Moet de wetenschap de religie vernietigen?

'Onder het mom van religieuze tolerantie houden de meeste wetenschappers hun mond, terwijl ze alle beschikbare feiten zouden moeten inzetten om de gruwelijke fantasieën uit een eerder tijdperk te ontkrachten.
Wanneer we betrouwbare manieren vinden om menselijke wezens liefdevoller te maken, minder angstig en oprecht verrukt over onze aanwezigheid in de kosmos zullen we geen behoefte meer hebben aan verdeeldheid zaaiende mythen.'
Sam Harris afgestudeerd filosoof Stanford Unviverity
doctoraat neurowetenschappen University of California.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wetenschap vernietigt religie niet
mensen vernietigen mensen

Het beste antwoord

Het doel van wetenschap is het steeds beter begrijpen van alles door onderzoek. Geloof is ook een fenomeen dat onderzocht moet worden, omdat het fascinerend is dat zoveel mensen geloven. Blijkbaar is er een enorme behoefte aan, al dan niet doorgegeven door indoctrinatie van kinderen.

Wetenschap brengt veel aan het licht dat strijdig is met religie, maar heeft niet tot doel om religie te vernietigen.
Het heeft wel het neveneffect denk ik, maar om het tot doel te stellen vind ik iets te ver gaan. Bovendien ontstaat er dan een soort "oorlog" die je niet moet willen.

Sam Harris is zo'n onderzoeker van religie. Ik ken zijn boeken niet, maar wat ik op wiki van hem begrijp is hij behalve wetenschapper ook een, van oorsprong joodse, filosoof/schrijver is die kritisch is op religie. Op zich is daar niets mis mee, zelfs niet als vele religieuzen zich aangevallen en beledigd voelen.

Ik ben ervan overtuigd dat religies op den duur zullen verdwijnen omdat er steeds meer kennis tot onze beschikking komt. Dat zal nog honderden jaren duren en is niet afdwingbaar. Er zullen nog vele Galilei's en Darwins volgen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ik denk juist dat dit expres niet wordt gedaan omdat de wereld zelf daar nog niet aan toe is. Ze kunnen immers zelf niet bewijzen of het wel of niet zo is. Kunnen ze duidelijk aanwijzen dat het echt niet zo is, of echt wel zo is dan pas mogen ze een uitspraak doen. Pas als het zeker en definitief is kan je zoiets zeggen. Dan nog is de vraag hoe de mensen hierop zullen reageren en wat voor oplossingen ze voor de gevolgen hebben.

Ze hebben niet voor niets nog steeds geen uitspraak hierover gedaan.
Immers denk ik ook niet dat die er ooit komt.. teminste niet in de tijd waar wij nu in leven.
Laat iedereen wezen wie die is en geloven wat die wilt als we zelf maar gelukkig zijn.
Dan is het denk ik ook niet boeiend of je religie moet vernietigen of instand moet houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een filosoof , nauwelijks een harde wetenschapper te noemen.

Je vraag klinkt vijandig. Alsof er geen religieen bestaan die mensvriendelijk en aardig voor iedereen en alles zijn ( denk aan Boeddhisme ) .

En je vraag geeft een verkeerd beeld van wetenschappers, alsof zij de mensheid allemaal prachtige dingen hebben gebracht. Denk aan atoombommen , genetische manipulatie , biologische wapens. Machines om de natuur te vernietigen...

Misschien dat beide partijen elkaar in balans houden...Dus nee !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
genetische manipulatie is absoluut niet uitgevonden door wetenschappers,op het moment dat de voortplanting gereguleerd werd doordat de vrouw, of man kon kiezen met welke persoon wel of niet sex te hebben (dus monogaam werd)was er al sprake van genetische manipulatie. Alleen zeedieren zoals oesters n dergelijke maken zich daar niet schuldig aan
Als die mogelijkheid bestaat,is er van mijn kant geen enkel bezwaar tegen! Gelovige mensen zullen het daar wel niet mee eens zijn. Maar in mijn opinie is geloof iets wat door de mensen zelf is bedacht om zich aan vast te klampen! Iedereen moet doen wat hij of zij wel bij vaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel mensen zijn goedgelovige wezens die makkelijk voor de gek zijn te houden. Dat is een eigenschap die niet zomaar is te 'vernietigen', tenzij we transformeren in machines die geen fouten kunnen maken (de volgende stap in onze evolutie?)

