Waarom is het vaak moeilijk (soms onmogelijk) om een gevoelskwestie te beredeneren?

Vaalk als je reageert uit je gevoel willen mensen toch een duidelijke uitleg. Die kun je dan niet altijd geven terwijl je het wel van binnen voelt. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm, lijkt wel net het tegenovergestelde van mijn vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/gevoel-makkelijker-volgen-verstand-beredeneerd.25063
De antwoorden daarop kunnen echter ook wel jouw vraag verduidelijken denk ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry Dounja, het was zeker niet mijn bedoeling om je na te apen. Ik had die vraag denk over het hoofd gezien. Maar ik heb de vraagstelling net gelezen, en ik zie het toch anders.
Want jij vraagt of je je gevoel beter kunt volgen als je het beredeneert met je verstand. Dat is niet mijn uitgangspunt. Ik vraag me af waarom ik een gevoelskwestie soms zo moeilijk kan beredeneren als ik erover nadenkt, of als ernaar wordt gevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, klopt. Ik ben het er ook mee eens dat het een andere vraag is met een andere insteek. Toch kunnen de antwoorden op mijn vraag OOK waardevol zijn voor je. Dat bedoelde ik...
Was niet om je de les te lezen, maar om iets toe te voegen voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voelde me ook niet aangevallen hoor. En had ook niet het idee dat je me de les las. Ik wilde juist jou duidelijk maken dat ik hier eerlijke vragen wil stellen en niet om punten te scoren door andermans vragen na te apen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach lieve gootje, dat weet ik toch al... ;-)

Het beste antwoord

het zijn verschillende niveaus van je bewustzijn. ze zijn met elkaar natuurlijk verbonden en beinvloeden elkaar netals je emotionele toestand is verbonden met en beinvloed je fysiologische staat en andersom

het is moeilijk en nooit volledig mogelijk om gevoel in woorden te plaatsen want het gaat bij het gevoel om veel subtielere, abstractere, ongrijpbare kennis dan bij het denken waar kennis wordt oa door woorden zelf, en ook door bekende gedachtepatronen versmald, verkleind, meer concreet gemaakt en/of versimpeld

behalve dit, gedachte (verbonden met taal, woorden) zijn in principe niets meer en niets minder dan lege betekenisloze verwijzingen. er wordt een bepaalde combinatie van van tevoren vast gestelde tekens (alpha beta gamma delta) genomen en eraan wordt een bepaalde gebeurtennis, actie, ding toegekend. zo, een combinatie van de letters 'm' twee keer 'a' en 'n' verwijst naar de Maan. maar als je dit combinatie aan iemand laat zien die net van de Maan is gevallen, zou hij niet weten wat jij bedoelt

wat betreft gevoel, het zit veel hoger. of dieper, als je wilt. hier heb je weinig woorden en redenering nodig. niet toepasbaar, eigenlijk. gevoel is niet gebonden (=niet verkleind/etc) door taal en woorden. het maakt dus niet uit of hij van de Maan of van Saturnus is gevallen... mee voelen hij kan en gevoel zonder woorden begrijpen gebeurt overal en dagelijks

uiteindelijk, een mens is één. voelen én denken én ervaren. alles onderdeel van je één bewustzijn. there's no outside
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Javid, beste antwoord vooral vanwege je 1e en 2e alinea en de laatste. Het tussengedeelte vind ik wat omslachtig.

Andere antwoorden (9)

Ik denk dat het lastig is, omdat een gevoel een complexe som is van je ervaringen. Jij (je hoofd, je lijf, je ziel voor mijn part), reageert op basis van wat je hebt geleerd door ervaringen in het verleden. Al die ervaringen maken samen dat je voor bepaalde dingen kiest en andere dingen weigert. Sommige dingen zijn moeilijk op je gevoel te kiezen, omdat je gevoel er niet uit is. Je hebt positieve en negatieve ervaringen. Dan helpt het om erover te gaan nadenken.

Moet je van iemand uitleggen waarom je gevoel iets zegt, dan vraagt diegene je eigenlijk je helemaal voor te rekenen vanuit welke ervaringen jouw gevoel is opgebouwd. Dat kan in de loop van jaren en jaren zijn geweest. Logisch dat het dan lastig uit te leggen is!

Makkelijker is als de ervaring jong is. Als je gisteren een rot ei hebt gegeten, dan kun je vandaag makkelijk uitleggen waarom je geen zin in eieren hebt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens geef ik hiermee ook aan dat een sterk gevoel vaak een gevoel is dat op veel ervaringen is gebaseerd. Daarmee kan een sterk gevoel (of intuitie) zonder dat je het kunt beredeneren bijzonder accuraat zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het gevoel wat jij bij een bepaalde zaak heb, wellicht niet aansluit bij het gevoel wat andere erbij hebben.

En een gevoel is lastig te verwoorden, omdat het een persoonlijk gevoel is. Je voelt het nu eenmaal. Je gedachten houden zich er wel mee bezig, maar vertalen het niet echt in zinnen. Omdat je het 'slechts' voelt.

Als je recht tegen dit gevoel in zou gaan, wordt het opeens eens stuk gemakkelijker om het te verwoorden. Omdat je er dan opeens alle alarmbellen in je hoofd gaan rinkelen.

Maar als er begrip is van de andere partij, kunnen een paar steekwoorden soms al genoeg zijn om je gevoel uit te drukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevoel heeft niets, maar dan ook niets met denken te maken... En denken heeft niets, maar dan ook helemaal niets met voelen te maken...
Wat is lekker, leg dat maar eens uit... Wat is geel, leg dat maar eens uit... Wat is rond, leg dat maar eens uit...

En daarom is het zo moeilijk om gevoelens uit te leggen en om gedachten te voelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je gevoel uit 1000 richtingen kan komen. Alles buitelt dan over elkaar heen, en leg dat nog maar eens logisch uit aan een ander.
Gevoel VOELT, maar het beredeneren laat staan uitleggen is zo moeilijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In feite geef je zelf al antwoord op de vraag. Gevoel en verstand zijn 2 heel verschillende zaken, ook al zegt je verstand dat iets zus en zo is,je gevoel kan daar dwars tegen in gaan. Duidelijker kan ik het niet uitleggen,andere GVers misschien wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om een gevoel uit te leggen, moet je allereerst heel goed naar je eigen hart luisteren, wat voel je en waar komt het vandaan?
Je gevoel is kwetsbaar. Als jij je gaat uiten vertrouw je je aan iemand toe en durf je dat wel? Soms is een gevoel zo gek en denk je dat de ander dat ook gek vindt.
Kortom: je moet de ander kunnen vertrouwen om je eigen gevoelens onder woorden te kunnen brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevoel en de ratio spreken verschillende talen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat veel mensen niet in staat zijn emotie te scheiden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De taal zit in een andere hersenhelft dan het gevoel.
Het gevoel zit in de hersenhelft van de muziek; wat muziek met je doet, hoe je het ervaart is al even moeilijk uit te leggen. Iemand kan in woorden proberen uit te leggen wat een stuk met hem doet, maar een ander gebruikt misschien dezelfde woorden voor een ander stuk waar jij weer iets heel anders bij voelt.
Woorden zijn een aardig hulpmiddel, maar vooral voor het verwoorden van gevoelens schieten ze domweg vaak te kort.