STEL dat je een miljoen onzichtbare bacteriën kon verzamelen en die op een hoopje zou gooien, wat zie je dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (8)

niets, want ze zijn onzichtbaar.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist. + van mij :) nog een grappig antwoord ook eigenlijk. maarja kan ook niet anders op zo'n vraag :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt ook kiezen om begrijpend te lezen, en voorbij te gaan aan het onbedoelde grapje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Ze zijn niet onzichtbaar als 'de onzichtbare man'. Ze zijn alleen te klein om zichtbaar te zijn voor het blote oog.
itsme
13 jaar geleden
als je simpelweg googelt op 'bacterie afmeting' dan weet je dat de meeste bacteriën tussen de 1 en 5 mu zijn. Dat betekent dat je een hoopje van een miljoen bacteriën moet kunnen zien als een stip van zo ongeveer een millimeter diameter of groter.
maar ja, als ze onzichtbaar zijn dan is er iets speciaals aan de hand... die onzichtbare bacteriën ben ik vandaag in het RIVM weer niet tegengekomen... denk ik!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@itsme: je kunt het niet weten, he...
Onzichtbare bacteriën, leuk! Hoe zou je ze dan ooit op een hoopje kunnen gooien?
Je ziet licht door de bacteriën vallen; je kan ze dus niet zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Licht kan je niet zien, zeker niet als het niet worden gereflecteerd. Dus geen reflectie als de DOOR de bacterien vallen.
-1
Het flauwe antwoord is: niets want ze zijn ontzichtbaar, maar dat is niet wat je bedoelt. Bijgaand een plaatje van minimaal een miljoen bacterien van het type staphylococcus. Elke soort bacterie levert zijn eigen kleur. Op celniveau zie je dat niet maar stop er een miloen bij elkaar en het wordt een gelig prutje, of blauw of soms fluorescerend.

Toegevoegd na 1 minuut:
De strepen die je ziet ontstaan niet door de bacterie maar door de manier waarop de voedingsbodem besmet is met bacterien. En het is onzichtbaar.

Toegevoegd na 2 uur:
damn, met "en het is onzichtbaar" bedoel ik niet dat het onzichtbaar is want het is dus zichtbaar. De toevoeging sloeg op de spelfout in mijn originele tekst dus onzichtbaar in plaats van ontzichtbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ze kan verzamelen dan moeten ze zichtbaar zijn dus ze zijn niet onzichtbaar anders kan je ze ook niet tellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met onzichtbaar microscopisch klein bedoeld is het antwoord simpel. Dan kan je ze zien als een stipje.
Dit is wat wordt gedaan met bacteriekweken. Je zet een petrischaaltje ergens neer, en er komen vanzelf bacterien op (want die zitten overal), daarna zet je die petrischaal in de broedoven waardoor ze goed kunnen delen. Na een paar dagen heb je er een paar miljoen en kan je ze dus goed zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou een andere vraag zijn als je het woordje 'onzichtbare' uit je vraagstelling gehaald heb. Bacteriën zijn niet onzichtbaar, maar ze zijn simpelweg te klein om ze goed te kunnen zien.

Als ze wel onzichtbaar zijn en je daar een miljoen van hebt, zie je alsnog niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is met alles zo. Een mens is ook een groot iets dat uit allemaal hele kleine moleculen en atomen bestaat. Je ziet ze niet als ze apart zijn, maar wel als ze aan elkaar zitten.
Dat is ook zo bij water. In de vaste vorm zie je het, maar zodra het verdampt, kun je het niet meer zien, omdat de moleculen dan zo ver uit elkaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ze zijn onzichtbaar voor het blote oog maar wel te zien onder de microscoop.