Gaan filosofie en het christelijke geloof samen?

Ik heb filosofie op school en ben van huis uit christelijk. Nu vraag ik me af of deze 2 dingen wel samen gaan. Bij filosofie moet je aan alles durven twijfelen en bij een geloof moet dat eigenlijk net niet! Ik twijfel de laatste tijd veel aan het geloof vandaar deze vraag. Alvast heel erg bedankt voor het antwoord:)

Weet jij het antwoord?

/2500

Filosofie begrijpen draait volgens mij om het je kunnen verplaatsen in het standpunt van een ander. Zo'n standpunt moet je tijdelijk kunnen innemen maar dat hoeft niet perse je eigen standpunt te veranderen; het zal wel meer licht werpen op je eigen standpunt en dat van een ander, maar het hoeft je geloof niet aan te tasten.

Volgens mij gaan filosofie en geloof prima samen. Ik ben van huis uit ook christelijk, en heb net als jou op de middelbare school filosofie gehad. Daardoor ging ik ook meer aan het geloof twijfelen (ook door de leeftijd denk ik..). Maar, ik zie dat niet als iets verkeerds. Juist door die twijfel, kun je er zekerder in worden. Je gaat er dan namelijk meer over nadenken, en komt dan tot een conclusie. Tja, en dat kan twee dingen betekenen: of je staat sterker in je geloof, of je stapt er vanaf. Persoonlijk ben ik van mening dat het niet goed is om nooit aan het geloof, of bepaalde dingen die met het geloof te maken hebben, te twijfelen. Dat betekent namelijk dat je heel erg overtuigd bent van je eigen gelijk en daar zit best een gevaar in. Stel dat het niet waar is? Er zijn zoveel verschillende stromingen binnen het christendom, om nog maar te zwijgen van de niet-christelijke overtuigingen, en ze denken allemaal de waarheid te vertellen. Ik denk dat de filosofie je hier juist in kan helpen. Je wordt je er veel meer van bewust waarom bepaalde dingen zo zijn en je bent beter in staat je eigen mening daar in te vormen.

Filosofie is meer dan alleen overal aan twijfelen. Het gaat vooral ook om overal vragen over blijven stellen e op zoek gaan naar antwoorden. Binnen de filosofie kun je juist op een goede manier op zoek gaan naar de geldigheid van onze overtuigingen, waarvan het geloof er 1 is. Daarnaast, als het geloof zo waar en sterk is, dan moet het toch ook de paar vragen van een sterveling aankunnen?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100