Wordt in onze wereld het gebrek aan goede ideeën gecompenseerd met de overvloed aan ideologieën?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie

Het beste antwoord

Ik denk dat het inherent aan elkaar is. Wanneer we een idee hebben maar dit nog niet helemaal onderbouwd naar voren kunnen brengen is het een ideaal. Als we meer leren van onze wereld, kunnen we ideeën verder uitwerken en worden ideologieën ideeën of worden ze afgeschreven.

Indien je meer refereert aan het aanpakken van sociale problemen, dan denk ik dat het inderdaad vooral in politiek opzicht veelal een poging tot het uitbrengen van een ideologie is, waar gebruik wordt gemaakt van het tegendeel als alternatief, waarmee dan een partij leden probeert te werven. Echter omdat de ideologie geen goede onderbouwing heeft, zal het nooit dit stadium ontstijgen en een idee worden.

Zo kun je dit op veel verschillende stromingen en werkgebieden plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Men moet toch wat... Ideeën zijn niet altijd te verwezenlijken, ideologieën kunnen altijd wel aan het rijtje toegevoegd worden...

En idee of ideologie is nog heel wat anders dan een bruikbaar werkend geheel in de werkelijkheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb juist de indruk dat er geen ideologiën meer zijn sinds de perestroika. Alles baadt in een neo-liberalistische decadente periode. De tegenstelling noord-zuid wordt elke dag groter. De kloof tussen rijk en arm wordt onoverbrugbaar. En toch zijn er genoeg goede ideeën op alle vlakken (ecologie, architectuur, openbaar vervoer, CO2 uitstoot, hybride wagens, alternatieve energie enz) maar te weinig mensen met macht die naar de groene predikers in de woestijn willen luisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het aantal ideologieën is volgens mij juist minder dan vroeger en goede ideeën verneem ik regelmatig, maar mensen willen meestal niets van goede ideeën weten.