Is er een deel of een orgaan aan het menselijk lichaam wat geen ,,functie heeft.?

Bij mijn weten heeft alles aan het menselijk lichaam een doel.
Maar is er ook iets wat geen doel heeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik volg je vraag met intresse maar begin te geloven dat er niets overbodig aanwezig is maar ik wacht af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is het nut van iets hebben als het geen nut heeft. Ik geloof eerder dat we dan het doel niet kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@jtbhunter: scherp opgemerkt!

Het beste antwoord

In principe hebben alle delen van het menselijk lichaam een functie, de ene is belangrijker dan de andere.

Organen die min of meer functieloos worden geacht heten rudimentair. Organen zoals de milt in mindere mate, blinde darm, amandelen. Rudimentair is een woord dat wordt gebruikt om aan te geven dat delen heel vroeger waarschijnlijk een evolutionair voordeel hadden, maar op den duur verdwijnen. Het staartbotje geeft bijvoorbeeld aan dat onze hele verre voorouders waarschijnlijk met een staart rondliepen.

Steeds meer wetenschappers zijn echter van mening dat bepaalde rudimentaire organen als de milt, blinde darm, amandelen e.d. wel degelijk een rol spelen, met name in de afweer. Feitelijk kunnen dergelijke organen een zeer belangrijke rol spelen bij het overleven van mensen onder extreme omstandigheden, in een ongebruikelijke leefomgeving of tijdens een ernstige ziekte.

De milt helpt om te gaan met infecties en het maken van filters voor ongezonde bloedlichaampjes. Ook worden in de milt witte bloedcellen opgeslagen.

De appendix (blinde darm) blijkt een opslagplaats van gunstige bacteriën te zijn die ons helpen voedsel te verteren. Bij koeien was dit al ontdekt, maar bij mensen speelt het ook een (kleine) rol doordat bacteriën vanuit de appendix het darmkanaal weer kunnen herkoloniseren als door ziekte de populatie darmbacteriën wordt verstoord.

Er zijn ook aders en slagaders waarvan het nut werd betwijfelt. Bepaalde systemen van aders en slagaders verzekeren de bloedstroomechter als de belangrijkste wegen zijn geblokkeerd of beschadigd. Zodoende kunnen ze worden ingezet bij problemen, maar in een gezond lichaam lijken ze nutteloos.

Op dit moment zijn de wetenschappers aan het proberen om het nut van andere "nutteloos" organen vast te stellen, zoals het stuitbeen, de lichaamsbeharing en oorspieren.

Je kunt denk ik niet beweren dat er geen "nutteloze" organen zijn omdat de evolutie geen mechanisme is waardoor een organisme steeds "beter" wordt. Ballast uit de evolutie blijven we meedragen. Een stuitje heeft wat dat betreft weinig nut. Maar het lichaam weet kennelijk ook het niet nuttige te kunnen inzetten.

En het kan ook nog eenscultureel bepaald zijn wat nuttig is als je zaken betrekt als aantrekkingskracht van uiterlijke kenmerken (op partners). Dat zie je bij mensen, maar ook in het dierenrijk. Sommige uiterlijke kenmerken hebben aantrekkingskracht op (mogelijke) partners zonder een specifiek functioneel voordeel te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijgaand een artikel over bijvoorbeeld menselijke staarten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig betekent rudimentair dan ook niet "nutteloos", maar "niet langer de oorspronkelijke functie vervullend".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hé, dat is een toffe omschrijving! Die moet ik onthouden. Dit dekt inderdaad wel de lading en sluit goed aan bij mijn antwoord. Dank je!

Andere antwoorden (20)

De blinde darm lijkt me vrij functieloos.

Toegevoegd na 21 seconden:
Oorlellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oorlelletjes wel..waar moeten we anders onze oorbelletjes aan hangen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik blijf er toch bij dat oorlellen geen werkelijke functie hebben :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loene en Marion hebben m.i. groot gelijk. Een functie kan ook cosmetisch zijn. Dit zie je ook terug in het dierenrijk. De pauw met de mooiste staart krijgt het vrouwtje. De brulkikker met de grootste bek etc. Als je iets aantrekkelijk vind aan een partner en je krijgt daar kinderen mee dan stel je ook je genen veilig. Oorlelletjes zijn misschien wel geheime uithangborden voor seks ;o)) Het enige wat genen willen is overleven. Hoe dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je de echte blindedarm of bedoel je het wormvormige aanhangsel?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blinde_darm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"In 2007 opperde een viertal onderzoekers dat het wormvormig aanhangsel mogelijk de functie heeft van een veilige haven voor bacteriën van de normale darmflora, van waaruit na een episode van infectueuze diarree de darm weer met de eigen flora kan worden gekoloniseerd zodat er een sneller herstel kan optreden."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De appendix bedoel je, de blindedarm heeft wel degelijk een functie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
blinde darm, appendix, wormvormig aanhangsel zijn toch gelijke termen voor hetzelfde ding?
je zwevende rib...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beschermen die die organen niet ik ben vorig jaar door een aoto geschept waar ze zitten door de raamsponning heb weken niet normaal kunnen lopen had ook nog wat andere ribben gekeusd
Ja en die heb ik, normaal heeft een mens links en rechts een ureter en die loopt naar je blaas.
Ik heb rechts 2 ureters, dus 1 is overbodig. Hij functioneert wel en wordt af en toe gecontroleerd, maar nodig is hij niet echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je verstandskiezen.

