Kan een clementine boom zich voortplanten zonder hulp van de mens?

Aangezien de clementine pitloos is, kan hij waarschijnlijk niet uit zichzelf een nieuwe boom doen ontstaan. Of niet? En hoe doet hij dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Antwoorden (2)

Nee dus. Net als alle pitloze fruitsoorten (druiven en bananen voornamelijk) kun je uitsluitend nieuwe planten krijgen door te stekken / te enten. Steriele soorten - want dat zijn het - planten zich in de natuur nu eenmaal niet voort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat meer pitloos fruit, dat is het resultaat van kruisingen, deze pitloze soorten worden altijd door stekken of enten vermenigvuldigd, maar dat doen ze ook al met vruchten die wel pitten hebben.
Omdat al ons fruit resultaten zijn van jaren lang selecteren en kruisen met andere soorten, hierdoor zijn de planten uit zaad nooit meer soortecht, het zijn allemaal bastaarden, dus moeten we vrijwel alle soorten fruit, ongeslachtelijk vermenigvuldigen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een Clementine kan zich dus nooit uitzaaien, wel zouden er langs de grond takken kunnen ontstaan die door de wind over de grond schuren en op deze schuurplekken, nieuwe wortels maken, we noemen dat afleggers, hierdoor kan zelfs, als de oude plant uiteindelijk dood gaat, er aan de gewortelde tak ( aflegger) weer een nieuwe struik ontstaan, als deze nu het zelfde doet, dan zou je kunnen spreken van een soort van voortplanten, zonder de hulp van de mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar die uitlopers zouden dan van de stam zijn waarop de clementine is geënt, en niet van de clementine zelf (mits het een geënte soort is natuurlijk, en niet gewoon een veredelde met zijn eigen stammetje).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt het over uitlopers, dat zijn altijd scheuten van onder de veredeling, dus altijd geen clemantine, maar de wilde plant, ik heb het over afleggers, dat zijn takken die op de grond liggen en door de wind kunnen beschadigen en juist op die beschadiging kunnen sommige planten weer wortels maken, dat is wat anders.
Er zijn zelfs bepaalde soorten struiken die uitsluitend door afleggers worden vermenigvuldigd, die kan je niet zaaien of gewoon stekken, alleen afleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah ja, klopt. Ik heb alleen geen idee of mandarijnen uberhaupt aan een boom of een struik groeien, hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is net een appelboom, alleen is hij wintergroen en er er zitten vrijwel het hele jaar vruchten aan.