evolueren dieren nog steeds, zijn er al nieuwe diersoorten ontstaan?

volgens de evolutietheorie waren wij eerst apen.
maar evolueren mensen en dieren dan nog steeds?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Antwoorden (4)

Evalueren is een continu proces. Het gaat echter zo langzaam dat je dat moet zien over de eeuwen heen in een mensen leven zie je niet veel veranderen
13 jaar geleden
álle levensvormen passen zich voortdurend aan de steeds op Aarde veranderende omstandigheden aan.
Dus ja hoor: zowel dieren als mensen blijven evolueren,maar het is een ontwikkelingsproces dat binnen één mensenleven niet te merken of te meten valt.

daarom gaan er vele miljoenen jaren in een evolutieproces van een levenssoort zitten,of het nou om dieren of om mensen gaat.

Toegevoegd na 5 minuten:
en ff ter aanvulling: ja er kunnen óók nog steeds nieuwe diersoorten evolueren,b.v. als nieuwe tak voortkomend uit al bestaande diersoorten.

of dat bij de mens óók nog gaat gebeuren?
wel,misschien gaan wij in de toekomst onze eígen evolutie wel beïnvloeden en sturen.

In de vorm van cyborganica (= de "versmelting" van mens met robot) en/of ingrijpen in onze genetische struktuur d.m.v. microbiologische techologie,DNA-manipulatie of nanotechnologie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dier zelf evolueert niet, de populatie doet dat. Bovendien behoort elk kind tot de soort van zijn ouders, en zal er dus nooit een individu aangewezen kunnen worden als "de eerste in zijn soort".

Soorten zijn bovendien een kunstmatige classificering door de mens opgelegd aan de realiteit. Zoals gezegd, geen enkel kind is van een andere soort dan zijn ouders. Er is dus tussen elk organisme een onafgebroken keten van individuen die elk tot de soort van de volgende en voorgaande individu horen die ze aan elkaar linkt. De voornaamste reden waarom we deze classificatie hebben opgelegd aan de natuur is het feit dat een hoop van deze keten intussen zijn overleden. Er zijn echter nog altijd levende populaties die zo’n keten vertonen, waarbij de groepen aan de uiteinden van de keten niet met elkaar kunnen paren en dus als verschillende soorten worden aangemerkt, terwijl er nog altijd een onafgebroken keten aan tussenliggende populaties zitten waarmee wél gekruist kan worden (dit heten ringsoorten).

Dit geeft ook aan hoe ingewikkeld het kan zijn om een soort te definiëren; is zo’n groep 1 soort ondanks dat niet alle individuen kunnen fokken? Of zijn het allemaal verschillende soorten ondanks dat elke soort dan wél kan fokken met de aangrenzende soorten?

Recente voorbeelden van evolutie in het wild zijn bijvoorbeeld ruïnehagedissen. Er is hiervan in 1971 een populatie van 10 individuen losgelaten op een eiland waar zij nog niet zaten. De nakomelingen hiervan hebben in de jaren sindsdien een zogeheten "Klep van Bauhin" ontwikkeld die niet voorkomt in de populatie waar zij van afgetakt zijn. Binnen slechts 40 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook de mens evolueert door, de mens is langer geworden, de beharing afgenomen, het gehoor minder, verstandskiezen hebben weinig waarde meer, zo ook je blinde darm, ons gebit is slechter en ondertussen zijn we wel slimmer geworden, onze neus kleiner en smaller, onze oren minder groot.
Voor het ontstaan van nieuwe diersoorten zijn vaak miljoenen jaren nodig, bestaande diersoorten evolueren ook.