Eens of oneens?

Stelling:

Al je gedachten zijn gebaseerd op het verleden..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
4.5K

Antwoorden (20)

Klein tegenvoorbeeld. Stel pijn in je linker teen daar heb je in dit hypothetische geval nog nooit last van gehad. Dan zijn jouw gedachte toch aan je pijn in je linker teen en compleet nieuw.
Nog een klein tegenvoorbeeld als je gedachte enkel op het verleden zijn gebaseerd. Hoe kan je dan tot nieuwe ideeën komen?
Kortom oneens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je pijn krijgt en je wil er aan gaan denken is het al verleden tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
theoretisch gezien wel. Maar dan kan je er ook niet vanuit gaan dat we een nu hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar je weet toch hoe pijn voelt het is alleen maar op een andere plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een lastige. Natuurlijk spelen ervaringen een belangrijke rol en een overwegende denk ik, maar je kunt toch unieke gedachten hebben, die ahw uit het niets komen.
Althans dat kan je denken, totdat wetenschappelijk blijkt dat er altijd een relatie bestaat met het verleden.
Wat zijn gedachten en wat is het verleden.....

Toegevoegd op 27-05-2009 19:25:03
dus oneens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens. We zijn van gisteren en we weten niet wat er morgen of volgende week gebeurd. Denk bijvoorbeeld aan het gebeurde op koninginendag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut eens...

Laat één iemand mij maar eens een nieuwe gedachte zien?

Ik wacht wel op de eerste die dat kan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens.
Zonder verleden kan het nu niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ik het hier mee eens ben. Dit hoeft niet per sé op je eigen verleden te zijn, maar ik denk wel dat het gebasseerd is op het verleden. Je kan namelijk niet ergens over nadenken als er geen aanleiding voor die gedachte is, en zo'n aanleiding speelt zich altijd af voor de gedachte (en dus in de geschiedenis, al ben kje maar 1 sec. verder). Ik denk dat er eerst dingen moeten gebeuren voordat je er over na gaat denken (iets zien, ruiken, voelen, ergens over praten). Dit hoeft trouwens niet direct iets met de gedachte te maken te hebben, je kan door iets te zien via allemaal bruggetjes op een ander onderwerp komen en daar over nadenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oneens. Als je eraan denkt dat je morgen op verjaardagsvisite gaat, dan denk je aan de toekomst.
Maar al je ervaringen zijn gebaseerd op het verleden.
14 jaar geleden
Ik ben het er mee oneens omdat ik wel eens gedachten over de toekomst heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk denk je wel eens over morgen, maar doe je dat niet met de kennis die je nu, (dus nu alweer in het verleden) hebt opgedaan?
Oneens, als je denkt over morgen dan is dat niet gebaseerd op het verleden, want het is nog niet gebeurd...

Toegevoegd op 27-05-2009 21:25:13
Als antwoord op de reactie van Jinx:

het onderwerp waar je over dacht is in de toekomst. En de stelling is 'AL je gedachten zijn gebaseerd op het verleden'...dus dat is niet zo..want niet mijn hele gedachte is gebaseerd op het verleden, maar een gedeelte..alleen dat ik die gedachte dacht is in het verleden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk denk je wel eens over morgen, maar doe je dat niet met de kennis die je nu, (dus nu alweer in het verleden) hebt opgedaan?
Je gedachten uit het verleden:dat ben jij
Maar een nieuwe indruk in het heden je een gedachte ``brengen``.
Een mens kan veranderen ( je persoonlijkheid blijft )
Dus gedeeltelijk mee eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen van beide : vele gedachten hebben referentiepunten met het verleden.Evenveel gedachten zijn origineel "out of the blues" en vragen vorm en structuur in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je stelt ''gedachten'' ongeveer op gelijke voet met ''herinneringen'' volgens mij. Je herinneringen gaan natuurlijk altijd over het verleden. Je gedachten kunnen ook met het hier en nu te maken hebben.

Toegevoegd op 27-05-2009 20:17:44
Oneens dus..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens.

Ze zijn gebaseerd op het verleden EN op verwachtingen over de toekomst.

Maar die verwachtingen zijn dan weer logisch geconstrueerd op ervaringen uit het verleden en kennis opgedaan in het verleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm mijn gevoel zegt oneens! Maar ik weet geen argumenten omdat te onderbouwen, dus misschien is het ook wel eens..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei, een moeilijke.
Stel dat een mens 80 jaar kan worden.
En hij is nu 40 jaar, dan heb je een halve mensenleven indrukken opgedaan.
De komende 40 jaar kunnen je gedachten gebaseerd zijn
op de afgelopen 40 jaar.
Maar wat als je maar 2 jaar bent?
Of 1 maand oud.
Dan kunnen al je gedachten van de komende ,bijna 80 jaar, toch niet gebaseerd zijn op die ene maand.
Dus oneens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens. Je kunt wel aan de toekomst denken, maar je gedachten zijn GEBASEERD op (informatie) uit het verleden.

Het is net als een computerprogramma. De output is gebaseerd op (historische) input. Het programma kan uiteraard wel de toekomst (het weer bijvoorbeeld) voorspellen. Maar die voorspelling is gebaseerd op het verleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorbeeld: ik kan de keus maken om morgen te gaan bungeejumpen. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan en heb geen idee hoe ik het zal ervaren (ik heb namelijk ook nog nooit eerder in een achtbaan gezeten). Kan ik over morgen geen gedachten hebben zonder herinneringen/gedachten uit het verleden? Die kan ik hieraan namelijk niet koppelen. Ik koppel herinneringen wel degelijk aan het verleden; gedachten aan verleden, heden en toekomst. Ik ben het dus oneens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens zonder dat ik heb leren typen kan ik dit niet eens opschrijven. zonder dat ik het gelezen had was ik nooit op deze site gekomen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Jinx;

Oneens; dat geldt alleen voor gedachten die een of andere link hebben met eerdere ervaringen. Ook bij volkomen nieuwe dingen die nog staan te gebeuren kun je je desondanks een voorstelling maken.