Is er verleiding om het goede te doen?

Zo is er vele verleidingen die o.a; lust, wraak, luiheid etc. opwekken, maar kan de mens verleid worden om elkander te helpen, liefhebben. Indien het zou kunnen, hoe zou dat geschieden?

Toegevoegd na 1 dag:
Laten ''wij" Geachte beantwoorders een stipulatieve definitie geven aan het goede doen en verleiding. Ik verzoek iedereen om kort antwoord te geven, gelijk een encyclopedie, maar dan één van uw persoonlijke perceptie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooie vraag voor de echte filosofen :) Aangezien je ook kunt filosoferen over wat nu 'goed doen' is - en veel grote filosofen in de geschiedenis daar een antwoordt op hebben proberen te geven - is dit een erg interessante vraag. Maar of je er een echt antwoordt op zult vinden - ik denk dat je daar een leven lang over kunt... filosoferen :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat nu nu vraagt mag dan weer niet hè...

Het beste antwoord

Gezien het feit dat dit een filosofische vraag is, is er (waarschijnlijk) geen sluitend, allesomvattend antwoord op. Ik geef je dan ook antwoord vanuit mijn eigen gedachten en mijn eigen filosofie.

Ondeugden, zoals lust, wraak en luiheid, zijn uit eigenbelang. Je begaat de ondeugden om het voor jezelf beter te krijgen en vaak maak je het zo voor een ander slechter. Als iedereen deze ondeugden zou begaan, zou iedereen het beter krijgen door zijn eigen ondeugden, maar ook zou iedereen het slechter krijgen door andermans ondeugden.

Een wereld waarin niemand ondeugden zou begaan zou het beste zijn. Dan zou iedereen in plaats van ondeugden, deugden begaan, zoals wijsheid, vergeving en geduld. Ware het niet dat door deze deugden je soms het jezelf moeilijker maakt, en een ander makkelijker. Als iedereen ter wereld deugden zou begaan, zou je het door je eigen deugden moeilijker krijgen, en door andermans deugden makkelijker.

Als we ervan uit gaan dat in een deugd de eigen moeite precies wordt omgezet in hulp voor een ander (Volgens de wet van het behoud van energie klopt dit, hoewel een klein deel wordt omgezet in warmte =P), en we er ook vanuit gaan dat elk persoon met meer dan één persoon omgaat, dan zou het wereldwijd met elkaar afspreken slechts deugden te begaan het beste zijn. Want moeite doen, en die vermenigvuldigd van vele anderen weer terug krijgen is beter dan moeite doen waarvan je de precieze moeite weer terugkrijgt.

Helaas zijn de meeste mensen kortzichtig, en doen ze slechts ondeugden. Ze denken "Ach, als iedereen deugden begaat, kan ik net zo goed een ondeugd begaan, dan maak ik het mezelf makkelijker en anderen maken het mij ook makkelijker!". Als meerdere mensen zo denken, werkt het systeem niet meer. Dan krijg je het meeliftgedrag "Als ik als enige deugden bega, heeft het hele systeem toch geen zin!".

Zo zien we dat het mogelijk is tot deugden verleidt te worden. Helaas is het door het streven naar direct eigenbelang door de meeste mensen erg moeilijk, en zal het slechts lukken met een beloningssysteem voor goede daden. Een benoeming tot ridder in de orde van Oranje-Nassau als je minimaal tien oude vrouwtjes naar de overkant hebt geleidt bijvoorbeeld...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord! Met name: "hoewel een klein deel wordt omgezet in warmte". Die warmte gaat namelijk niet verloren!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg 3 punten van GV als ik deze vraag afsluit, het doet mij op dit MOMENT goed. Ik ben verleid omdat het me goedlijkt. Na dit antwoord is er geen meer geweest. Bedankt dat je diep ben gegaan in deze. (Voor de rest vond ik ieder ander antwoord ook goed.)

Andere antwoorden (7)

Dat kan, maar dan wel met een of ander beloningssysteem. Zonder beloning doet de meerderheid van de mensen helemaal niks voor anderen. Of juist het tegenovergestelde, straffen als men anderen niet helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uiteraard kan dat, aangezien eigenbelang bij elke actie van een mens centraal staat, is je goed voelen over je eigen gedrag of medelijden met iemand hebben en dat gevoel weg willen hebben een grote verleiding om er ook echt iets mee te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kunnen vele redenen zijn om goed te doen: vanuit geloof, omdat je mensen wilt helpen die op je lijken, of vanwege een tegenprestatie. Hier op GV vind je al die categorieën.

Toegevoegd na 39 seconden:
Is besef goed dat mijn antwoord te kort is. Er zullen nog veel voorbeelden volgen, daar ben ik zeker van! Er zijn gelukkig een hoop goede mensen op de wereld. Mensen die iets voor elkaar overhebben - ook belangeloos! Waarschijnlijk komt ik hier nog wel op terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij ontvangen de meeste mensen graag én veel liefde (en hulp).
Dat is een ultieme reden om anderen te helpen en liefde te geven. De kans is namelijk aanwezig dat je hetzelfde dan terugkrijgt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mens is van nature een sociaal wezen. Elkaar helpen en liefhebben hoort daarbij. De eigenschappen die je noemt zijn zondes waartoe we verleidt worden. De basis is echter liefhebben.
Vanaf de geboorte roept het nieuwe baby-mensje bij de meeste nensen liefde en vertedering op. Dat zit al in de lichaamsbouw; babys hebben in verhouding een groter hoofd wat vertederend is. Dat (baby) roept als vanzelf gevoelens van zorg, bescherming op. Dat is er dus al. De zondes komen later. Some fall for it, some don't. Van nature zijn we sociaal, zorgend, helpend. Er zijn nog altijd meer goede nensen dan kwaaien, om t dven zwart wit te schetsen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ik voel geregeld de drang om oude mannetjes te helpen sjouwen. Of zielige mensen zoals zwerfers of straatnieuws verkopers, heel lang en oprecht vasttehouden. Maar dat doe ik dan toch maar niet meestal, ik weet niet of ze het leuk vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik terug ga toen ik vier was ,had ik al gauw in de gaten wat haat verdriet en pijn was. de ervaring om je heen,de dingen die je zelf ervaart ,je hebt dan twee keuzes of je wordt ook zo, dat je anderen pijn doet enz of je doet het niet en ga de andere kant op. heb zelf veel in mijn leven mee gemaakt en toch anderen met respect behandelen waarde normen. alles wat ik tot nu toe heb meegemaakt daar heb ik een les van gemaakt om anderen te helpen. ieder mens maakt fouten wij zijn niet perfect