Deze eigenschap tot goedgelovigheid heeft evolutionair voordeel opgeleverd en zit daarom in heel wat hersenen ingebakken. Bij de een wat meer dan bij de ander. De gedachte dat we deze eigenschap weg kunnen halen bij alle mensen is net zo naieve gedachte als denken dat we homosexuelen kunnen laten 'genezen' van hun geaardheid. Misschien is zelfs dat in de toekomst wel mogelijk, maar de kracht van de mensheid is juist dat we zo divers zijn. Willen we dat bestrijden? Waarom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat er gedaan kan worden, wordt mijns inziens op grote schaal gedaan : mysteriën ontrafelen en zo goed mogelijk redelijk verklaren. Daarmee maak je stapje voor stapje veel religie - vooral van het foute, machtsbeluste type- overbodig en uiteindelijk onmogelijk.
Met één kleine kanttekening : praten tegen gelovigen is in de regel praten tegen dovemansoren. Of het nu een religie of een ander idealisme of overtuiging betreft. Uiteindelijk moet het dus uit de mensen zelf komen ; je kunt weinig meer doen dan vertellen, voorlichten en proberen te overtuigen, maar maak er geen dagtaak van, tenzij je het lekker vindt om voortdurend tegen muren op te lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer prima onder woorden gebracht,ook mijn mening!+1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Nee dat kan helemaal niet. Die twee dingen, religie en wetenschap, gaan eigenlijk over twee compleet verschillende onderwerpen. Juist waar die dingen door elkaar worden gehaald ontstaat alle ellende.

Wetenschap gaat over het verzamelen van kennis omtrent de werkelijkheid, meestal fysisch. Dat betreft dat deel van de waarheid dat voor ons mensen relevant is om iets over te weten. Die kennis en voortgang daarin geeft ons voordelen, door steeds meer te begijpen kunnen we ook die fysieke omgeving steeds meer gebruiken, naar onze hand zetten.
Kortom, onderzoek naar 'wat werkt'.

Religie zou moeten gaan over hoe je in het leven staat, hoe je beslissingen en gedrag moet inrichten, hoe je je verbonden kan voelen met familie, vrienden, collega's stadgenoten of welke vorm van samenleven dan ook. Hoe je je kunt verwonderen over wat is. En een gevoel van verantwoordelijkheid ergens voor.

Het uitdrukken van dit soort van gevoelens gaat veelal in kunst. Wat ook al ver van wetenschap staat. Dat Kunst en wetenschap elkaar niet beconcurreert begrijpt iedereen. Ik stel dat dat ook zo met religie en wetenschap zou moeten zijn.

De enorme fout die religie in het verleden maakte (en nog vaak) is om de wereld, dus het fysieke 'wat is', met religieuze verklaringen te gaan onderbouwen. Die uiteraard vervolgens met wetenschappelijke inzichten worden 'gefalsifieerd'.
En de wetenschap maakt de fout dat zij denken dat de wetenschappelijke waarheid de enige is die mensen zou moeten bewegen. Wat niet zo is.

