Als de evolutietheorie op waarheid berust, hoe komt het dan dat de apen waaruit wij stammen, zich niet verder ontwikkeld hebben, en de mens wel?

De mens zou dan een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt hebben, in relatief korte tijd, terwijl apen gewoon apen zijn gebleven, en zich niet verder ontwikkeld hebben.
Ook de insecten hebben zich al in miljoenen jaren niet ontwikkeld, volgens de theorie.
Waarom de mens wel?
Graag serieuze antwoorden op een serieuze vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Je gaat ervan uit dat de mens afstamt van de apen, en je gaat ervan uit dat de mens de enige soort is die zich heeft ontwikkeld.

Beide uitgangspunten zijn verkeerd.

De mens stamt niet af van de aap. Althans, niet van de huidige apen.

De mens en de huidige apen hebben een gemeenschappelijke voorouder. Uit die voorouder hebben zich zowel de mens als de huidige apen ontwikkeld.

Dat betekent dus meteen dat niet alleen de mens zich heeft ontwikkeld. Ook de huidige apen hebben zich ontwikkeld. Die zijn immers niet meer gelijk aan onze gemeenschappelijke aapachtige voorouder.

Ook insecten hebben zich ontwikkeld, en ontwikkelen zich nog steeds. Dat insecten zich al miljoenen jaren niet ontwikkeld zouden hebben, is een verkeerde interpretatie van de ontdekking dat insecten al miljoenen jaren geleden zijn ontstaan. In die tijd hebben ze zich wel degelijk ontwikkeld: lang geleden leefden er hele andere insecten dan nu. Het waren dan weliswaar ook insecten, maar het waren heel andere soorten dan de insecten die nu leven.

Ook op dit moment zien we de evolutie nog doorgaan. Langzaam bij soorten die een lange generatietijd hebben, zoals zoogdieren. Sneller bij soorten die een kortere generatietijd hebben, zoals insecten. En nog sneller bij soorten die een nog kortere generatietijd hebben, zoals bacteriën en virussen (H1N1, om maar eens een voorbeeld te noemen).

Evolutie is een continu doorgaand proces. Niet altijd met dezelfde snelheid, maar wel continu doorlopend. We zien dat in het fossielenarchief, we zien dat om ons heen. Gedurende de afgelopen decennia zagen we het zelfs "real-time" gebeuren bij vogels en vissen.

De enige voorwaarde is dat er een evolutionaire druk is. Dat betekent dat individuen die op een bepaald punt net iets afwijken van het gemiddelde, een hogere overlevingskans hebben. Zodra die evolutionaire druk er is, zal evolutie optreden. Bij bacteriën, bij insecten, bij vissen, bij vogels, bij apen en bij mensen.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dit is een bekende foute interpretatie van de evolutie theorie.

Mens en aap hebben een gemeenschappelijke voorouder, dat is heel iets anders. Denk aan de stam van een boom met verschillende uitlopers (eentje is de mens, en ander is bijvoorbeeld een chimpansee).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom het minpuntje?
Misschien dat de apen vroeger in twee groepen zijn gaan leven, allebei gescheiden van elkaar, en dat de ene groep (door andere omstandigheden) tot de huidige mens is geëvolueerd.

Toegevoegd na 2 minuten:
En tevens is de huidige aap ook geëvolueerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij stammen af van apen. Wij zijn een vertakking van. Zelfs apen ontwikkelen zich en zoals de meeste veranderingen gaat dat langzaam. Er zijn apen soorten die gereedschap gebruiken om aan hun eten te komen. Persoonlijk bekijk ik het anders. Mensen zijn groepsdieren en alles eters. Juist omdat we een bewustzijn hebben werken wij toch verschillend dan apen. Ik denk ook dat veel apen gedrag aan geleerd is door mensen. Dus ik denk dat apen die nooit met mensen te maken hebben gehad een meer apen gedrag zou vertonen dan de gene die in de steden leven. En insecten zijn juist de soorten waarin verandering vaak voorkomt. Hoe kleiner de soorten hoe makkelijker/sneller veranderingen zijn. Er zijn ook diesel bacteriën en je kunt me niet zeggen dat die er al duizenden jaren waren. Die stammen ook weer af van andere bacterie. Juist door chemicaliën in de natuur kan je andere soorten creëren die door weer op leven. Waar leven is zal leven blijven. De ontwikkeling van leven zal altijd door gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de theorie ontwikkeld elke soort zich continue. Als je iets anders hebt meegekregen, is dat voornamelijk het gevolg van verkeerde bronnen.

