Wat moet ik me voorstellen bij de rituelen van de vrijmetselaars?

Omdat er zo geheimzinnig wordt gedaan over de activiteiten van de vrijmetselaars is mijn beeld van hen gevormd of misvormd door het bekijken van films waarin ze ter sprake komen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
15.1K

Het beste antwoord

Het is niet zo mystiek en geheimzinnig als je wel denkt.
Vriendschap is de basis, het delen van kennis en ervaring, ook 'buitenshuis', sociaal bewogen, enz.

De volgende sites geven hier genoeg info over.
http://www.oddfellows.nl/
http://www.vrijmetselarij.nl/

Er zijn open dagen. Misschien iets voor jou. of voor je nieuwsgierigheid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Niets, want dat is allemaal geheim en ik zeg er ook niets over, want dat mag niet...

Maar rituelen, die ken je toch wel, rituelen zijn rituelen... Maar alleen als je de inhoud kent, dan heb je er wat aan, anders zijn het loze rituelen...

Dat geldt overal voor, bij elke gemeenschap, en daarom moet je ingewijd worden, overal... Zo zit dat... En dat is bij de vrijmetselaars niet anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwen kijken daar dus weer een beetje anders tegenaan. Hier kun je veel informatie vinden over hoe het gaat bij de vrouwelijke afdeling van de vrijmetselarij.
Zie deze bron: http://www.ordevanweefsters.nl/Leven-is-als-weven-.asp

Als je wilt kun je zelfs op internet de ritualen vinden, die gebruikt worden bij de inwijding. Maar sommige mensen willen liever daar en ter plekke ontdekken wat het hen doet. Want het gaat om je eigen zoektocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
interessante site.
lunababy: hopelijk is je beeld van de vrijmetselarij/weefsters verbeterd...
Ha, die Lunababy;

De vrijmetselarij is door de eeuwen meestal als een wat enge broederschap afgeschilderd. Waarschijnlijk komt het door de vertrouwelijkheid en geheimhouding tussen de leden van de loges dat de rituelen bij niet-ingewijden de fantasie nogal op hol heeft laten slaan en heeft men er soms de wildste voorstellingen van. Ook veel romans voeden dit idee. Of dat vroeger zo geweest is weet ik niet, maar veel loges houden tegenwoordig opden dagen waarop je een inkijkje in de vrijmetselarij kunt krijgen. Maar niet meer dan dat; vrijmetselaar wordt je enkel op invitatie, dus of een buitenstaander ooit alles te weten komt is een kwestie van afwachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een lid van een vrijmetselaarsloge wordt vrijmetselaar genoemd. Niet iedereen kan zomaar lid worden van een loge. Niet alleen moet men persoonlijk gemotiveerd zijn om vrijmetselaar te worden, ook moet je aanvaard worden door de leden.

Indien men eenmaal lid is begint de opleiding, die in stadia verloopt, graden genoemd. Door middel van een inwijdingsproces maakt de vrijmetselaar zich de beginselen van de vrijmetselarij in stijgende mate eigen.

De vrijmetselarij laat geen niet-vrijmetselaars toe op haar activiteiten en beoefent deze steeds in beslotenheid. De identiteit van de leden wordt naar de buitenwereld geheim gehouden. Maar ook de inhoudelijke gebruiken en riten worden geheim gehouden voor het grote publiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rituelen zijn vrij formalistisch en strikt.Stevige omhelzing tussen de broeders.Veel stilte. Bij de inhuldiging van een nieuw lid ,eerst een uur in afzondering en daar na een ondervraging over de beweegredenen van toetreding. Dragen van bepaalde attributen. (zakje ) Ik heb het uit eerste bron met veel moeite losgekregen. Mijn professor "Persrecht" was bij de loge. Het blijft een gesloten mannenclub. De laatste jaren zijn , bij gebrek aan echte intellectuelen, veel politici en zakenlui van diverse pluimage tot de loge toegetreden. Er zijn wel veel boeken verschenen de laatste jaren over de vrijmetselarij en in belgië weet elke journalist welke politicus of welke journalist tot de loge behoort. (van der kelen, bracke , de waele, de gucht)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is nog een document te krijgen die de eerste ritualen uitlegd.
Freemasonary behind closed doors.
zal wel kijken of ik een torrent link kan vinden...