Als we elk van deze disciplnes gewoon op hun eigen terrein van toepassing laten zijn, dan worden ze *beiden* sterker! Dan wordt er geen energie verspild met elkaar bestrijden maar met zaken waar we werkelijk verder mee komen, op beide gebieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw ntwoorden zijn over het algemeen prima.Maar zit je nooit met vragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de enige vraag die ik ooit stelde gaat (blijkt nu) tegen mijn eigen regels in. Ik ben (oa) tegen elke vraag de uit provocatie wordt gesteld en waar dus eigenlijk door de vraagsteller geen sluitend antwoord op wordt verwacht. Ik ben er kennelijk niet zo goed in:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste van mijn vragen zijn gesteld uit leergierigheid,maar in m'n antwoorden mag ik wel eens sarcastisch en provocerend zijn!
Nee, hoor, wetenschappers moeten zich gewoon bij hun passie houden, namelijk het leren begrijpen hoe de natuur werkt.
Religie heeft geen wetenschap nodig om zichzelf te vernietigen. Als je over eeuwen heen kijkt zie je het geloof steeds milder worden en wetenschappelijke kennis accepteren. (bijvoorbeeld aarde=rond en draait om de zon, evolutieleer, etc)
Dat is een proces dat vele generaties duurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Wanneer we betrouwbare manieren vinden om menselijke wezens liefdevoller te maken, minder angstig en oprecht verrukt over onze aanwezigheid in de kosmos zullen we geen behoefte meer hebben aan verdeeldheid zaaiende mythen."
Dit is notabene een zuiver religieuze tekst !
Zou rechtstreeks uit een soefi-, hindoe- of boeddhistisch geschrift kunnen komen.

Wetenschap moet gewoon aan "werken aan de grenzen van het weten". Laat het vernietigen maar over aan de onwetenden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gevonden +1
ga naar noord korea daar is je idee al gerealiseerd. of de menselijke wezens daar liefdevoller, minder angstig en oprecht verrukt zijn kan ik alleen niet met complete zekerheid zeggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's een vreemde vergelijking. Ik vind Noord-Korea namelijk meer lijken op een staat waarin één persoon zonder tegenspraak verheerlijkt wordt, en waarin wetenschap en vrije ontwikkeling juist tegengewerkt wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik doel op de vernietiging van religie, wat daar een hoog agendapunt is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar in ruil voor een andere discutabele ideologie ; dat is uiteindelijk natuurlijk lood om oud ijzer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Noord-Korea is een van de meest religieuze staten ter wereld. Kim Il-Sung is hun god, hij wordt dagelijks opgehemeld, en hij duldt geen tegenspraak. Deze tegenspraak wordt dan ook door de leiders systematisch de grond in gedrukt, zlef kan hij het niet meer. Strikt dogmatisme is niet de manier die de wetenschap gebruikt, dus het blijft een vreemde vergelijking, aangezien de vraag uitging van wetenschappelijke vernietiging van religie, niet van dogmatische onderdrukking van het ene religie om vervangen te worden door iets wat er nauwelijks van te onderscheiden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens de stellige overtuiging van marx was godsdienst zelf ingebeelde drug, net zo overtuigd als de wetenschappers maar misschien met minder bewijs vond hij en veel van zijn volgenlingen net als de vraagsteller het voor het heil van het volk was de religie te vernietigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, en dat is dan een punt waar Marx het mis heeft gehad. Het probleem is niet zozeer religie, het probleem is dogmatisch denken zonder tegenspraak te dulden, hoezeer onderbouwd dit ook mag zijn. Als je de feiten negeert ten faveure van je eigen dogmatisch wereldbeeld, is er geen verschil of dit wereldbeeld religieus of ideologisch is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het probleem blijft (naar mijn gekleurde mening misschien) dat zowel het nietisme als het ietsisme in wat voor vorm dan ook nooit 100 procent hard te krijgen is. dat maakt dat wetenschappers nooit via overtuigingskracht de hele wereld atheistisch kunnen krijgen. als je dat alsnog toch gaat proberen komen er exessen. gelovigen kunnen elkaar niet eens overtuigen van hun theologische gelijk op de milimeter laat staan wat de vraagsteller voorstelt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook hier ben ik het volledig mee eens: 100% zekerheid bestaat alleen in de wiskunde. Maar dat je geen 100% zekerheid kunt bereiken, betekent niet dat alle mogelijkheden gelijkwaardig zijn. Als er genoeg bewijslast ligt voor een bepaalde conclusie, dan zou je de dogma's die het tegendeel beweren toch echt los moeten laten. Als je een lijk tegenkomt kun je niet met 100% zekerheid zeggen of deze vermoord is. Ook al heeft het lichaam twee kogelwonden, ligt er 50 meter verderop een pistool waar twee kogels uit ontbreken, blijkt uit onderzoek dat de kogels uit dit pistool afkomstig moeten zijn, heeft dit pistool de vingerafdrukken van iemand die motief heeft om te moorden, staat het pistool op zijn naam geregistreerd, en is er beeldmateriaal van de videocamera dat deze persoon ook de daad gepleegd heeft. De mogelijkheid bestaat nog altijd dat de persoon op de video slechts lijkt op onze verdachte, dat de kogels uit een wapen afkomstig waren dat identieke sporen achterlaat, etc., en toch zal onze verdachte schuldig bevonden worden - het is niet 100% zekerheid, maar zekerheid binnen acceptabele foutmarges. Er is zoveel dat één kant opwijst, dat het steeds onaannemelijker wordt om het andere standpunt vast te houden. En als dogma's ervoor zorgen dat dat andere standpunt toch wordt vastgehouden, dan geeft de wetenschap vanzelf aan dat dit een niet houdbare positie is. Het is prima mogelijk om wetenschap volledig te accepteren, en toch aan je geloof vast te houden - ik ken hier persoonlijk genoeg voorbeelden van, maar slechts één zou al voldoende zijn. En gezien je laatste reactie lijkt het mij alsof je het daarmee eens bent - al kan ik het mis hebben. Maar goed, mijn oorspronkelijke reactie was dan ook voornamelijk omdat ik de Noord-Korea vergelijking een vreemde vond. Dit is verder een beetje ontspoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tsja het ligt in de autonomie van het denken, of misschien wel dat de wens de vader van de gedachte is en in die zin een veel sterkere impuls omdat het veiligheid bied. ik denk dat je die dynamiek niet veranderd krijgt in de mens. noord korea klinkt indd heftig, maar daarmee doel ik op het bovenstaande punt, er zijn mensen in N-K die hun leven wagen voor hun visie op het leven, dat geeft veel aan over de intensiteit van het gevoel of de overtuiging. dat wetenschap en religie hand in hand kunnengaan ben ik met je eens. alleen zul je met een gelovige altijd de discussie houden dat wetenschap een menselijk uitvindsel is, 2 + 2 is 4 omdat wij dat als mensen zo hebben afgesproken niet omdat het per definitie (het is wel een definitie maar dat is wat anders) waarheid is.
Dat ios een beetje Don Quiotte gedrag. In het algemeen zal het je toch worst zijn wat andere mensen geloven. Alleen al de gelovigen proberen invloed uit te oefenen of hun ideeen proberen aan anderen op te leggen, dan moeten de kop van dit gedrocht eraf geslagen worden

