Waarom zou je zelf de dupe worden van wraak. Is dat een kosmische wet van karma dan ofzo, leg uit. Want ik vind dat nogal scheef?

Er bestaan veel slachtoffers van criminaliteit waarbij de aanrichters nooit berecht worden. Stilzwijgende pijn en lijden is het gevolg. Maar mocht je als slachtoffer zelf wraak willen nemen, dan zou je er zelf op de een of andere manier weer wél de dupe van worden. Volgens gezegden als "before you embark on a journey of revenge dig two graves" wel. Waarom zegt men dat steeds? Dus je kunt mensen kwaad doen en ermee wegkomen. Maar wraak daarop wordt altijd je eigen ondergang?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Filosofie
1.6K

Het beste antwoord

Karma kun je simpelweg uitleggen als: Wat je omhoog gooit, komt ooit een keer terugvallen.
Daar geloof ik zeker in.

Met andere woorden: Je zult ooit een keer moeten dealen met hetgeen je in je leven hebt aangericht, anderen hebt aangedaan, hebt verzuimd te doen, etc etc.

Maar ook omgekeerd geldt het: Wat je anderen geeft, de liefde die je uitdraagt, de manier waarop je je hebt ingezet voor anderen krijg je ook ooit weer terug.

Een kosmische wet die zegt dat je de dupe moet worden van wraak is mij onbekend.
Volgens de wet van karma zullen de aanrichters van misdaden en geweld ooit de bal teruggeworpen krijgen.
Daar hoeft het slachtoffer niets voor te doen, al zal dat niet makkelijk zijn om te accepteren.

Tenslotte denk ik dat het algemene idee dat wraak geen oplossingen biedt, maar alleen maar meer ellende en verdriet veroorzaakt zeker waar is.
Waarschijnlijk is dat waar het gezegde dat je noemt op slaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is het zelfde als deze gezegdes:"Doe een ander niet wat u zelf ook niet aangedaan wilt worden." Aan wraak komt geen einde, als jij wraak op iemand neemt, waarom zou hij/zij dat dan niet terug doen. Dan wil jij opnieuw wraak en zal de ander ook niet stil zitten. Of: "Verlaag u zelf niet tot het zelfde niveau als de ander." Dat iemand iets slechts heeft gedaan tegenover jou maakt hem niks beter. Door niks slechts terug te doen maakt jou wel een beter. Jij bent een goed persoon en waarom dat veranderen voor iemand die plezier of voldoening heeft aan een ander kwellen, dat zijn toch mensen die helemaal niet ver komen. Of:"Zoete wraak bestaat niet, uiteindelijk heb je alleen je zelf er mee." Denk eens na, al komt een crimineel van de politie af en heeft de crimineel zijn slechte daad gedaan die hou wou doen. De reden dat hij het deed zegt genoeg. Bijv.: Een dief steelt geld, omdat hij arm is. Hij is arm geworden, omdat hij verslaafd is aan drugs. Het gestolen geld gebruikt hij voor drugs, wat gebeurt er dan? Hij is weer arm. Nou wat fijn dat stelen heeft hem echt niet kunnen helpen. Of:"Schuld is de ergste kwelling die er bestaat." Schuld kan soms je hele leven door gaan, hangt er van af wat je daad is. Stel jij neemt erge wraak op iemand die je huis in brand stak. Jij voelt je later toch schuldig, want jij bent een persoon met geweten. (Iemand zonder zou zowiezo niet ver komen.) Op een bepaald moment kan je die schuld echt niet aan en je biecht het op. Waarschijnlijk lucht dat op, want je bent eindelijk van je schuldgevoelens af. Iemand die dat niet zou doen kan zijn/haar hele leven er last van hebben. Of:"Als een ander van de brug springt wilt dat niet zeggen dat jij dat ook moet doen." Tja logisch je moet natuurlijk geen idioten nadoen, dus waarom wel iemand die geen 'echt' leven kan leiden?
Zo als je dit gelezen hebt, wat zou nog een reden kunnen zijn om wel wraak te nemen? Wat zou je ermee winnen? Een goed gevoel? Misschien even, maar wie de bal kaatst kan een terug verwachten. (oké kleine wraak acties geven waarschijnlijk wel een stuk minder kwaad)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als slachtoffer wraak nemen dan word je zelf de crimineel/daders. Zoals de crimineel ook eens slachtoffer was, en tot zijn daden kwam. Logisch lijkt me. Wat de oorzaak is en wie ermee begonnen is weet niemand. En dat is ook niet vast te leggen. Alle daders zijn slachtoffers zou je kunnen zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies! thumb up with karma.... +
Wraak hebben is een zwakte, je geeft daarmee de indruk dat ze je kunnen stangen wanneer ze je willen pakken.
Als jij daarop ingeeft, geef je hun de indruk dat je je bedreigd/verdrietig/boos voelt, en dat is nu vaak de hoofdreden waarom zij vast zo doen tegen je.
Geef daar dus nooit in toe, wees stabiel, hoe verleidelijk het misschien ook is, andes verlaag je tot hetzelfde niveau.
Als je in dat niveau zit, geef je daarmee eigenlijk aan dat je net zo bent als hun.
Onderbewust speelt dat ook door. En helaas geeft het ook geen goed gevoel achteraf, je krijgt waarschijnlijk toch geen erkenning, wat dat voor machteloos gevoel geeft.
Welke richting je ook gaat, alles heeft nu eenmaal gevolgen. Dat is het leven...
Maar wraak zet aan tot ellende, en is ook een van de hoofddoelen voor instabiliteit in oorlogs-en ontwikkelingslanden, ofwel, het geweldspiraal.
Wij vermoorden je familie. Vervolgens moordt het slachtoffer uit verbittering ook een familie omdat hem dat onrecht ook is aangedaan etc, etc.
Sta er boven! en bedenk je dat jij degene bent die hen tolerantie aanbiedt en dat jij het accepteert omdat zij nu eenmaal zo zwak zijn.
Je moet namelijk sterk in je schoenen staan om er boven te staan. Maar het geeft wel veel macht, over jezelf, omdat jij er niet door laat afleiden en je paadje mooi verder loopt zonder er van af te wijken.
Positieve uitstraling trekt positieve mensen aan.
Negatieve uitstraling, negatieve mensen.
Positieve mensen worden beneden door negatieve mensen, en that's how the world works, so don't bother and live your life with a little bit sunshine and don't care less. You're the Man!