Gaan filosofie en het christelijke geloof samen?

Ik heb filosofie op school en ben van huis uit christelijk. Nu vraag ik me af of deze 2 dingen wel samen gaan. Bij filosofie moet je aan alles durven twijfelen en bij een geloof moet dat eigenlijk net niet! Ik twijfel de laatste tijd veel aan het geloof vandaar deze vraag. Alvast heel erg bedankt voor het antwoord:)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
1.5K

Antwoorden (8)

Het is maar net welke interpretatie je hebt gegeven aan jouw geloof. Ben je een orthodoxe en interpreteer je de bijbel strikt en urgent dan zal dat wellicht moeilijker gaan dan dat je iemand bent die open staat voor eventuele veranderingen in het opvatten van het leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf Christelijk/Islamitisch opgevoed en ben door de jaren heen tot conclusies gekomen (door te filosoferen omtrent het leven) en leef mijn leven gemaakt door beide geloven en door mijn eigen opvattingen in het leven. Dus hoe jij wil geloven in jouw geloof is aan jou. Je moet het zo interpreteren zoals jij dat wil en op de manier interpreteren zodat jij er wat aan hebt. Je gelooft immers ergens in om je leven op verder te kunnen bouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even als aanvulling: Het gaat er om dat je leeft naar de interpretatie die jij wil geven aan het verhaal die in de bijbel staat. De koran en de bijbel zijn voor mij een basis. Denk bijv. aan gij zult niet stelen ect. Wat in de koran bijv. is terug te vinden (ook in de bijbel) is dat mensen boven dieren staan maar dat je ze niet slecht mag behandelen. Waar ik dus voor heb gekozen is, ik eet geen vlees maar ik zal een vlieg die in mijn kamer zit wel weg slaan als het mij zou irriteren. Dat is dus de interpretatie van mij aan dat simpele voorbeeld.
Kan prima samen. Mijn broer ( nu dominee) studeerde theologie én filosofie.
Als je gaat filosoferen wil dat nog niet zeggen dat je aan iets gaat twijfelen, je belicht meer alle kanten, bekijkt het eens vanuit een ander standpunt. Dat is alleen maar goed, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut, maar twijfelen is niet erg, dat doet iedereen die gelooft wel een periode.
Ik ben geen goede raadgever, want ik ben niet gelovig, bij mij is die twijfel omgeslagen in niet meer geloven. Maar bij anderen zoals mijn broer,is dit niet het geval.
Ik denk niet dat het alleen door de filosofie komt, ik heb dat nooit gehad. Twijfel komt bij iedereen die gaat nadenken, als klein kind neem je alles voor waar aan, maar wordt je ouder wordt je wereld groter en ontdek je dat wat voor jou altijd vanzelfsprekend was, namelijk het geloof, voor andere mensen helemaal niet of op een andere manier bestaat.
Het is aan jou om te kiezen, wil je hier hulp bij dan kan je naar een dominee, of als je studeerd kan je bv naar de Navigators, dat zijn jongeren die allemaal met dezelfde vragen en twijfels zitten.
Die twee gaan naar mijn idee goed samen. Neem bekende filosofen als Thomas van Aquino of Erasmus. Twijfel kan juist je geloof versterken of duidelijkheid geven over wat je er nu werkelijk zelf van vindt in plaats van het domweg van iemand over te nemen. Je hoeft er niet bang voor te zijn.
12 jaar geleden
Sta open voor de wereld en vaar niet enkel op je geloof. Ga op zoek naar de vraag of filosofie ondersteunend kan zijn voor jou geloof. Zie het voorbeeld van de filosofische dominee, die is nu voorbereid hoe te reageren op mensen die hem met filosofische vraagstukken benaderen. Het kan zijn dat je van je geloof afstapt maar het hoeft niet, het is maar net hoe je een en ander interpreteert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Filosofie begrijpen draait volgens mij om het je kunnen verplaatsen in het standpunt van een ander. Zo'n standpunt moet je tijdelijk kunnen innemen maar dat hoeft niet perse je eigen standpunt te veranderen; het zal wel meer licht werpen op je eigen standpunt en dat van een ander, maar het hoeft je geloof niet aan te tasten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij gaan filosofie en geloof prima samen. Ik ben van huis uit ook christelijk, en heb net als jou op de middelbare school filosofie gehad. Daardoor ging ik ook meer aan het geloof twijfelen (ook door de leeftijd denk ik..). Maar, ik zie dat niet als iets verkeerds. Juist door die twijfel, kun je er zekerder in worden. Je gaat er dan namelijk meer over nadenken, en komt dan tot een conclusie. Tja, en dat kan twee dingen betekenen: of je staat sterker in je geloof, of je stapt er vanaf.

Persoonlijk ben ik van mening dat het niet goed is om nooit aan het geloof, of bepaalde dingen die met het geloof te maken hebben, te twijfelen. Dat betekent namelijk dat je heel erg overtuigd bent van je eigen gelijk en daar zit best een gevaar in. Stel dat het niet waar is? Er zijn zoveel verschillende stromingen binnen het christendom, om nog maar te zwijgen van de niet-christelijke overtuigingen, en ze denken allemaal de waarheid te vertellen. Ik denk dat de filosofie je hier juist in kan helpen. Je wordt je er veel meer van bewust waarom bepaalde dingen zo zijn en je bent beter in staat je eigen mening daar in te vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Filosofie is meer dan alleen overal aan twijfelen. Het gaat vooral ook om overal vragen over blijven stellen e op zoek gaan naar antwoorden. Binnen de filosofie kun je juist op een goede manier op zoek gaan naar de geldigheid van onze overtuigingen, waarvan het geloof er 1 is. Daarnaast, als het geloof zo waar en sterk is, dan moet het toch ook de paar vragen van een sterveling aankunnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Filosofie is een eigen denkproces, geen stelsel van opvattingen. Het gaat er niet om waar je uit komt maar langs welke weg. Met aandacht voor alle argumenten pro en contra. In de Bijbel staan volgens mij genoeg voorbeelden waaruit blijkt dat heel gelovige mensen ook vaak filosofeerden.