Hoe lang kan een mug leven zonder bloed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
35.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik ze zie niet heel lang
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier vind je een uitgebreid antwoord.
http://home.hccnet.nl/pm.jansen/mug.htm

Het beste antwoord

Een mannetjesmug kan zijn hele leven (zo'n 40 dagen) zonder bloed. Een vrouwtjesmug kan geen dag zonder bloed, althans als ze jongen ter wereld wil zetten. Vrouwtjesmuggen hebben alleen bloed nodig voor ontwikkeling van die eitjes, ze kunnen goed leven zonder bloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik geloof dat vrouwtjesmuggen bloed gebruiken om voort te planten, en mannetjes gewoon nectar drinken. Dus zonder bloed zullen ze een normale levensverwachting hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongeveer twee weken, dat is de levensduur van de mug. Dat heeft verder niets met het bloed te maken, want een mug leeft niet op bloed, maar op plantensap.

Alleen vrouwtjes steken en zuigen wat bloed op om hieruit wat eiwitten te halen die nodig zijn voor de productie van eitjes. Deze eitjes worden op een vochtige plaatst gelegd en komen na 8 dagen uit.

Alleen vrouwtjes hebben dus bloed nodig, maar dus niet om te overleven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hierbij een vertaling van de Engelse wikipedia pagina over muggen.