opgedaan door ervaring en die kan worden gebruikt en toegepast om problemen te voorkomen of het hoofd te bieden, raad of advies te geven, te relativeren en zaken in perspectief te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kennis wordt wijsheid als je weet wanneer en hoe je de kennis goed moet gebruiken, en hem inzet om het goede te doen
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voordat ik de antwoorden las dacht ik precies het zelfde als dit antwoord. ik vind dit daarom kort maar heel krachtig, meer hoeft er ook niet bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Anneliez, wordt het niet eens tijd voor een leuke avatar?
anneliez
11 jaar geleden
welke stel je voor?
Kennis en wijsheid zijn totaal verschillende begrippen.
Kennis leert men op het school. wijsheid leert men in het dagelijkse leven.
Beiden kunnen elkaar aanvullen maar ook vernietigen.
Mooiste vb is religie
Dus wat mij betreft is er gen antwoord op deze vraag
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je stelt de vraag in de spirituele categorie.
Daarin is voor mij wijsheid, wanneer het (een stukje van) de kern raakt die voor jou persoonlijk geldt.
Het is eigenlijk kennis die op zijn plaats valt en je de inzicht geeft van de kern.
Zeg maar het stukje van de puzzel waarbij het plaatje je duidelijk wordt. Dat hoeft dan niet perse het laatste stukje te zijn. Al bij een eerder stukje kan het plaatje voor je duidelijk worden.

Maar wijsheid is niet DE wijsheid. Het is een stukje die voor JOU geldt op dat moment van je leven. Het geldt niet voor iedereen, hoewel het soms voor velen raakvlakken heeft.
Het is niet de wereld die zich openbaart door die wijsheid, en is een stukje van JOU wereld.

Iedereen is op zijn of haar manier wel met zichzelf bezig. Iedereen heeft wijsheden die hun tot hun kern raken. Zelf kinderen kunnen grootste wijsheden vertellen. Dat jij dat dan als een wijsheid beschouwd, komt omdat het jou tot een kern kan raken.