Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft er iemand verstand van vogels?

Ik hoor nooit meer een nachtegaal zingen, terwijl ik het soort plekken waar ze normaal vertoeven, ken. Bij suggesties: ik woon i.d. buurt van Soest

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
560

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ik heb er geen verstand van, maar mogelijk heeft het met de trek te maken.

In de winter trekt de nachtegaal naar de savannes van Afrika. Als de vogels in het voorjaar terug komen, kiezen de mannetjes een territorium, waarbij ze met hun zang hun aanwezigheid kenbaar maken

Een mogelijke verklaring is dat ze terugtrekken naar hun territorium van de vorgige zomer, en dat de nachtegaal die jij altijd hoorde de trek niet heeft overleefd.

Toegevoegd op 11-06-2009 14:21:38
Ik zie ook dat de nachtegaal op de rode lijst staat, als Kwetsbare soort waarvan er nog maar 7000 paren zijn in Nederland.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt het een beetje, eddijst :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er maar 7000 paren zijn klopt het wel dat je ze weinig ziet. Komen ze trouwens niet vooral in de duinen voor in Nederland?
De vogelbescherming Nederland schrijft het volgende over de nachtegaal in Nederland:
"Vergeleken met enkele decennia geleden (begin jaren 1980) zijn de aantallen broedende nachtegalen kleiner geworden. Een sterke inkrimping van het verspreidingsgebied is zichtbaar in Oost-Nederland. In de lagere delen van het land is echter enige toename te zien. Die is helaas niet voldoende om voor de sterke afname te compenseren. Deze afname is in geheel Europa zichtbaar. Een zeer sterke toename is zichtbaar in het duingebied".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de nagtegaal is net als de heggemus sterk aan het verminderen in Nederland. Dit komt door de veranderde leefomstandigheden voor deze vogels. Geen nood echter want er zijn er nog volop, echter niet meer onder jouw slaapkamerraam. (wél onder het mijne)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding