Voor mij zijn er slechts twee soorten vrouwen: Godinnen en vloermatten. Pablo Picasso

Toegevoegd na 1 minuut:
Wie weet de betekenis van deze spreuk

13 jaar geleden
in: Filosofie
1.9K

Het beste antwoord

Ik zou het geen spreuk noemen. Het is kennelijk een markant gezegde van een markant man.
Het betekent volgens mij dat hij maar twee soorten vrouwen ziet: de ene soort is het waard om aanbeden te worden (waarschijnlijk niet letterlijk) en de andere soort is nuttig maar volstrekt niet aangenaam, mooi of anderszins de moeite waard.
(ik vind het een nare uitspraak overigens)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja, "hoe groter geest, hoe groter beest"

Andere antwoorden (5)

Ik kan me wel voorstellen wat hij daarmee bedoelt!
Met het soort vrouw dat door hem als godin gezien wordt, bedoelt hij een (meestal) mooie vrouw, weelderig en met een uitstraling die je doet bewonderen. Zo'n vrouw die op afstand aanbeden wordt (net als een godin).
Met een vloermat bedoelt hij een vrouw die geen uitstraling heeft, die je gebruikt voor haar diensten, die geen waarde heeft als bewonderings object, waar je in feite je voeten op afveegt.

Toegevoegd na 2 minuten:
De 'diva' en het 'sloofje', zo moet je het zien.
13 jaar geleden
Of je kijkt tegen haar op of je kijkt op haar neer!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat betekent dat picasso een vrouwonvriendelijke en botte was was,zulks was al bekend.

Toegevoegd na 53 seconden:
botte man was
13 jaar geleden
Een vloermat kun je flink met de mattenklopper geven als het vuil is, dat wil zeggen als de vrouw niet bekoort kun je haar straffen.
Een godin vereer je en vrees je. Je kijkt tegen haar op en bent bang voor haar. Ze is zelfstandig en mooi, ambitieus en slim, ze bind zich niet snel en laat zich zeker niet zomaar straffen zonder dat ze wraak neemt.
En hij heeft aardig gelijk, als je in de praktijk kijkt... natuurlijk zitten er een heleboel variaties tussen maar als we alleen zwart-wit naar de wereld zouden kijken zouden we tot dit citaat van picasso komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij kijkt op tegen de mooie vrouwen die hij niet kent en hij kijkt neer op de vrouwen die hij wel kent.
De uitspraak zegt veel meer over een bekrompen Picasso dan over vrouwen.