De fenomenologie van Husser is een kritiek op zowel het empirisme als het rationalisme. Om kennis te verwerven kun je niet blind varen op de ervaring van de dingen (empirisme) of het (logisch) verstand (rationalisme).
Husserl pleitte ervoor om de dingen zelf te laten spreken en ze (direct en intuïtief) te ervaren. Daaruit zou je dan kennis over de dingen kunnen afleiden.

Toegevoegd na 15 minuten:
OK voorbeeld.
3 ontdekkingsreizigers trekken door het oerwoud. De een is een rationalist, de ander een empirist, de laatste een fenomenoloog.
In een verlaten dorp vinden ze een groot houten masker. Ze besluiten te onderzoeken wat dat beeld betekent.
De rationalist meet alle maten op en bepaalt welke houtsoort het is.
De empirist zet het masker op, snijd er een stukje van af en steekt het in brand en dompelt het onder in de rivier.
De fenomenoloog pakt een krukje en gaat er rustig naar zitten kijken. In de aanschouwing ervan, in de beleving, vindt hij zijn antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De kern van de fenomenologie van Husserl is het zien van het wezen van de dingen. De fundamentele bron van kennis is niet ervaring, en ook niet rede, maar het zuiver aanschouwen van wat in ons bewustzijn is gegeven.
Zo is het bewustzijn volgens Husserl niet iets dat rust op zichzelf, maar iets dat altijd gericht is naar de buitenwereld. En de buitenwereld op haar beurt is iets dat aan het bewustzijn verschijnt (fenomeen). De fenomenen zijn meestal onderhevig aan interpretaties en theorieën. Volgens Husserl kunnen we ons bewustzijn ontdoen van storingselementen door de fenomenologische reductie. Deze omvat drie stadia: de terugkeer naar het ding zelf, het opschorten van het oordeel of de geest, en het tussen haakjes zetten van alles wat niet tot het "zijn" behoort.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie bijdrage. +