Om even te laten zien hoe deze vraag niet klopt;

Meneer Jansen en mevrouw Pietersen hebben een paar kinderen - 1 jongetje en 1 meisje. Beiden dragen de naam Jansen, van hun vader meegekregen.

Meneer Jansen jr. trouwt met mevrouw Willems en krijgt 1 jongen en 1 meid. Beiden dragen de naam Jansen, van hun vader meegekregen.

Mevrouw Jansen trouwt met meneer Roelsma. Ze krijgt een paar kinderen, 1 jongen en 1 meid. Beiden dragen de naam Roelsma, van hun vader meegekregen.

In jouw variant zijn de Roelsma's verder ontwikkeld dan de Jansens. Een andere variant zou dan zijn "Als de Roelsma's afstammen van de Jansens, waarom zijn er dan nog Jansens?"

***

Zowel de aap (in dezen gebruikt als groepsnaam) als de mens heeft zich sinds de splitsing bij de laatste gemeenschappelijke voorouder ontwikkeld, als de evolutietheorie op waarheid berust. Oftewel, die soort waaruit wij ons hebben ontwikkeld, hebben de andere moderne apen zich ook uit ontwikkeld. Er is zelfs verbazingwekkend veel variatie in moderne apen. Sterker nog, wanneer je de verhoudingen gaat bekijken, blijkt dat de mens tussen de andere primaten in genesteld zit. Chimpansees en Bonobo's hebben meer gemeen met de mens dan met de Gorilla. De laatste 4 hebben weer meer gemeen met elkaar dan met de Orang Utan, etc.

Ook binnen insecten is al die tijd en ook nu nog volop ontwikkeling. Evenals elk ander organisme, overigens. Allemaal volledig zoals de evolutietheorie voorschrijft.

Als iemand je ooit verteld dat de evolutietheorie voorschrijft dat een soort zich níet ontwikkeld, is dat een goede indicatie dat deze persoon níet weet wat de evolutietheorie inhoudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De soorten hebben onderling geen verband, omdat ze alle apart gecreëerd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar hoe zit dat dan "Als de evolutietheorie op waarheid berust"? Want zover ik me kan herinneren van alles dat ik erover gelezen heb, is een van de basisprincipes van de evolutietheorie juist dat alle soorten wél een onderling verband hebben. Dit is, zover ik kan zien, geen antwoord op de vraag, en hoort thuis bij de reacties.
Cryofiel
13 jaar geleden
Vanuit ultra-bijbels perspectief is dit wel een antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen indien in de bijbel staat dat dit is wat de evolutietheorie zegt. Als gezegd, de vraag is redelijk duidelijk: "Als de evolutietheorie op waarheid berust". Dus, onafhankelijk van of het correct is of niet, wat zegt de theorie erover?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt simply not edible. Dit antwoord is gebaseerd op de bijbel terwijl de vraag erg duidelijk ervanuit ging dat de evolutietheorie correct is. maar om dit een minpuntje te geven vind ik ook weer te overdreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik dan ook niet gedaan.
Soms kan een simpele vraag een ingewikkeld antwoord genereren, te lang en te uitvoerig om hier te publiceren. Ik voeg hierbij een link en lees daarin het volgende hoofdstuk:
Geschiedenis vóór het ontstaan van het geslacht Homo.
Hier de link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutie_van_de_mens