Hoe weten we zeker dat alles echt is om ons heen? Of de anderen (mensen) wel echt en aardig zijn. En dat wij niet een of ander expiriment zijn.

Hoe weten we zo zeker dat we niet (volgens bijv. scientology) een soort expiriment van hogere krachten en/of buitenaardsen zijn?
En zo ken je natuurlijk veel verder denken maar ik vraag het me toch af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weten we niet. Maar waarom de waarheid achterhalen? We zijn er nou eenmaal dus maak er het beste van!
Kimath
13 jaar geleden
Truman Show inderdaad, of iets als the Matrix.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Der grot van Plato...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Och ja, dit onderwerp heb ik vaak voorbij zien komen hier op GV in allerlei smaken... Onzuivere koffie trouwens, die Scientology gasten!

Het beste antwoord

Dat kúnnen we niet weten.

Kijk bijvoorbeeld eens naar het Solipsisme (zie Bron). Dat gaat ervan uit dat je alleen weet dat jijzelf bestaat; al het andere zou best eens een illusie kunnen zijn. Dat geldt dan zowel voor de voorwerpen om je heen inclusief het heelal, als voor alle andere mensen.

Nu is dat wel een extreme vorm van zulk denken, maar goed: het zou natuurlijk kunnen.

Toch is het niet zinvol hiervan uit te gaan. Zelfs *als* het al zo zou zijn, dan nog kunnen we dat niet ontdekken, en kunnen we er dus net zo goed van uitgaan dat alles om ons heen wél echt is en kan worden ontdekt en begrepen. Dat zou dan namelijk geen verschil maken ten opzichte van een wereld waarin alleen het 'zelf' echt is, en de rest een illusie.

Pas wanneer er een verschil zou worden bedacht tussen de wereld zoals we denken dat hij is (dus alles is echt), en een wereld waarin alleen het 'zelf' echt is, zouden we kunnen proberen te ontdekken welke van de twee het is.

Zolang dat verschil niet is bedacht, ga ik ervan uit dat de wereld om ons heen echt bestaat. Die wereld is in werkelijkheid niet altijd zoals wij denken dat hij is, maar er bestaat een echte wereld, of wij die nu kennen of niet.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier kan ik me wel in vinden, maar het blijft intressant! :-)

Andere antwoorden (8)

Ik zie het heelal als een soort van aquarium die ergens in de woonkamer staat van een soort van HELE grote superwezens. Net zoals je vissen in een aquarium hebt,of mieren in een terratorium, en wij voor hun Goden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedachte heb ik ook wel gehad. Bedacht me toen ook dat het toneelspel van de wereld, om mij bespelen, wel erg veel aandacht egocentrisch was.
Het leven is gewoon een spel waar ik aan mee mag doet. Draait niet om jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat we volgens mij alleen zeker weten is, dat we alle levende wezens een onderdeel vormen van de evolutie. Alles is gewoon een experiment in de doorgaande ontwikkeling van het heelal.
Rhodo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.. we zijn een soort van kweekbakje in een klaslokaal van een soort van superwezen!
Voor mij staat het vast, alles om mij heen is echt en alles wat een ieder daar omheen wenst te ontdekken is fantasie. Je kunt er heerlijk in weg filosoferen, dat wel. De wereld om je heen is tastbaar, voel maar, ruik maar, kijk en geniet ervan zolang je daartoe in staat bent want er zijn ook minder gelukkige momenten in ieders leven.

Pas op met Scientology, het hele gebeuren rondom deze sekte is bedacht door een schrijver, Ron Hubbard met een rijkelijke fantasie die eerst science fiction boeken schreef. Is uiteindelijk doorgelsagen en heeft een soort geloofsgemeenschap opgericht onder de naam Scientology. Mooie verhalen om de wereld te verbeteren maar komt erop neer dat degene die hieraan deelnemen veel geld over moeten hebben om opgeleid te worden in een eindeloze wereld van cursussen. Kan oplopen tot 10-duizenden euro's in een paar jaar tijd. Wil je hierin expirimenteren? Daar ben je vrij in maar er is no way back!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Dat is een vraag waar je heel je leven over kan piekeren, maar nooit een exact antwoord op kan krijgen.
Misschien zijn we (de hele mensheid dan?) inderdaad een of ander experiment. Maar wie trekt dan aan de touwtjes?
Je moet er maar op vertrouwen dat de werkelijkheid zoals wij ze beleven inderdaad echt is. Als je alles met wantrouwen moet gaan bekijken wordt je leven een hel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Lees hier wat meer over het samenvallen van het solipsisme en het realisme volgens Wittgenstein.
http://www.logicawiki.nl/index.php?title=Realismus_2
De enige zekerheid die je hebt is dat dit experiment waar je deel van uit maakt op een dag zal eindigen, je gaat dood, daarom kan je er maar beter van genieten, echt genieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien zijn dat de lekken in de menselijke geest om tot zulke gedachten te komen. Uiteindelijk zijn we allemaal geëvalueerd vanuit de apen.
Wij willen alles echt weten en als dat niet niet lukt, beginnen we te fantaseren. Fantasie zijn mooi tot op bepaalde hoogte, daarboven worden het verwrongen gedachten.
Wat maakt het uit of alles wel/niet echt is. Geniet van wat om ons heen is zoals we het ervaren, want als we dat vergeten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we het WAARnemen, we dus met ons waarnemingsvermogen datgene vaststellen wat 'waar' is'.
Aangenomen dat we in een gezond lichaam leven met een zuiver geweten, is dat waarnemingsvemogen toereikend om vast te stellen dat andere mensen, dieren en niet benoemde wezens om ons heen ons lief hebben. En ons niet als proefkonijnen zien o.i.d.

Door de eeuwen heen proberen allerlei bewegingen, inclusief de Scientology kwasten, om mensen iets wijs te maken waardoor hun waarnemingsvermogen alleen maar wordt vertroebeld in plaats van opengezet. Het is allemaal hetzelfde liedje, met een grote paplepel krijg je een flinke hap angst naar binnen gegoten en ben je verzeild geraakt in een fuik van misleiding, egotripperij, en in het ergste geval misbruik.

Hier zit je niet op te wachten. Ga je eigen weg en geniet, heb zoals dat al eerder is genoemd vertrouwen in jezelf en het hele leven om je heen. En ervaar de omarming ervan.