Einstein zei ooit : "Wanneer de laatste bij sterft, heeft de mens nog vier jaar te leven."
Bijen - in alle soorten en maten - vormen een zo belangrijke schakel in de voedselketen, met name door de enorme hoeveelheid gewassen die ze bevruchten, dat voordat die nieuwe door andere of nieuwe soorten zijn ingenomen, de impact al zo enorm zou kunnen zijn dat onze voedselproductie in gevaar zal komen.
Zo zwart-wit als Einstein het schrijft zal het niet zijn in de praktijk, maar het uitsterven van een dermate algemeen voorkomend dier helemaal het loodje zou leggen, ziet het er voor alle leven op aarde effetjes heel somber uit.
De aarde herstelt wel weer natuurlijk, dat heeft ze al vaker gedaan, maar daarna is ze niet meer dezelfde.

Met dank aan Marleen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:lol: Goed antwoord natuurlijk, alleen nu kan ik mezelf niet meer citeren ;-)

Andere antwoorden (7)

Nee, dan komen er andere insecten voor in de plaats. Gedeeltelijk dan. Uiteraard gaat de biodiversiteit en -kwantiteit momenteel wel hard achteruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk niet dat de mens direct uitsterft, maar het heeft wel direct gevolg voor de voedselschaarste.
Er zullen minder soorten planten en dieren zijn. Bijvoorbeeld de hommel is ook direct afhankelijk van het stuifmeel dat de bij verzameld.
De taak van de bij kan niet worden overgenomen door andere stuifmeelverzamelaars.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat niet maar voor bepaalde soorten voedsel die met de bestuiving te maken hebben zullen we veel meer geld moeten betalen
13 jaar geleden
Ja,dat is geheel correct, maar niet als gevolg van het uitsterven der bijen, maar door het feit dat elk leven vroeger of later uitsterft. Dat kan miljoenen jaren duren,maar uiteindelijk gaan we allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als dat gebeurd wat zijn de gevolgen dan ? dr zijn in het verleden ook dieren uitgestorven waar we niet onder hebben geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee vroeger wist men zelf nog niet hoe men zo voedsel kon creeren via bestuiving het is gewoon een extratje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De natuur is heel flexibel en er is een wet: de succesrijkste soorten overleven. Er zijn bijen, hommels en andere insecten die planten bestuiven (is grootste bijdrage in de natuur) Je ziet nu al waar er minder bijen zijn, komen er meer hommels en zo blijft de bestuiving van planten intact. Planten zullen zich ook weer aanpassen als er tijd genoeg voor is. Neen, zonder bijen zal de mens niet uitsterven.