Wie zijn nu de leerling filosofen?

Plato was bijvoorbeeld een leerling van Socrates.
Kennen we deze constructie nu nog of hebben we dat anders georganiseerd, bijvoorbeeld op universiteiten?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie
1K

Antwoorden (2)

In de Griekse oudheid is de relatie tussen meester en leerling het meest duidelijk. De belangrijkste 3 filosfen uit die periode Socrates, Plato en Aristoteles verhouden zich tot deze constructie bijvoorbeeld. Plato was leerling van Socrates en Aristoteles was daarna weer leerling van Plato. Deze zeer nauwe verband tussen meester en leerling is niet echt terug gekomen in de filosofie. Wel zijn er bekende filsofen die door andere filosofen zijn onderwezen. Een voorbeeld hiervan is dat de cultuur filosoof Hannah Arendt is onderwezen door Martin Heidegger.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In die tijd was het geschreven woord nog niet zo belangrijk. Dus een meester die zijn leerling mondeling opleid was het belangrijkste middel om kennis door te geven en daarna verder te ontwikkelen. Tegenwoordig kunnen belangrijke ideeen via boeken en via deze boeken door andere leraren tot een student komen. Veel huidige denkers zijn dan ook geen 'leerling van' maar zijn 'geinspireerd door' een gedachtegoed.