Toegevoegd na 50 seconden:
Ik doel dan niet speciaal door de wetenschap, maar iedereen moet zich dan actief inzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)
Sam Harris is eerder hem zelf aan het vernietigen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Compleet onbegrijpelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hoeft ook niet alles begrijpen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@javid, waarom denk je dat Sam Harris zichzelf aan het vernietigen is? Wil je je kennis hierover delen? Ik ben Zeer benieuwd.
Het tweede deel van je vraag bevestigt volgens mij dat je zelf een gelooft in een utopie en dat is dan waarschijnlijk ook de reden dat je zo weinig tolerant bent naar anders-gelovigen. Mensen die niet geloven weten wel beter, de geschiedenis bewijst dat je geloof niet met redenen of bewijzen uitroeit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wetenschap, elk mens, moet helemaal niets willen vernietigen.

Wanneer we een liefdevollere, minder angstige wereld willen creëren, laten we dan beginnen met de andere mens geen reden te geven om aan zichzelf te twijfelen; niet angstig voor een ander te hoeven zijn en laten we ieder respecteren voor wie hij of zij is en (ver)oordeel niet.

Laat ieder zijn verantwoordelijkheid nemen om er iets moois van te maken. Simpel en zeer doeltreffend.

Ik begrijp trouwens niet wat hier de wetenschap er toe doet. De vraag suggereerd dat dit "het hoogste" orgaan zou zijn die dit wel even voor ons oplost(?)

Laten we nou niet doen of we niet beter weten en problemen bij anderen neerleggen. We moeten hiervoor zelf aan de bak.