Wat is 'niets'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaat.8093
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is niet dezelfde vraag...ik begrijp dat niets bestaat, ik wil alleen weten wat dat niets is.

Antwoorden (11)

De afwezigheid van iets.

Toegevoegd na 13 minuten:
Stel je voor dat je naar de verste uithoek van het universum gaat. Daar is de beste benadering van niets. Geen atomen, het perfecte vacuüm. Dat komt het dichtste bij niets dat we ons vandaag de dag kunnen voorstellen.
14 jaar geleden
Niets is wat je ziet met je ogen dicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zie dan vlekjes en soms ook mijn (dag)dromen...dat is toch iets?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je daar alweer?
Zie jij dagdromen? Visioenen?
Dat is meer dan iets, veel meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan heel levendig dromen..voor mijn gevoel zie ik het dan ook echt..tijdens dagdromen kan ik ook dingen voelen..maar volgens mij is dat niet zo veel bijzonders :-) maar in ieder geval wel iets en geen niets!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben toch onder de indruk.
De totale afwezigheid van alles wat waarneembaar is.
Je kunt er dan over gaan steggelen dat er wel iets is dat jij niet kunt waarnemen maar een ander wel. Dan is er dus wel iets alleen volgens jouw waarneming niet. Het is dus een kwestie van perceptie of er iets is of niets. Het is vergelijkbaar met de discussie die onder wiskundigen lang geleden is gevoerd over het getal nul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets is als er geen dingen zijn. Het is op aarde niet te vinden.
Versimpeld gezegd: Niets is als er niet iets is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het niets kan uitsluitend gekend worden door ietsen die er niet zijn. De ruimte *tussen objecten*, de afwezigheid van objecten of wat dan ook.

Voor de oerknal was er geen enkel object. Dat was het ultieme niets, die niet uitgedrukt kan worden door ontbrekende zaken.... Geen afstand tussen objecten die er uberhaupt niet zijn, geen tijd tussen gebeurtenissen. Het *niets* maar dan zonder ontbrekende zaken of tijdsverloop....geen gevolgen want geen oorzaken. Tot ineens....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets is meer dan iets.

Niets is 1 letter meer dan iets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niets is ook iets,
namelijk het tegenovergestelde daarvan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen enkel ding, oftewel niet iets
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het begrip niets kan vele ladingen dekken.Een soortgelijke vraag werd nog niet zo lang geleden op goeie vraag gesteld en beantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niets bestaat juist niet, dus de vraag wat "niets" is kan alleen maar beantwoord worden met "alles wat niet IS".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets is zeker