Tegenwoordig worden steeds meer kinderen geboren waarbij de verstandskiezen niet aangelegd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je navel is een deel van je lichaam dat geen functie heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar wel had ;o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
krijg je via dat ding geen eten endergelijke in de baarmoeder ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die min is niet van van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mij ook niet. Beetje flauw om te minnen. Je navel zelf heeft geen echt nuttige functie na de geboorte. Voor je geboorte is je navel de streng waardoor de bloedvaten lopen van het kind naar de placenta. Daar wordt het bloed van het kind voorzien van zuurstof en voedingstoffen en worden de afvalstoffen aan het moederbloed afgegeven. Na de geboorte wordt de navelstreng afgebonden en het stompje dat aan jouw kant overblijft is de navel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik deel je mening over de minnen eentwoord moet wel heel bar slecht zijn wil ik eraan denken er een te geven
t zal de minkukel wel zijn geweest
Je haren op je lichaam. Met name op je armen bijvoorbeeld.

De haren hebben oorspronkelijk de functie het lichaam warm houden, maar de hoeveelheid haren is gering waardoor dit nauwelijks effect heeft op de lichaamstemperatuur.

Dus je kan zeggen dat de haren op je lichaam eigenlijk geen functie hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
compensatie voor de min. Haren bij mensen hebben niet echt een functie. Veel haar isoleert, maar onze beharing is daarvoor te summier. Het is waarschijnlijk een overblijfsel uit de evolutie. Wat slecht functioneert verdwijnt, maar wat niet functioneert blijft soms.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt. Bedankt voor de plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar gaan de haren van overeind staan .
dat gaat niet meer op als je geen beharing meer hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haren hebben een HEEL belangrijke functie te weten een cosmetische. Tenzij je de vraag specificeert naar functie, dan neemt de functionaliteit af maar dan nog heeft haar een functie als bedekking en biedt bescherming tegen verbranden van de huid en tegen kou. Afhankelijk van de hoeveelheid haar natuurlijk en waar je woont. Hier in het westen in al onze kleding neemt de functionaliteit af. De vraag die nu opkomt is of cosmetica een functionaliteit is? Dacht het wel dus!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn vrouwen en mannen die het aantrekelijk vinden(gruwel)dus wel een funktie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is dat Bastanovum, goed beargumenteerde reactie. dankjewel.
een blinde darm heeft geen functie, vroeger diende het om gras te verteren maar aangezien we tegenwoordig geen gras meer eten dient het nu nergens meer voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen hebben "vroeger" nooit gras verteerd. Zowel koeien als mensen zijn zoogdieren en die hebben allemaal gemeenschappelijke voorouders. organen die ooit wel, maar nu niet meer nuttig waren worden rudimentair genoemd. Maar van sommige organen weten we wel dat ze niet helemaal niets doen. De blinde darm is kennelijk wel betrokken bij de kolonisatie van bacteriën door de darm. Je kunt prima leven zonder blinde darm, maar het orgaan doet niet helemaal niets.
ik heb er een tijd over gedacht en ik kom niet verder als de voorhuid bij mannen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wallen en rimpels die je krijgt als je ouder wordt .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tepels bij mannen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet gemeen bedoeld, maar sperma bij een homo?

(hoewel dit niet geld voor de hele mensheid maar wel bij een groep mensen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te veel aan lichaamsvet is overbodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
houd je misschien wel warm
Bij enkele exemplaren hebben hersenen geen functie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het stuitje doet welk gemeen zeer als je er op valt maar daar we er niet mee kunnen kwispelen heeft het volgens mij geen nut.
Erge pessimisten hebben ook hun twijfels over de neocortex want misschien doen we het desondanks niet veel beter dan apen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kleurtje in je oog lijkt me vrij nutloos
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kleur kan veel informatie geven over een persoon. Een classificatie van de kleuren kan nuttig zijn bij het documenteren van pathologische veranderingen en hoe een individu reageert op diverse oculaire geneesmiddelen. Diverse classificeringssystemen gaan van een eenvoudige ordening van "licht" naar "donker" tot fotografische vergelijkingsstandaarden. Anderen hebben getracht objectieve standaarden voor kleurvergelijking in te voeren. Dit is niet eenvoudig omdat kleurwaarneming afhankelijk is van de lichtomstandigheden. De kleuren kunnen herleid worden tot een geleidelijke overgang van donkerbruin naar lichtblauw. Seddon ontwikkelde een classificatie die gebaseerd is op de overheersende kleur van de iris (bruin, lichtbruin, grijs en blauw) en de hoeveelheid aanwezig bruin en geel pigment. Er zijn slechts drie hoofdkleuren aanwezig: bruin, blauw en groen omdat er slechts drie genen coderen voor de kleur van de iris. De andere kleuren die waargenomen worden zijn slechts veranderingen in de hoeveelheid melanine. Bruin is het meest voorkomend, gevolgd door blauw. Groen is het meest zeldzaam.
bron: wikipeadia
het haar, blinde darm en het staartbeen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht aan een nier, daar heb je 'r twee van, en voor zover ik weet kun je makkelijk met één zo'n ding leven, ook al moet je daar heel wat voor achterwege laten.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wenkbrauwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hersenen van ons mannen. We gebruiken ze toch niet!
(ik vrees voor puntenaftrek) :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haaa,haaa, een + voor je eerlijkheid!
een paar tenen want we klimmen niet in bomen