Kijk eens op Wikipedia bij Ruimtetijd:

Ruimtetijd en de speciale relativiteitstheorie.
Albert Einstein stelde in zijn speciale relativiteitstheorie dat het niet mogelijk is over ruimte en tijd als twee afzonderlijke entiteiten te spreken, maar dat er slechts één entiteit bestaat namelijk de ruimtetijd, die in feite alle gebeurtenissen in het verleden, heden en toekomst in ons heelal bevat. De tijd is daarbij een dimensie net als de andere, die echter op menselijke schaal anders wordt ervaren. De vier dimensies worden ook in dezelfde eenheid gemeten: door de vaststaande lichtsnelheid komt 299 792 458 meter overeen met 1 seconde.

Deze visie staat volledig haaks op die van Newton, waarin zowel ruimte en tijd als absoluut werden gezien. Er is nog wel iets van in terug te vinden uit de theorieën van Leibniz en Ernst Mach, volgens welke ruimte niet absoluut is en (al dan niet versnelde) bewegingen relatief zijn.

En kijk ook eens bij de Vierde Dimensie (ook Wikipedia):

Ruimtetijd en de speciale relativiteitstheorie. Albert Einstein stelde in zijn speciale relativiteitstheorie dat het niet mogelijk is over ruimte en tijd als twee afzonderlijke entiteiten te spreken, maar dat er slechts één entiteit bestaat namelijk de ruimtetijd, die in feite alle gebeurtenissen in het verleden, heden en toekomst in ons heelal bevat. De tijd is daarbij een dimensie net als de andere, die echter op menselijke schaal anders wordt ervaren. De vier dimensies worden ook in dezelfde eenheid gemeten: door de vaststaande lichtsnelheid komt 299 792 458 meter overeen met 1 seconde.

Deze visie staat volledig haaks op die van Newton, waarin zowel ruimte en tijd als absoluut werden gezien. Er is nog wel iets van in terug te vinden uit de theorieën van Leibniz en Ernst Mach, volgens welke ruimte niet absoluut is en (al dan niet versnelde) bewegingen relatief zijn.

Leuk dat zo'n vraag bij je opkomt!

Toegevoegd na 6 minuten:
Sorry, er ging iets mis. Dubbel geplakt...

De vierde dimensie is een extra onafhankelijke verplaatsingsrichting in de ruimte.

Tijd is te interpreteren als een vierde dimensie (zie ruimte-tijd); een andere mogelijkheid is het opvatten van de vierde dimensie als een extra ruimtelijke dimensie, die voor driedimensionale wezens, zoals de mens, niet waarneembaar is. Er wordt daarom wel gezegd dat het derhalve wetenschappelijk niet mogelijk is om aan te tonen dat een vierde ruimtelijke dimensie al dan niet zou kunnen bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,je kunt het ook theoretisch bekijken ipv filosofisch!
Vraagsteller maakt verder niets duidelijk.
Wel een interessante vraag inderdaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf vind ik het eigenlijk ook een filosofische kwestie, vooral ook omdat ik geen beta-mens ben. Maar ik heb het idee dat de vragensteller ook een theoretische en praktische oplossing zoekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je gelijk.
Maar als vragensteller mij en de eerste beantwoorder een minnetje heeft gegeven( en jou een plusje) dan is dat wel heel onaardig!
Ik bedoel: iets meer uitleg was dan wel relevant geweest en hoe dan ook blijft het speculeren, hoe je het ook bekijkt!
Wel compliment voor je uitgebreide antwoord trouwens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heeft iemand anders dan de vragensteller die minnetjes uitgedeeld. Dat kan. Ik heb je trouwens net een plusje gegeven :)

Andere antwoorden (3)

Gelukkig sta jij daar stevig tussenin, bij Vandaag!

Het verleden blijft in je herinnering.
De toekomst staat klaar in afwachting en hoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verleden blijft nergens,dat is voorbij.
Iets wat er niet meer is kan ook niet meer aanwezig zijn.
De toekomst maken we zelf.
Een combinatie van factoren,zoals de keuzes die we maken.
Even simpel redeneren!
Je kan hier eindeloos over filosoferen,maar hier komt het kortgezegd op neer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben er van overtuigd dat het verleden wordt opgeslagen in een grote database welke wordt beheerd door een onbekend iets (God ???) Waarom dit gebeurt weet ik niet, zal wel een hoger doel beogen. Deze overtuiging komt voort uit de gedachte dat het leven niet nutteloos is.