Waarom bestaat er zoiets als doodgaan?

Ik bedoel niet: wat zou er allemaal kunnen gebeuren dat je doodgaat. Ik bedoel juist waar dat hele principe vandaan komt. Het zou mij veel logischer lijken als iets wat eenmaal leeft, altijd blijft leven. Is het wel logisch dat de dood er is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie
1.1K

Het beste antwoord

Mensen gaan naar mate zij ouder worden achteruit. Zouden wij eeuwig leven zou dat al niet fijn zijn.

Daarnaast is dit van twee stromingen te verklaren

De gelovigen (christenen, islam e.d)
De aarde is geschapen en in zonde gevallen. Hierdoor is er ziekte en dus ook dood.

Evolutionisten,
Op het moment dat een lichaam zich ontwikkeld kunnen er ook mutaties en ziektes ontstaan. Uiteindelijk gaan we daaraan vanzelf dood
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ligt eraan waar je in geloofd natuurlijk, het leven is toch ook ingesteld op doodgaan? zou je oneindig willen blijven leven?? ik niet!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, want je kunt leven niet beseffen zonder dood en geboorte. Iets wat is, heeft altijd een oorsprong of eind.

Bovendien is ons lichaam technisch niet gebouwd op het eeuwig leven (heeft te maken met het verbrandingsproces is ons lichaam)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zit geen logica achter. Dit heeft er mee te maken dat niemand het bedacht heeft. Het is zoals het is. Dat heeft een oorzaak, maar geen reden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals permanent geluk niet bestaat bestaat het eeuwige leven ook niet. Dit thema heeft al eeuwen mensen gefascineerd. Denk maar aan de Champs Elysees of de eeuwige velden uit de griekse mythologie of het nirwana of de eeuwige velden. Het mooie aan doodgaan is dat we allemaal terug identiek zijn : nl. X gram as.
het leven is een cyclus, geen statisch iets. Beeld je een gelukzalig eindeloos leven in zonder uitdagingen, zonder pijn. Je zou zelfs niet meer beseffen wat het is gelukkig te zijn.Als ik je logica ironiseer zou ik kunnen stellen dat heel veel mensen zonder hun naam niet zouden bestaan en eigenlijk al een beetje dood zijn.trouwens er zijn mensen die eeuwig leven in je hart , in de litteratuur, in de geschiedenis, in het Pantheon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De dood is juist de drijfveer om te "leven"
Het zou wel behoorlijk saai worden wanneer de dood niet zou bestaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met de vraag veronderstel je dat het een reden heeft. Ik denk dat het doodgaan net als het leven geen reden heeft. Dit houdt in dat je het beste zelf een reden kan geven aan het leven voordat je dood gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle leven is eindig. Het is een cyclus. Geen enkele cyclus is precies hetzelfde. Gelukkig, want dat zou erg saai worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het leven niet eindig zou zijn zou tijd voor ons geen betekenis hebben. Het zou namelijk niet meer van belang zijn iets af te krijgen of te maken. Het kan immers altijd nog morgen. Dus de tijd wordt relatief waarna er gesteld zou kunnen worden dat we allen slechts op een moment leven. Het leven zou stil vallen en geen zin meer hebben.