Waarom heeft Denemarken een bloeiende economie?

Denen werken gemiddeld per week minder, krijgen meer loon en vakantiedagen, bedrijven worden er zwaar belast... Hoe komt het dan dat hun economie zo goed functioneert?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Economie
10.4K
liveisgreat
7 jaar geleden
ik denk "capabele beleidsmakers" al sinds lange tijd...?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze betalen ook heel veel meer belasting, dat weet je he ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Meer belasting zou juist een bloeiende economie tegenwerken, zou ik denken.

Antwoorden (1)

De moderne industriële Deense economie kenmerkt zich door een breed aanbod in producten en een prominente dienstensector.
Denemarken heeft al eeuwen lang grote bedrijven in de scheepvaartsector. De handelsvloot is een van de modernste ter wereld. Zij hebben de meest geavanceerde telecommunicatie structuren en diverse bedrijven van wereldformaat in de farmacie en in de brouwerij. Denemarken stelt zich op als de toegangspoort tot de andere Scandinavische landen en de Baltische staten. Het heeft vier grote havens en 12 commerciële vliegvelden.
Een langdurige groei in de particuliere bestedingen hebben de basis gevorm voor de economische groei. Deze groei in particuliere bestedingen is o.a. veroorzaakt door de in 2004 ingevoerde verlagingen van inkomstenbelasting en de nieuwe mogelijkheden voor het opnemen van goedkope kredieten. In 2004 groeide het BBP met meer dan 2%. De belangrijkste verklaring hiervoor is dat Denemarken reed jaren daarvoor begonnen is met noodzakelijke hervormingen zoals: flexibele pensioenleeftijd, een flexibele arbeidsmarkt met de Verenigde Staten als voorbeeld, een hoge arbeidsproductiviteit en arbeidsparticipatie, handhaving van het hoge belastingniveau, strenge en strikte controle op het gebruik van sociale voorzieningen zonder het niveau van het voorzieningenstelsel aan te passen.
De landbouw die 2/3 van het landoppervlak beslaat, de bosbouw en de visserij is gericht op de export naar de Europese Unie. Opbrengsten uit de bosbouw komen uit de export van kerstbomen waarvan Denemarken de grootste exporteur ter wereld is. Het is een van de grootste visserijlanden met vier grote visserijhavens en heeft een grote productie veeteeltproductie die ook op grote schaal wordt geëxporteerd.
Allemaal redenen en voorwaarden on een economie bloeiend te houden.

Denemarken exporteert al jarenlang meer dan het importeert, waardoor de handelsbalans constant zeer positief is. In 2013 werd er voor $ 106 miljard geëxporteerd en voor $98,5 miljard geïmporteerd.

Ondanks dat de Denen het minste aantal uren werken in vergelijking met alle Europeanen groeit de economie. De werkwijze in Denemarken is zeer efficiënt. Er is een strikte scheiding tussen werk en vrije tijd. Tijdens werktijd is het werk het middelpunt en is Facebook, Whatsapp, gaming en dergelijk privé-internetgebruik taboe, buiten werktijd zijn zij via emails niet bereikbaar voor werkdoeleinden. Het ziekteverzuim n.a.v. burn-outs onder de werkenden is zeer laag.