Een rups veranderd in een vlinder. Bestaan er nog meer van dat soort transformaties in de dierenwereld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
´veranderd´ moet zijn ´verandert´, dus met een T. Sorry, kan het niet laten, zie zo vaak de d aan het eind terwijl het gewoon een t moet wezen! Stam plus T, weet je wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
no problem...

Het beste antwoord

Bijna alle soorten vliegende insecten, zoals , vlinders, motten. vliegen, wespen, bijen, kevers, libellen, zijn eerst een larve/ rups, verpoppen daarna en komen als de volwassen insect te voorschijn.
In het zeewater zijn er ook heel veel, vooral bij de lagere dieren zoals anemonen, kwallen e.d. maar ook bij veel schelpdieren, alleen verpoppen deze zich niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Een dikkopje verandert in den kikker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna alle vliegende insecten komen uit larven.
en een kip komt uit een ei :-) net als de meeste vogels...
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ei zie ik niet als een levend dier dat in een ander soort dier veranderd.
itsme
13 jaar geleden
toch zit er een levend kuiken in dat daar langzaam groeit en opeens naar buiten komt... maar je hebt gelijk dat het zich niet als een dier gedraagt voordat de schaal gebroken is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En: kuiken of volwassen, het blijft ook een vogel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rups of vlinder; het blijft Lepidoptera. Als je zo gaat oordelen, is je gehele vraag invalide.
uit een larve komt een liefheerstbeestje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet wel dat een lieveheersbeestje eerst een soort lelijk en eng beestje is en dan een lief lieveheersbeestje wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lieveheersbeestje is helemaal niet lief maar juist erg moordzuchtig. Kijk maar eens wat hij met luizen doet. Mensen denken dat hij lief is omdat hij er leuk uitziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dus lief want ik haat luizen op m'n planten !
Bijna alle insecten die vliegen,
En kikkers ontstaan uit kikkervisjes, ook een grote transformatie toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De libelle uit de eitjes komen larven, die maanden tot jaren onderwater leven en ademen met een soort kieuwen. Het voedsel van de larven bestaat uit kleine waterdieren, soms zelfs kleine visjes. De verlengde onderlip met scherpe klauwen, die ze onder de kop kunnen opvouwen, maakt van hen geduchte rovers. Ze kunnen daar bliksemsnel hun prooi mee vangen. Als de larve is uitgegroeid kruipt hij over een riethalm uit het water. Even later barst de larvehuid open en de volwassen libelle kruipt eruit. Dit is de kwetsbaarste tijd, want voor hij weg kan vliegen moeten zijn vleugels en lijf opgedroogd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle insecten in de superorde Endopterygota, nagenoeg alle amphibiën, kreeftachtigen, sommige weekdieren, neteldieren...

Je zou haast denken dat wij de uitzondering zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook interessant;

De Axolotl, een amphibie gerelateerd aan salamanders, heeft de "volwassen" fase uit de natuurlijke levensloop gesneden en plant zich tegenwoordig voor in de fase die normaal als larve gezien wordt voort.

In laboratoriumtests zijn sommige van hen zodanig gemanipuleerd dat zij alsnog de larve-fase passeerden, hetgeen zeer uiteenlopende en spectaculaire resultaten opleverde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Transformatie is een zeer breed begrip. Er zijn inderdaad de overduidelijk, althans voor ons: een vlinder die uit de cocon komt bijvoorbeeld. Maar dat wil niet zeggen dat er niet transformaties plaatsvinden op andere manieren. Het ouder worden an sich al is een voortdurende transformatie. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook de mens maakt zijn hele leven een transformatie door. Van zaadcel plus eicel naar embryo naar foetus naar zuigeling naar peuter naar kleuter naar kind naar puber naar adolescent naar jong volwassene naar middelbare leeftijd naar ouderdom...

Toegevoegd na 46 seconden:
Ik bedoel, de mens is immers ook een soort dier. Een zoogdier welteverstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een larve van een langpoot vreten eerst de wortels van jou gazon op .
En dan woedt het een langpoot .